تبیان، دستیار زندگی
سابقه حضور در تیم ملی فرانسه به زمانی بر می گردد که تنها 2 ماه از جشن تولد 20 سالگی اش می گذشت ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دست های آلوده

صعود فرانسه به جام جهانی با دست آنری

سابقه حضور در تیم ملی فرانسه به زمانی بر می گردد که تنها 2 ماه از جشن تولد 20 سالگی اش می گذشت. درخشش او در تیم زیر 20 سال فرانسه در ژوئن سال 1997 باعث شد امه ژاکه او را به تیم ملی فرانسه دعوت کند تا شاید فرصتی برای بازی در جام جهانی 1998 پیدا کند. شانسی که در نهایت به او تعلق گرفت تا قهرمانی جام جهانی را در 20 سالگی تجربه کند. حالا آنری در 33 سالگی به چهره ای جنجالی در جهان فوتبال تبدیل شده است؛ دستی که او با آن پاس گل داد، «دست شیطان» نامیده می شود.

آن روزها شاید عدالت این بود که تیه ری جوان در جمع خروس های آبی به هنرنمایی بپردازد تا روزی بتواند از شر فوتبال خسته کننده باشگاهی در فرانسه رهایی یابد. او از بازی در موناکو لذت نمی برد؛ اگرچه هیچ گاه سخن صریحی در این باره از آنری نشنیده ایم. ستاره بزرگ فوتبال فرانسه اما ناجی تیم ملی شد و رایمون دومنک را از رسوایی بزرگ نجات داد تا نایب قهرمان 2006 بتواند از بیراهه به آفریقای جنوبی برسد.

فرانسه شروع خوبی در مسابقات انتخابی جام جهانی 2010 نداشت. شکست تحقیرآمیز در وین مقابل یکی از میزبانان یورو 2008 آن هم با نتیجه 3 بر یک چیزی نبود که هواداران تیم ملی فرانسه بتوانند آن را تحمل کنند. آن ها تا روزهای پایانی رقابت های گروه هفتم مقدماتی جام جهانی در منطقه اروپا به انتظار نشستند و سرانجام شاهد حضور تیم شان در مرحله پلی آف بودند، چرا که صربستان با یک امتیاز اختلاف سرگروه شد و مستقیم بلیت آفریقای جنوبی را به دست آورد.

اگرچه فرانسه در بازی رفت مرحله حذفی موفق شده در دوبلین با تک گل دقیقه 72 نیکولا آنلکا، ایرلند را شکست دهد، اما شاگردان جووانی تراپاتونی با ارائه یک بازی خوب در سنت دنی پاریس همه چیز را جبران کردند و با گل دقیقه 33 رابی کین بازی را به وقت اضافه کشاندند. اما در دقیقه 103 گویا فوتبال روی نامردی خود را به جهانیان نشان داد و تیه ی آنری با دست، پاس گلی ساخت تا ویلیام گالاس تیر خلاص را بر قلب ایرلندی ها شلیک کند. مارتین هانسون سوئدی داور مسابقه در سوت خود دمید تا توپ را از خط گذشته بنامد و این چنین بود که دست آنری به دست شیطان لقب گرفت!

تیری آنری کاپیتان فرانسه

هواداران فوتبال از نقاط مختلف دنیا نظرات خود را در این باره بیان کردند. ماجرای دست آنری از قضیه گلی که مارادونا در جام جهانی 1986 با دست به انگلیسی ها زد هم جنجالی تر شد. اگرچه خیلی از هواداران فرانسه می خواستند به نوعی عمل آنری را توجیه کنند اما وداع غم انگیز ایرلند با جام جهانی 2010 و هواداران اشک آلود آن ها حکایت از چیز دیگری داشت. یکی از فوتبال دوستان هلندی که در سایت فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) نظر شخصی خود را ابراز کرد، گفته بود: «الان که در سال 1930 نیستیم! باید سیستم را عوض کنیم. آن ها باید کاری کنند که پرطرفدارترین ورزش جهان جوانمردانه تر باشد. در غیر این صورت امیدوارم سوئیس، آلمان و البته فرانسه در دور اول جام جهانی حذف شوند»! یک هوادار ایتالیایی نیز این چنین ابراز احساسات کرد: «واقعاً شرم آور است که آنری در جام جهانی2010 بازی خواهد کرد».

چند خط درباره آنری

ستاره فوتبال فرانسه در 17 آگوست 1977 به دنیا آمد. او بین سال های 1994 تا 1999 عضو تیم فوتبال موناکو بود و بعد هم فصل ناموفقی را در یوونتوس تجربه کرد. پس از یووه، وی در سال 1999 به لندن رفت و عضو آرسنال شد و به همراه این تیم افتخارات بسیاری از جمله قهرمانی در لیگ برتر انگلستان را به دست آورد. زمانی که به عنوان یک توپچی در هایبری بازی می کرد، 174 گل به ثمر رساند که این در نوع خود یک رکورد محسوب می شود. آنری از سال 2007 پِیراهن آبی و اناری بارسلونا را بر تن کرد. او در جام های جهانی 1998، 2002 و 2006 حضور داشته و اکنون هم قصد دارد در جام جهانی 2010 به میدان برود؛ با چه رویی؟ این را باید خودش جواب بده یا این که چند ماهی را انتظار کشید.

نیش عقرب نه از ره کین است!

