تبیان، دستیار زندگی
منابع خبری غیر رسمی اخبار ضد و نقیضی درباره منشاء این انفجار و دود ناشی از آن اعلام کردند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبر فوری: انفجاری مهیب

شنبه 22 اسفند 88 - گرجستان

تلویزیون خصوصی «ایمدی» گرجستان با پخش تصاویری از حمله مجدد روسیه به گرجستان و فرار مردم از شهرهای این کشور فضای وحشت را بر گرجستان حاکم کرد.

خبر فوری
  1. در حالی که مردم گرجستانی از وحشت به خیابان ها ریخته بودند،خبرگزاری آذری "آپا" اعلام کرد: این آگهی به جهت ایجاد آمادگی در مردم گرجستان برای مقابله با یک حمله احتمالی از سوی روسیه تهیه و پخش شده بود.
  2. در برنامه مذکور که قالب خبری داشته و با اعلام حمله نظامی روسیه به گرجستان و کشته شدن رییس جمهوری این کشور شروع شده بود، تصاویری از مردم شهر تفلیس در حال فرار و ترک شهر نیز نمایش داده شده است.

قالب خبری برنامه و نمایش تصاویر فرار مردم از شهر در بییندگان باور مبتنی بر واقعی بودن ماجرا ایجاد کرده بطوری که درمناطق مختلف گرجستان مردم به دنبال دیدن این تصاویر دچار وحشت شده اند.

پخش این برنامه در کشور روسیه نیز بازتاب داشته و به عنوان برنامه ای تحریک آمیز توصیف شده است.

گفته می شود که برخی از رسانه ها نیز این خبر را باور کرده و با واقعی دانستن این برنامه اقدام به انتشار اخباری در این خصوص کرده اند.

30 اکتبر 1938 – آمریکا

  1. تعداد زیادی از مردم شبانه به خیابان ها گریختند و به سمت پناهگاه های شهر هجوم بردند.
  2. نیویورکی های وحشت زده ای که از آدم فضایی ها می گریختند، قبل از این که رادیو، وضعیت قرمز و حالت فوق العاده را اعلام کند، تئاتری رادیویی با عنوان جنگ دنیاها را می شنیدند.
خبر فوری

  1. تئاتر رادیویی جنگ دنیاها به کارگردانی نابغه ی سینما "اورسن ولز" آمریکا را به لرزه در آورد.
  2. در این نمایش که به صورت اخبار رادیویی تهیه و تولید شد، اورسن ولز وانمود کرد که ساکنین فضا برای تصرف زمین از آسمان آمده اند در پی پخش این تئاتر رادیویی از کانال CBS آمریکا مردم نیویورک به خیابان ها ریختند و در پناهگاه ها و معابر عمومی شب را به صبح رساندند.

سه شنبه 25 اسفند 1388- ایران

  1. به دنبال حوادثی که در مراسم چهارشنبه سوری تهران رخ داد، صدای انفجار و دود ناشی از آن تمام شهر را در هراس و تاریکی فرو برد.
  2. منابع خبری غیر رسمی اخبار ضد و نقیضی درباره منشاء این انفجار و دود ناشی از آن اعلام کردند.
  3. در همین رابطه واحد مرکزی خبر انفجار مهیبی که صدای آن تا شعاع گسترده ای شنیده شد را گزارش و اعلام کرد ...

لطفا جای سه نقطه را با سهمگین و وحشتناک ترین خبری که به نظرتان می رسد پر کرده و سپس درباره این فکر کنید که در صورتی که رسانه های داخلی ما خبری در این مقیاس و مختصات را پوشش بدهند میزان تاثیر گذاری آن چقدر بوده و شما به عنوان مخاطب چگونه به این تبلیغات واکنش نشان می دهید؟

سال هاست که در کتاب های مربوط به تاریخ سینما، رادیو و تلویزیون، ماجرای تئاتر جنگ دنیاها بازگو می شود و بلا فاصله این پرسش برای خواننده ایجاد می شود که آیا هنوز هم مردم دنیا تا این حد به رسانه های متبوعشان اعتماد دارند و آیا از تاثیر گذاری رادیو تلویزیون و سینما چیزی کاسته شده یا مقبولیت این رسانه ها افزایش پیدا کرده؟

تکرار تجربه جنگ دنیاها در کشور توسعه نیافته ی گرجستان لا اقل این مساله را برای ما اثبات می کند که رسانه همچنان قدرتمند است و می تواند اعتماد عمومی را به طور کامل جلب کند مشروط بر این که 3 نکته رابدانیم:

چه بگوییم؟

چگونه بگوییم؟

برای که بگوییم؟


نویسنده: لقمان یدالهی - تبیان