تبیان، دستیار زندگی
كتاب اول مجموعه نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی در برگیرنده بررسی 8 كتاب از نویسندگان داخلی و خارجی درباره‌ ابعاد مختلف انقلاب اسلامی، توسط مركز اسناد انقلاب منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجموعه "نقد تاريخ‌نگاري انقلاب"
انقلاب اسلامی

كتاب اول مجموعه "نقد تاريخ‌نگاري انقلاب اسلامي" در برگيرنده بررسي 8 كتاب از نویسندگان داخلی و خارجی درباره‌ ابعاد مختلف انقلاب اسلامی، توسط مركز اسناد انقلاب منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) در اولین مقاله‌ مجموعه‌ حاضر، علی كردی به معرفی و نقد كتاب "مبانی مشروعیت و قدرت در جمهوری اسلامی ایران" نوشته‌ عباس زارع پرداخته كه در سال 1380 توسط انتشارات موسسه‌ فرهنگ و دانش چاپ شده است.

علی كردی با معرفی اجمالی این كتاب، آن را از لحاظ شكلی، روشی و محتوایی مورد نقد قرار داده است.

دومین مقاله‌ اين مجموعه را رشید جعفرپور با موضوع معرفی و نقد كتاب "ایران در حكومت روحانیون" نوشته است.

این كتاب ترجمه محمدجواد یعقوبی از اثر "دیلیپ هیرو" را دربر دارد که سال 1386 مركز بازشناسی اسلام و ایران آن را به چاپ رسانده است.

نویسنده كتاب با هدف ارايه تاریخ سیاسی ‌ـ‌ اقتصادی ایران و با نگاهی گذرا به دوره‌های صفویه، قاجاریه و پهلوی، تقابل دولت ها با روحانیت و حوادث 15 خرداد 1342 تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 را بررسی کرده است.

در سومین مقاله‌ جلد اول مجموعه "نقد تاريخ‌نگاري انقلاب اسلامی"، محمد طاهری مقدم به معرفی و نقد كتاب "تاریخ سیاسی بیست و پنج ساله ایران (از كودتا تا انقلاب)" پرداخته است.

این كتاب را غلامرضا نجاتی در 2 جلد نوشته و موسسه‌ خدمات فرهنگی رسا به چاپ رسانده است. نویسنده كه از افسران سابق ارتش شاه و متمایل به جبهه‌ ملی بوده، تاریخ سیاسی ایران را از سال 1332 تا 1357 براساس نگرش فكری و سیاسی خود نگاشته است.

چهارمین مقاله‌ این مجموعه را ولی‌الله حامی كلوانق در نقد خاطرات آخرین نخست‌وزیر پهلوی دوم در کتاب "یكرنگی" نوشته است.

این كتاب به قلم شاپور بختیار در سال1361 و به زبان فرانسه در پاریس منتشر شد و مهشید امیرشاهی آن را به فارسی برگردانده است.

در این اثر بختیار با بازگویی زندگی نامه‌ خود و با اشاره به مبارزات ملی‌گرایانه‌اش، مدعی می‌شود كه پست نخست‌وزیری رژیم پهلوی را با هدف بهبود اوضاع کشور پذیرفت.

علیرضا نقی‌زاده ملایوسفی پنجمین مقاله‌ جلد اول مجموعه "نقد تاريخ‌نگاري انقلاب اسلامی" را در نقد كتاب "شكل‌گیری انقلاب اسلامی؛ از سلطنت پهلوی تا جمهوری اسلامی" نوشته‌ است.

این كتاب نوشته‌ محسن میلانی است كه مجتبی عطارزاده آن را به فارسی ترجمه كرده و در سال 1381 توسط انتشارات گام‌نو به چاپ رسیده است.

در ششمین مقاله‌ نيز رضا تابش به بررسی و نقد كتاب "مشروطه‌ ایرانی" نوشته‌ ماشاالله آجودانی پرداخته كه توسط انتشارات اختران تا سال 1385 به چاپ هفتم رسیده است.

در ابتدای این كتاب ساختارهای 2 قدرت مؤثر سیاسی و اجتماعی دوره‌ قاجار (روحانیت و سلطنت) بررسی شده و در ادامه سرنوشت پرتناقض روشنفكران مشروطه‌خواه و آزادی در ایران مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

مقاله‌ هفتم اين مجموعه‌، نوشته‌ محمد علی صدر شیرازی دربرگیرنده نقد كتاب "انقلاب ایران در 2 حركت" از مهدی بازرگان است.

بازرگان در این كتاب مدعی شده كه انقلاب اسلامی ایران 2 حركت متمایز داشته است. در حركت اول مردم به‌خاطر هدف به دنبال اشخاص می‌رفتند، اما پس از پیروزی انقلاب، اشخاص جانشین اهداف شدند. وی حركت اول را ناشی از مجموعه‌ ای متحد از ملی‌گراها و مذهبیان می‌داند كه در حركت دوم این وحدت از بین رفته است.

در پايان كتاب اول مجموعه "نقد تاريخ‌نگاري انقلاب اسلامي"، نقد مهدی‌ حق‌بین درباره رمان "زمستان 62" اثر اسماعیل فصیح، آورده شده است.

كتاب اول "نقد تاريخ‌نگاري انقلاب اسلامي" در قطع وزيري و 312 صفحه و با شمارگان 2000 نسخه و بهاي 30 هزار ريال توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده است.