آنری پس از این اتفاق با سیلی از انتقادها و تهدید روبه رو شد. به عنوان یک ستاره حرفه ای فوتبال او بدجور در مخمصه گرفتار شده بود. با این حال خیلی ساده گفت: «عمدی نبود»! آنری مرتب بر این نکته تاکید داشت که حرکتش غریزی بوده و اصلاً نمی خواسته چنین کاری انجام دهد، اما همه چیز در یک چشم برهم زدن رخ داده است. وی درباره ایرلندی ها هم گفت: «متاسفم؛ آن ها لیاقت حضور در جام جهانی را داشتند».

نکته جالب توجه در حرف های آن روزهای آنری موضوع بازی تکراری بود. مهاجم خطاکار ادعا کرد که یک بازی تکراری می تواند راه حل مناسبی باشد، اما شاید که نه، حتماً می دانست که فیفا با چنین موضوعی به شدت مخالفت خواهد کرد. به همین خاطر چنین سخنی را گفت تا شاید از بار حملات آزار دهنده کاهش دهد. حرف های آنری یک ضرب المثل قدیمی را در اذهان ایرانی ها زنده می کند: «نیش عقرب نه از ره کین است؛ اقتضای طبیعتش این است»! به هر حال طبیعت یک مهاجم هم گل زدن است، حالا اگر با دست هم چنین مهمی رخ دهد که هیچ!

آنری مهاجم تیم فوتبال فرانسه

زیدان هم دفاع کرد

زین الدین زیدان، اسطوره فوتبال فرانسه هم در مقام دفاع از عملکرد آنری برآمد. او خطاب به ایرلندی ها گفت که از این اتفاق ها در زمین فوتبال بسیار رخ می دهد و از دید وی آنری به هیچ عنوان متقلب نیست.

بازی تکراری

اگر چه فدراسیون فوتبال ایرلند و حتی پارلمان این کشور خواستار برگزاری بازی تکراری شدند اما فیفا با این درخواست به شدت مخالفت کرد تا نشان دهد هیچ خوشش نمی آید تا اتفاق های رخ داده در یک بازی کش دار شود، حتی اگر تیمی به ناحق از رسیدن به تورنمنت بزرگی چون جام جهانی محروم شده باشد. با این حال حتی اگر قضیه بازی تکراری کمی هم جدی می شد، نباید از موضوع ریاست میشل پلاتینی در اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) به این سادگی گذر می کردیم. گمان بر این است یوفا قدرت بسیار زیادی دارد که آن هم در چنگال رئیس مقتدرش محصور شده و اگر لازم باشد روزی به کار گرفته خواهد شد.

جنجال سیاسی

به نقل از مجله تماشاگر ، ماجرای حذف شدن ایرلند آن هم با دست آنری به یک موضوع داغ سیاسی در اروپا تبدیل شد. این قاره در این ایام کم مشکل داشت که حالا سران سیاسی دو کشور ایرلند و فرانسه باید بر سر یک توپ با یکدیگر چانه هم بزنند! برایان کاون، نخست وزیر ایرلند صبح فردای حذف ایرلند در یک اظهارنظر نه چندان رسمی از فرانسوی ها خواسته تا با درک احساسات جریحه دار شده هواداران پرشمار ایرلندی، بازی را تکرار کنند اما نیکولا سارکوزی که در سیاست هایش گستاخی به خوبی دیده می شود، با رد این درخواست گفتش: «مهم این که ما به جام جهانی صعود کردیم. البته می دانم که دراین راه اتفاقاتی هم رخ داده! اما من داور نیستم و به خار این گل هم از مردم ایرلند عذرخواهی کرده ام ولی بازی تکراری امکان پذیر نیست».

جاروبرقی هم تحریم شد!

از روز 18 نوامبر سال 2009 میلادی ایرلندی ها در سراسر جهان به نام آنری آلرژی پیدا کرده اند. ایرلند که پس از جام جهانی 2002 نتوانسته بود به جام جهانی آلمان صعود کند، تمام عزمش را برای رسیدن به آفریقای جنوبی به کار گرفته بود. دوم شدن درگروهی که ایتالیا، بلغارستان، قبرس، مونته نگرو و گرجستان در آن حضور داشتند، شاید کار سختی نبود اما به هر حال نباید خوش شانسی در فوتبال را نادیده گرفت و حذف شدن ایرلندی ها در پلی آف را به نوعی به این موضوع ربط داد. برای هواداران بسیار متعصب این تیم عدم صعود مجدد به جام جهانی فاجعه محسوب می شود. آن ها حال یک شرکت بزرگ محصولات بهداشتی و سازنده تیغ های اصلاح را به دلیل آن که قراردادی 5 میلیون پوندی با تیه ری آنری دارد، تحریم کرده اند. ایرلندی ها حتی به یک مدل جاروبرقی که تشابه آسمی با آنری دارد نیز رحم نکرده اند! استفاده از این مدل جاروبرقی هم برای آن هایی که به عمل قبیح آنری اعتراض دارند، ممنوع شده است. البته این جاروبرقی انگلیسی است و نامش در این زبان هنری تلفظ می شود و صدالبته که هیچ ربطی هم به تیه ری آنری ندارد اما چه باید کرد که ایرلندی ها دیواری کوتاه تر از این سازنده نگون بخت پیدا نکرده اند!

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری