تبیان، دستیار زندگی
خجالتی تر از آن است که فکرش را بکنید. در مواجهه با او حتی اگر روان شناس هم نباشید متوجه خواهید شد جادوگر یک دهه اخیر فوتبال ایران در پس آن جسارت و خلاقیت تاکتیکی اش هیچ گاه پرخاشگر نیست ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بی پرده با علی کریمی

کریمی ستاره تیم فوتبال استیل آذین

خجالتی تر از آن است که فکرش را بکنید. در مواجهه با او حتی اگر روان شناس هم نباشید متوجه خواهید شد جادوگر یک دهه اخیر فوتبال ایران در پس آن جسارت و خلاقیت تاکتیکی اش هیچ گاه پرخاشگر نیست.

با این که قبول دارد مغرور است، اما از منطق فراری نیست. مرد سرنوشت ساز فوتبال ایران کم حرف می زند و زیاد اهل مصاحبه و مطرح کردن خودش نیست که البته نیازی هم ندارد به این کارها...

به نقل از تماشاگر، اما او حقیقت را حتی اگر به قول خودش به تلخی ته خیار باشد(!) بیان می  کند. رک گویی این جادوگر هیچکس را آزار  نداده باشد، علی دایی را هیچ زمان راحت نگذاشته است... هر چقدر به علی کریمی نزدیک می شوید، بیشتر از شخصیت او که مانند بازی اش هیجان آور است لذت می برید. این مصاحبه کاملا اختصاصی و بدون حضور واسطه را که در پشت دروازه ورزشگاه کارگران با جادوگر انجام شده بخوانید تا متوجه شوید علی کریمی آن طور هم که می گویند بی تفاوت و بی انگیزه نیست. علی کریمی جدا از صدای خوب دست به قلم هم هست. او در ابتدای مصاحبه از ما خواست سوالات حاشیه ای نپرسیم. اما مگر می شود با جادوگر کم حرف فوتبال ایران روبه رو شد و از او سوالات حاشیه ساز نپرسید؟  با کریمی در زمینه مسائل مختلف از رفتن به پرسپولیس تا انتشار کتابش و باز هم علی دایی همکلام شدیم.

با توجه به دعوت رسانه ای دایی، می توانیم فصل آینده علی کریمی را پرسپولیسی بدانیم؟

سال آینده هنوز نیامده که بخواهم راجع به آن تصمیم بگیرم. قرار دادم فعلا با استیل آذین معتبر است. باید به هر حال این چند ماه را هم صبر کرد تا در فصل جدید به پیشنهادها فکر کنم.

اما حضور در پرسپولیس از هم اکنون مورد توجه هواداران است...

این هم کار مطبوعات است که دنبال این مسایل هستند. به نظر من بحث پرسپولیس در این مقطع که هنوز 5 ماه تا پایان بازی های لیگ و جام حذفی باقی مانده، فاید ای ندارد. پرسپولیس آخر فصل لیست مورد نیازش را اعلام می کند، اصلا آن موقع شاید مرا نخواستند.

اما سرمربی این تیم رسما از تو دعوت کرده است.

علی آقا لطف دارد، اما تا آن زمان شاید من مصدوم شدم یا در برنامه های آن ها نبودم.

استیل آذین با حضور تو و مهدوی کیا این روزها از پرسپولیس معروف تر است.

لطف هواداران همیشه شامل حال من و مهدوی کیا بوده و هست، اما پرسپولیس همیشه پرسپولیس است. حتی استقلال هم هواداران خودش را دارد و تیمی نمی تواند با آن ها مقایسه شود این که شما می گویید لطف هواداران است.

با توجه به حضورت در استیل آذین، لیگ امسال را چطور دیدی؟

فوتبال ایران را همه می شناسند. استیل آذین شروع خوبی داشت، اما اواسط فصل دچار افت شد و نتایج بدی گرفت. با این حال بالانشین جدول هستیم و با این که سال اول بود از لیگ آزادگان به لیگ برتر صعود کره بودیم نتایج خوبی گرفتیم.

اما با جذب این ستاره ها توقع بیشتری از استیل آذین به وجود آمده بود.

