تبیان، دستیار زندگی
سایت روزنامه ملیت نوشته تریم دریافت پیشنهاد از ایران را تایید کرده است و از سمت مدیر فنی به عنوان پست پیشنهادی به او یاد کرده است .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فاتح تریم در یک قدمی تیم ملی

فاتح تریم

«سایت روزنامه ملیت نوشته تریم دریافت پیشنهاد از ایران را تایید کرده است و از سمت مدیر فنی به عنوان پست پیشنهادی به او یاد کرده است. ملیت همچنین نوشته که مصطفی دنیزلی انتخاب اول ایرانی‌ها بوده اما مربی بشیکتاش جواب منفی داده است.»

به گزارش سایت دولتی ایران؛ فاتح تریم شهرت خوبی در فوتبال اروپا دارد و اکنون که جایش در تیم ملی ترکیه را به گاس هیدینک داده، شایعات زیادی درباره پیوستن‌اش به یکی از تیم‌های اسپانیا یا ایتالیا وجود دارد. خودش هم پیش‌تر گفته دوست دارد به ایتالیا برگردد و کارش را در آنجا پی بگیرد.

چندی پیش هم خبری درباره تمایل فدراسیون فوتبال نیجریه برای همکاری با او منتشر شد. «عقاب‌ها» که دوست دارند در جام جهانی که در قاره آفریقا برگزار می‌شود، خودی نشان دهند در پی تریم بودند تا از او به عنوان «مشاور فنی» کمک بگیرند. این احتمال هم هست که او به زودی جای مصطفی دنیزلی را در بشیکتاش بگیرد.

اما خبری که در بسیاری از روزنامه‌های معروف ترکیه بازتاب یافت، مذاکره فدراسیون فوتبال ایران با این مربی ترکیه‌ای است. سایت روزنامه «ملیت» نوشته تریم دریافت پیشنهاد از ایران را تایید کرده است و از سمت «مدیر فنی» به عنوان پست پیشنهادی به او یاد کرده است. ملیت همچنین نوشته که مصطفی دنیزلی انتخاب اول ایرانی‌ها بوده اما مربی بشیکتاش جواب منفی داده است.

سایت روزنامه «حریت» هم با تایید خبر مربوط به دنیزلی، به نقل از ایرنا نوشته که مقامات ایرانی در پی یک مربی مطرح ترکیه‌ای هستند اما اسم او هنوز مشخص نشده و فقط احتمال دارد تریم باشد. حریت همچنین خبر داده که ظاهرا حسین هدایتی، رییس استیل‌آذین مامور گفت‌وگو با مربی ترک شده است.

این خبر در حالی منتشر شد که رئیس فدراسیون فوتبال دیروز خبر مذاکره با مربیان ترکیه‌ای را به شکل نامحسوس تائید کرد.

فاتح تریم سرمربی پیشین ترکیه

فاتح تریم کیست؟

فاتح تریم یکی از موفق‌ترین بازیکنان و مربیان تاریخ فوتبال ترکیه است که نه تنها در فوتبال ترکیه که در ایتالیا نیز به «امپراتور» شهرت دارد. در تحقیقی که فدراسیون بین‌المللی آمار و ارقام فوتبال در 80 کشور انجام داد، تریم در زمره 8 مربی برتر (نفر ششم) دنیا قرار گرفت و در مراسمی که ژانویه 2001 به این مناسبت در روتنبورگ آلمان برگزار شد، جایزه‌اش را دریافت کرد.

این مربی 56 ساله در 2008 نیز توسط یوفا نامزد دریافت جایزه مربی‌ سال شد و «یورو اسپورت» هم جایزه مربی سال خود را به او اختصاص داد.

در دسامبر 2008 نیز مجله معتبر «ورلد ساکر» دست به گزینش شاخص‌ترین مربیان فوتبال دنیا زد که تریم در رده هفتم جا گرفت. مربی سابق تیم‌های فیورنتینا، میلان و ترکیه یک سال پس از کسب نتایجی عالی در یورو 2008، در رقابت‌ با اسپانیا و بوسنی از صعود به جام جهانی بازماند تا از هدایت تیم کشورش کناره‌گیری کند.

موفقیت و ناکامی

تریم که 11 سال در خط دفاعی گالاتاسرای بازی کرده، در 1993 هدایت تیم ملی کشورش را بر عهده گرفت و سه سال بعد توانست برای اولین بار در تاریخ ترکیه این تیم را به مرحله نهایی جام ملت‌های اروپا برساند. اگرچه آنها در یورو 96 حتی یک گل هم نزدند و تمام مسابقات‌شان را باختند با این حال صعود صرف به رقابت‌ها همچنان برای فوتبال ترکیه دستاورد بزرگی خوانده می‌شود.

تریم پس از یورو، روانه گالاتاسرای شد و 4 سال پیاپی لیگ ترکیه را فتح کرد. اوج دوران حضور او در گالا قهرمانی در جام یوفای 2000 بود که باعث شد به موفق‌ترین مربی تاریخ باشگاه تبدیل شود. او به لطف این کامیابی هدایت فیورنتینای ایتالیا را در دست گرفت.

فاتح تریم

بنفش‌های فلورانس زیر نظر او با حذف میلان به فینال جام حذفی ایتالیا رسیدند ولی تریم اعلام کرد قراردادش را در پایان فصل تمدید نمی‌کند چون رییس باشگاه خواسته‌های او را در فصل نقل و انتقالات برآورده نمی‌کند. پس از انتشار این خبر عملکرد فیورنتینا به شدت افت کرد و درگیری‌های بعدی مربی ترک با رییس باشگاه سبب استعفای زودهنگامش، حتی پیش از پایان فصل شد.

گئورگی هاجی، اسطوره فوتبال رومانی درباره اثر او به فیورنتینا گفت: «او در عرض 5 ماه یک تیم خارق‌العاده ساخت. اسم یک مربی خارجی دیگر را به من بگویید که بتواند این کار را انجام دهد. او خارق‌العاده است و می‌تواند مربی هر تیمی باشد.»

او در 2001 با رد پیشنهاد بارسلونا و لیورپول روی نیمکت میلان نشست و با تبدیل سیستم بازی تیم به 2-1-3-4، میلان را به چیزی شبیه هلند رینوس میشل با آن فوتبال شناورش تبدیل کرد. با این حال ضعف دفاعی، تیم او را به دردسر انداخت و بعد از 5 ماه اخراج شد.

تریم سپس به ترکیه برگشت و بین 2002 تا 2004 گالاتاسرای و بین 2005 تا 2009 ترکیه را هدایت کرد. نقطه اوج کار او هم صعود به نیمه‌نهایی یورو 2008 بود جایی که تنها با وجود 13 بازیکن آماده برای آلمان شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند. ترکیه در این رقابت‌ها به سلطان جبران نتایج معروف شد و اغلب در دقایق پایانی دروازه رقبا را باز می‌کرد که این روحیه «تسلیم ناپذیری» تحسین فراوانی را به دنبال داشت.

جالب اینکه از حدود 490 دقیقه‌ای که ترکیه در جام ملت‌ها به میدان رفت، فقط 13 دقیقه از حریفان پیش بوده است. پس از آن قرارداد تریم تا 2012 تمدید شد اما بعد از ناکامی در صعود به جام جهانی استعفا داد.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری