تبیان، دستیار زندگی
مطالعات اخیر نشان می دهد که تنها 15 درصد از کشته‌شدگان در عملیات های القاعده بین سال های 2004 تا 2008 از غربی‌ها و غیر مسلمانان بوده‌اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسراری که القاعده از افشایش می ترسد

یک روزنامه عربی امروز حقایق جدیدی را در خصوص کاهش محبوبیت القاعده در جهان اسلام منتشر ساخت.

به گزارش سرویس بین الملل «فردا»، روزنامه سعودی الوطن، امروز در مقاله ای با عنوان «رازهایی که القاعده مایل به انتشارش نیست» آورد است که نتایج تحقیقات مرکز مطالعات و تحقیقات «وست پوینت» (WEST POINT) که زیر نظر مرکز سیاست خارجی آمریکا مشغول فعالیت است، نشان می‌دهد که محبوبیت القاعده در میان مسلمانان به‌شدت کاهش یافته است.

نتایج این تحقیقات با عنوان «پیشگامان قاتلان» نشان می‌دهد بر خلاف آنچه بن‌لادن و حامیان آنان مطرح می‌کنند که بین اسلام و غرب تضاد وجود دارد ولی در واقع این مسلمانان هستند که قربانیان اصلی تروریسم القاعده بوده‌اند. از اول تاسیس این سازمان تروریستی، القاعده همیشه اعلام کرده است که هدفش حفظ مصالح مسلمانان در اقصی نقاط جهان بوده و این سازمان نقش یک نگهبان وفادار واقعی برای اسلام را ایفاء می‌کند. اما اکثریت غالب قربانیان القاعده تاکنون مسلمانان بوده اند.

مطالعات اخیر نشان می دهد که تنها 15 درصد از کشته‌شدگان در عملیات های القاعده بین سال های 2004 تا 2008 از غربی‌ها و غیر مسلمانان بوده‌اند.

در ادامه الوطن آمار دیگری از نتایج این تحقیقات را منتشر ساخته و می‌افزاید: در فاصله سال‌های 2003 تا 2007 حمایت‌های مردمی مسلمانان اردنی به شدت از اسامه‌بن‌لادن کاهش یافته و از 56% به 20% رسیده است. از سوی دیگر در لبنان نیز اکنون این حمایت‌ها از 20% به یک درصد رسیده است.

مطالعات اخیر نشان می دهد که تنها 15 درصد از کشته‌شدگان در عملیات های القاعده بین سال های 2004 تا 2008 از غربی‌ها و غیر مسلمانان بوده‌اند

عربستان سعودی نیز وضعیت مشابهی در خصوص کاهش محبوبیت بن‌لادن در بین مردم کشور خود دارد که اکثریت آنان سلفی‌هایی هستند که اعتقادات مذهبی نزدیک به بن‌لادن دارند. در نظرسنجی‌ای که موسسه‌ای به نام «فردا از تروریسم تهی است» انجام داده است نیز نشان می‌دهد، دو سوم افراد شرکت کننده در این نظرسنجی که در اوائل سال 2009 انجام شده نظر منفی نسبت به سازمان القاعده دارند.

همچنین نتایج نظرسنجی‌ای که موسسه ییسنتر در ابتدای سال 2008 در پاکستان انجام داده است، نشان می‌دهد 61% از پاکستانی‌ها سازمان القاعده را تائید نمی‌کنند. همان‌طور که حدود 80% از آن ها از وضعیت بی‌ثباتی ناشی از افراط‌گرایی این گروه در کشور خود ابراز نگرانی کرده‌اند.

بسیاری اندیشمندان اسلامی نیز که پیش از این از القاعده حمایت می کرده‌اند نیز به تدریج از تفکرات و عملکردهای القاعده اعلام برائت می‌کنند. به طور مثال اندیشمند اسلامی سید امام الشریف که یک عضو برجسته سازمان القاعده در ابتدای تاسیس این سازمان بوده است، اخیرا نظر خود را تغییر داده و حتی کتابی با عنوان «نفی به کارگیری خشونت در برابر دشمنان اسلام» نگاشته است. همچنین یک متفکر سعوی به نام سلمان العوده نیز که تحت تفکرات بن لادن بوده است در سال 2007 راه سلمان العوده را در پیش گرفت و انتقادات خود را نسبت به القاعده و رهبر آن بخاطر افراط گری‌های آن‌ها علنی ساخت.

تنظیم:س.آقازاده