هر کس یک نظری دارد. همین استقلال با تیمی که پارسال قهرمان شده بود و چارچوبش هم حفظ شد، الان چرا این طوری است؟ استیل آذین بازیکنانش سال اولی است که کنار هم بازی می کنند و فکر می کنم نتایج خوبی گرفته اند. خیلی از تیم ها چند سال است بازیکنان شان کنار هم بازی می کنند، اما نتوانسته اند نتایج خوبی بگیرند.

علی کریمی

مثلا چه تیم هایی؟

اسم تیم مهم نیست، الان دیگر توی فوتبال ستاره ها و اسم ها بازی نمی کنند و باید تلاش کرد.

چرا فوتبال باشگاهی دچار افت شده است؟

افت نکرده، تیم ها به هم نزدیک تر شده اند. مثل سابق نیست که هر تیم مقابل پرسپولیس و استقلال 4، 5 گل بخورد. الان تیم سوم، چهارم با تیم دهم جدول رده بندی فقط 3، 4 امتیاز اختلاف دارند. تیم ها دیگر مثل سابق نیستند و حسابی کار می کنند.

قبول داری فوتبال ایران هیچ وقت حرفه ای نبوده؟

مشکل فوتبال ایران به هر حال فکر می کنم به عدم برنامه ریزی و مدیریت برگردد. برنامه های فوتبال طبق روال پیش نمی رود.

چرا این برنامه ها روی روال نمی افتد؟

شما نگاه کنید بازی هایی که در آزادی برگزار می شود چه کیفیتی دارد. فوتبال ایران نیاز به یک سری امکانات از جمله زمین مناسب دارد.

نقش مدیریت در فوتبالی که گردش مالی اش 300 میلیارد تومان در سال است برای رفع این نقایص چقدر است؟

مدیریت خیلی تاثیر دارد. همان طور که خودتان می گویید 300 میلیارد تومان هزینه می شود، باید از این بودجه به نحو احسن و با دقت کافی استفاده کنیم تا فوتبال رشد پیدا کند.

جدا از امکانات سخت افزاری، به نظر تو که سال ها در خارج از ایران بازی کرده ای چرا فوتبال ما هیچ گاه دارای یک برنامه مدون نبوده است؟

این روش برنامه ریزی و تعطیلی های بی موقع لیگ به فوتبال ضربه می زند. تیم ها هزینه کرده اند تا قهرمان شوند و اگر با این روش برنامه ریزی پیش برویم همه تیم ها متضرر خواهند شد.

تو زمان 3 رئیس فدارسیون در تیم ملی حضور داشتی، عملکرد کدام را بهتر دیدی؟

دوره دادکان عالی بود. او هم فوتبالی و هم مدیر خوبی بود. البته صفایی با این که ورزشی نبود توانست برای تیم ملی کمپ بسازد تا دیگر مجبور نشویم یک روز شیرودی تمرین کنیم، یک روز شماره 4 آزادی. این کمپ کار تیم ملی در رده های مختلف را راحت کرد.

به نظرت کدام یک حضورشان به نفع فوتبال است؛ مدیر فوتبالی یا غیرفوتبالی؟

مدیر فوتبالی که مدیریت هم بلد باشد، مثل دادکان می تواند به فوتبال کمک کند.

می توانی نظرت را در مقایسه این 3 رئیس فدارسیون بگویی؟

مقایسه کردن آنها با یکدیگر اشتباه است، چون هر مدیری یک طرز تفکر خاص خودش را دارد. مدیریت فدارسیون مثل تیم ملی می ماند! زمانی که آقای دایی آمدند یک سری بازکین در تیم ملی حضور داشتند و زمانی که قطبی آمد یک سری دیگر بهتر است مردم قضاوت کنند که کدام دوره مدیریتی در فوتبال موفق بوده است.

کریمی ستاره فراموس نشدنی فوتبال ایران

چرا برخلاف خیلی ها در مصاحبه دنبال خوش آیند بعضی نیستی؟

معتقدم یا باید مصاحبه نکرد یا این که حقیقت را گفت. من عادت دارم اگر حرف بزنم حقیقت را بگویم و این حقیقت گفتن هم شاید به خیلی ها بر بخورد.

