تبیان، دستیار زندگی
این احساس را همیشه داشتم که فساد مالی گسترده ای در این طرح وجود دارد که ما توانایی تشریح آن را نداشتیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فساد آمریکایی ها در بازسازی عراق

آمریکا در عراق

بازرسانی که مسئول بررسی فساد مالی در امور بازسازی و ساخت و ساز در عراق هستند اعلام کردند که آنها بیش از 50 پرونده جدید را طی 6 ماه مربوط به تبادلات گسترده امور مالی که برخی آمریکایی ها نیز در آن دخالت داشته اند، بازگشایی کرده اند. برخی آمریکایی ها در این برنامه 150 میلیارد دلاری پرونده های فساد مالی به عنوان مظنون معرفی شده اند.

به گزارش "الف" به نقل از نیویورک تایمز، برخی از این پرونده ها شامل افرادی است که مظنون به واریز کردن دهها هزار دلار برای خود از عراق و یا پر کردن چمدان هایشان از پولهای این طرح ها در زمان خروج از عراق هستند.

در دیگر پرونده ها، میلیونها دلار نیز از طریق تلفن در حساب های افراد واریز شده است. این مظنونان پس از بدست آوردن این پولها شروع به خرید خودروهای  بی ام و جواهرات آلات گران قیمت می کردند.

برخی از این مظنونان نیز تلاش کردند تا با این پولها بطور مخفیانه حساب های خارجی در غنا، سوئیس، هلند و انگلیس باز کنند و برخی دیگر نیز این پولها را در مکانهای امنی در منزل شان نگهداری می کردند.

از زمان حمله به عراق در سال 2003، تعداد زیادی کیفر خواست در پرونده های مربوط به فساد مالی در عراق صادر شده بود اما به نظر می رسد که پرونده های جدید گمانه زنی های پیشین بازرسان ضد فساد مالی در عراق را تایید کرده است.

این بازرسان مسئول نظارت بر طرحهای بازسازی و ساخت و سازها در عراق اذعان کرده بودند که آمریکایی های بیشتری از این فرصت سوءاستفاده کرده اند و به پرداخت رشوه روی آوردند و پولهای زیادی را از این پروژه دزدیده اند.

"استوارت بوون" که ریاست دفتر بازرسی ویژه در امور ساخت و ساز در عراق را بر عهده دارد، در این رابطه گفت: این احساس را همیشه داشتم که فساد مالی گسترده ای در این طرح وجود دارد که ما توانایی تشریح آن را نداشتیم. بررسی پرونده های جدید ثابت کرد که این حس من درست بوده است.

افشاگری های جدید در مورد فساد مالی گسترده آمریکایی ها طی اولین فاز تحقیقات جدید و نظام مند بر فعالیتهای مالی در این طرح بزرگ فاش شد. بازرسان تاکنون اسامی مظنونان در پرونده های فساد مالی جدید را فاش نکرده اند اما بنابر مستندات، برخی مقاطعه کاران شرکتهای امنیتی خصوصی، مقامات ارشد و مقامات آمریکایی در این پرونده های فساد مالی مظنون هستند.

این احساس را همیشه داشتم که فساد مالی گسترده ای در این طرح وجود دارد که ما توانایی تشریح آن را نداشتیم

"استفن هاداک" یکی از مسئولان نظارت بر پرونده های فساد مالی در عراق گفت: گزارش شده که بین 15 تا 16 میلیون دلار سالانه در فعالیتهای مالی غیرقانونی در امور ساخت و ساز و بازسازی عراق تبادل شده است. ما به دنبال فعالیتهای مالی غیرقانونی از جمله تبادل پولهای کثیف بودیم.

یکی دیگر از مقامات مسئول بر فساد مالی در امور ساخت و ساز و بازسازی در عراق نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه به نظر می رسد فساد مالی در این طرح فقط منحصر به آمریکایی ها نباشد، قرار است تا پایان سال جاری پرونده های جدیدی بازگشایی شوند چون این احتمال وجود دارد که افرادی از کشورهای خارجی دیگری در این پرونده های فساد مالی در عراق دخالت داشته اند.

آمریکا در عراق

کنگره آمریکا پیشتر53 میلیارد دلار برای پروژه های ساخت و ساز در عراق تعیین کرده بود و کل این پول از دارایی های عراق و کمک های بین المللی تامین شده است. تحقیقات جدید بر فعالیتهای ساخت و ساز و بازسازی در عراق تا کنون منجر به صدور 35 کیفر خواست و 27 محکومیت برای شکلهای مختلف فساد مالی شده است.

"وین وایت" که تا سال 2005 یک مقام اطلاعاتی ارشد در وزارت خارجه آمریکا در امور عراق بود و هم اکنون در موسسه خاور میانه در واشنگتن فعالیت می کند، نیز گفت: زمانیکه افشاگری های جدید در مورد فساد مالی آمریکایی ها در پروژه های ساخت و ساز در عراق را شنیدم، تعجب نکردم.

از زمانی که اقتصاد عراق پس از جنگ خلیج فارس در سال 1991 فرو پاشید، این کشور با شرکتها و مقاطعه کاران خارجی همکاری های زیادی داشت که به دنبال این همکاری ها، روند بررسی پرونده های رشوه، پولشویی و فساد مالی خارجی ها نیز در عراق آغاز شد.

تنظیم:س.آقازاده