تبیان، دستیار زندگی
این نوع از تضادها تهدیدی جدی برای بعضی از خواسته‌های شما به حساب می‌آیند؛ مثلاً در حالی‌كه شما باید برای رشد حرفه‌ای خود آماده شوید والدین شما اصرار دارند كه تشكیل زندگی داده و ازدواج كنید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موافقم که توافق نداریم

تضاد مشكل قابل لمسی است كه در زندگی بارها و بارها با آن مواجه می‌شوید و باعث مرددشدن شما در لحظات مختلف می‌شود. تضاد انواع گوناگونی دارد كه اگر بتوانید درست آن را بشناسید مطمئنا در رفع آن نیز موفق‌تر خواهید بود. سعی كنید در چنین موقعیت‌هایی آرامش خود را حفظ كرده و شرایط را كاملاً سنجیده و سپس برنامه‌ای برای رفع تضاد طرح ریزی كنید. دقت كنید كه شناخت كامل خود و خواسته‌هایتان در شناخت تضاد ایجاد شده و حل آن نقشی اساسی خواهد داشت.

تضاد و عدم‌رضایت چیست؟

تضاد می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد. برای مثال می‌توان گفت وقتی من چیزی را بخواهم و شما نیز خواهان آن باشید، در صورتی كه هر دوی ما نمی‌توانیم به آن دست پیدا كنیم، نوعی تضاد به‌وجود می‌آید.  برای مدیریت و تجزیه و تحلیل تضادی كه در محیط كار برایتان ایجاد شده، باید قبل از اتفاق افتادن و جدی شدن آن، هم ارتباطات منفی مؤثر در ایجاد آن و هم عاملی كه باعث آن می‌شود را شناسایی كنید.

تنوع و تضاد

مدیریت تضاد چیست؟

مدیریت تضاد تلاش می‌كند بهترین راه‌حل را برای تضاد بیابد. هرچند گاهی ممكن است در آن زمان خاص، راه‌حل مناسبی برای رفع مشكل پیدا نشود. در نتیجه برای مدیریت تضاد ابتدا باید مطمئن شویم تضادپیش آمده پایدار نیست و سپس برای رفع آن تلاش كنیم.

رفع تضاد یعنی چه؟

رفع تضاد هنگامی رخ می‌دهد كه راه حل مناسبی برای حل تضاد پیدا ‌شود و دو طرفی كه برایشان این تضاد پیش آمده از این راه‌حل احساس رضایت داشته باشند. رفع تضاد باید برای شما هدفی ضروری باشد زیرا مؤثرترین روشی است كه شما بدون آنكه باعث رنجش دیگران شوید، به خواسته خود نیز می‌رسید. هرچند رفع تضاد همیشه و در هر حالتی امكان‌پذیر نیست اما مدیریت تضاد می‌تواند آثار منفی تضاد را تا حد زیادی كاهش دهد.

تضاد یا عدم ‌توافق؟

هرچند تضاد، حقیقتی است كه در زندگی ما وجود دارد اما نباید آن‌قدر با آن مواجه شویم كه به روشی در زندگی‌مان تبدیل شود. نباید از هر چیزی یك نبرد ساخت و هر عقیده‌ای نیاز به بحث و دعوا ندارد. اگرچه تضاد در بسیاری از مراحل زندگی اجتناب‌ناپذیر است اما آموختن چگونگی مواجهه و حل آن مهارتی باارزش برای مواجهه با مواقعی است كه بحث یا جدالی روی می‌دهد.

چرا شما اغلب تضاد را تجربه می‌كنید؟

اكثر مردم معتقدند كه در طول روز با تضادهای متفاوتی روبه‌رو می‌شوند. این امر ممكن است درست باشد اما در بسیاری از مواقع، تضادها با عدم‌توافق‌ها اشتباه گرفته می‌شوند. اگر شما بتوانید تمایز بین تضادها و عدم‌توافق‌ها را تشخیص دهید، به‌صورت خودكار بسیاری از تضادهای اشتباه از زندگی‌تان حذف می‌شوند.

مدیریت تضاد به شما كمك می‌كند تا از رخ دادن تضادهای غیرقابل كنترل یا تبدیل تضادها به موارد جدی‌تر جلوگیری كنید.

عدم‌توافق یعنی چه؟

3نوع عدم‌توافق وجود دارد:

1- داشتن نظرات متفاوت در مورد حقایق مشخص

برای مثال شما می‌گویید كه پایتخت انگلستان منچستر است اما من می‌گویم لندن است. اگرچه من درست می‌گویم اما واقعا تفاوتی نمی‌كند كه ما با هم در این زمینه موافق باشیم یا خیر.

در مورد بسیاری از حقایق ممكن است ما آموزش‌های یكسانی ندیده باشیم و تفاوت در نظرات در این زمینه‌ها خیلی مهم نیست.

تنوع و تضاد

2- تفاوت در تفسیر یكسری از واقعیات

برای مثال، برای من و شما در محیط كار مشكلی پیش می‌آید؛ من در مواجهه با آن می‌گویم چقدر افتضاح است! اما شما كاملا متفاوت با آن كنار می‌آیید. شما می‌گویید این موقعیت بزرگی است كه می‌توانم از آن درس بگیرم و برای بهتر شدن و بهبود كارها از آن استفاده كنم. ما در این قضیه با هم موافق نیستیم و هر كدام می‌توانیم نظر خود را داشته باشیم و با توجه به آن نظر، اقدام مناسب را انجام دهیم.

3- سرزنشِ افراد به خاطر عملكرد اشتباه آنها در گذشته

این نوع از عدم‌توافق می‌تواند بدترین نوع مخالفت و بحث باشد و اغلب اتفاق می‌افتد. چرا آن كار را انجام دادی؟ یا تو باید به روش بهتر و متفاوت‌تری آن كار را به انجام برسانی! عباراتی است كه معمولا در این نوع بحث‌ها استفاده می‌شود.

اگرچه این نوع از عدم‌توافق می‌تواند منجر به بحث‌های داغ‌تری شود، این بدین معنا نیست كه شما نمی‌توانید در مورد اینكه چه نیازهایی برای بهتر به انجام رساندن كارها در آینده وجود دارد، صحبت كنید. هرچند ادامه دادن بحث در مورد اشتباهاتی كه دیگران در گذشته انجام داده‌اند مطمئناً باعث عصبانیت فردی كه او را مورد سرزنش قرار می‌دهید، خواهد شد.

موافقم كه با هم موافق نیستیم! در نهایت خیلی از عدم‌توافق‌ها، تنها در حد كلماتی است كه بیان می‌شود؛ این بدین معناست كه افراد می‌توانند نظرات شخصی خود را داشته باشند و مادامی كه نظرات و امتیازاتی كه دارند با یكدیگر تداخل نكرده، با هم به كار یا زندگی ادامه دهند. چرا كه جلوگیری از تبدیل مخالفت‌ها به تضادها امری بسیار ضروری و حیاتی است.

رفع انواع متفاوت تضادها

تضادها اصولاً به 3دسته اصلی تقسیم می‌شوند. با آگاهی از انواع تضادها شما شانس بهتری برای حل كردن آنها در زندگی‌تان دارید.

افراد می‌توانند نظرات شخصی خود را داشته باشند و مادامی كه نظرات و امتیازاتی كه دارند با یكدیگر تداخل نكرده، با هم به كار یا زندگی ادامه دهند

الف) تضادهای روزمره

اینگونه تضادها در زندگی روزمره ممكن است بر سر مسائل كوچك بین افراد به‌وجود ‌آید. برای مثال خواهرتان از شما می‌خواهد كه صبح، زمانی كه به سر كار می‌روید او را نیز به جایی برسانید اما شما از این می‌ترسید كه دیرتان شود. در این موقعیت شما گاهی می‌پذیرید كه این كار را برایش انجام دهید و گاهی نمی‌پذیرید. رفع چنین تضادهایی لزوماً به‌معنای پاسخ مثبت دادن به یك درخواست نیست چرا كه چنین موقعیت‌هایی روزانه اتفاق می‌افتد و هر روز به‌دلیل برنامه‌ها و شرایط متفاوت، امكان انجام یكسری از كارها وجود ندارد. این حق شماست كه به‌خود این اجازه را بدهید كه گاهی اوقات انجام كاری را نپذیرید. حتی اگر منجر به ایجاد تضاد برای طرف مقابل شود.

ب) تضادهای گهگاه اما جدی

این نوع از تضادها تهدیدی جدی برای بعضی از خواسته‌های شما به حساب می‌آیند؛ مثلاً در حالی‌كه شما باید برای رشد حرفه‌ای خود آماده شوید والدین شما اصرار دارند كه تشكیل زندگی داده و ازدواج كنید اما شما فكر می‌كنید كه ازدواج بر رشد حرفه‌ای‌تان تأثیرات جدی گذاشته و باید تا زمانی معین از آن خودداری كنید؛ در این حالت می‌توانید هم در مقابل نظر والدین خود كمی كوتاه بیایید و هم نظر خود را داشته باشید. مثلا می‌توانید با شخص مناسبی نامزد كنید و به پدر و مادر خود بگویید تا زمانی كه در كارتان پیشرفتی حاصل شود، ازدواج نخواهید كرد.

در رفع اینگونه تضادها در چنین موقعیت‌هایی شما در حقیقت از روش برنده- برنده استفاده می‌كنید. البته باید بدانید كه رفع كامل اینگونه تضادها را نیز نباید زیاد به تعویق بیندازید. در غیر این صورت، روش برنده- برنده شما دوام نخواهد داشت.

تنوع و تضاد

ج) تضادهای شدید و نادر

این تضادها اكثراً همان تضادهای گهگاه اما جدی هستند كه حل نشده باقی مانده‌اند و به تضادهای عمیق‌تری تبدیل شده‌اند. گاهی اوقات تضادهای شدید شامل موقعیت‌هایی است كه راه‌حل برای هر بخش آن ممكن نیست. اینگونه تضادها را باید به چندین بخش تقسیم كرده و سپس برای آن راه‌حل در نظر گرفت. به‌عنوان مثال 2 دوستی كه خواهان انتخاب یک شی هستند مثال خوبی برای این تضادها به شمار می‌آیند. در این مثال2 نفر با علایق و نگرانی‌های خاص خود وجود دارند برای رفع این تضاد یكی از این 3بخش باید از خواسته خود دست بردارد. بنابراین برای حل تضادهای این‌چنینی شما نیاز به درك كامل خواسته‌ها و علایق خود دارید. بعد از این شناخت با برنامه‌ریزی درست و حساب‌شده می‌توانید به نتایج دلخواه و مورد نیاز دست یابید؛ هر چند شما باید خود را برای از دست دادن بعضی موقعیت‌ها نیز آماده كنید.

همشهری

تنظیم برای تبیان: کهتری

مطالعه کتاب 7 عادت بد آدم های ناموثر را به شما پیشنهاد می کنیم.

این موضوع می تواند شروعی برای بحث و بررسی بیشتر در انجمن های تبیان باشد.

مقالات مرتبط

کالبد شکافی یک تصمیم

همین جا بایستید!

آب تنی در حوضچه اکنون

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.