چرا برخلاف خیلی از فوتبالیست ها، علی کریمی این قدر کم مصاحبه می کند؟

هیچ وقت علاقه شخصی به مصاحبه کردن نداشته ام، در مصاحبه اتفاقی نمی افتد، اما اگر سوالی بپرسند حقیقت را می گویم.

مصاحبه هایت هم که با حقیقت همراه بوده، معمولاً باعث جنجال می شود.

کلا زیاد اهل مصاحبه کردن نیستم. مطبوعات دوست دارند تیتر جنجالی بزنند و یک خبر کوچک حاشیه ای را تیتر یک می کنند، اما یک مطلب معمولی را باید با ذره بین در لابه لای صفحات روزنامه پیدا کرد. اصلا چرا این قدر که دنبال این مسائل هستید، مطالب سازنده و واقعیت های فوتبال را پیگیری نمی کنید؟

به همین دلیل است که با روزنامه ها رابطه خوبی نداری؟

من به خبرنگاران نه اعتماد دارم و نه اطمینان! حواسم به کار خودم است.

از مطالبی که گاهی علیه ات می نویسند ناراحت نمی شوی؟

هر چه دل شان می خواهد بنویسند! مهم مردم و هواداران هستند که مرا می شناسند.

قبول داری نرفتنت در ابتدای فصل به پرسپولیس با ماجراهای بازی با کره بی ارتباط نبود؟

قسمت این بود که قرارداد نبندم، من همیشه به قسمت اعتقاد داشته ام. این حرفی که شما می زنید همان ساخته ذهن روزنامه است. من در آن بازی نذری داشتم که ادا کردم.

علی کریمی تا کی فوتبالش را ادامه می دهد؟ می گویند یکی دو سال دیگر از فوتبال خداحافظی می کنید.

تا زمانی فوتبالم را ادامه می دهم که حرف و حدیث پشت سرم نباشد.

یعنی تا وقتی که مردم علیه ات اس.ام.اس ندهند و شیشه مغازه ات را نشکنند؟

خداحافظی از فوتبال برای هر بازیکن یا مربی اتفاق می افتد، اما دوست ندارم بازیکنان پشت سرم زمزمه کنند یا بگویند دیگر چه می خواهد که ول کن فوتبال نیست و از این جور حرف ها.

پس تا چند سال دیگر هم علی کریمی را در فوتبال باشگاهی خواهیم دید.

این نظر شماست، اما هر لحظه امکان دارد از فوتبال خداحافظی کنم.

دوست درای با قهرمانی از فوتبال بروی؟

دوست دارم با احترام از فوتبال بروم، نه با قهرمانی تا زمانی که قرارداد دارم وظیفه ام را انجام می دهم.

چرا تیم ملی موفق یا حتی محبوب نیست؟

کریمی

به خاطر این که صبرمان کم است بازیکنان تیم ملی نیاز به زمان دارند، جو تیم ملی شرایط خاص خودش را دارد.

یعنی با زمان دادن فکر می کنید قهرمان آسیا بشویم؟

هر کسی نظر خودش را دارد. من فکر می کنم در میان بازیکنان فعلی، بازیکنان خوبی داریم. اگر این بازیکنان 7، 8 بازی کنار هم باشند شرایط بهتر می شود، اما در مورد این که قهران می شویم یا نه نظری ندارم.

خیلی ها معتقدند علی کریمی می توانست در بهترین تیم های دنیا بازی کند وحتی دایی در مصاحبه ای گفته بود «کریمی از اگر مدیر برنامه های خوبی داشت، الان در بارسلونا بازی می کرد».

هر کسی نظر خودش را دارد. به نظر خودم تمام تصمیم گیری هایی که تاکنون انجام داده ام، فکر می کنم درست بوده. البته شاید این وسط اشتباهی هم بوده، اما در کل راضی بودم. مدیر برنامه هایم در زمانی که نمی توانستم خوب تصمیم بگیرم به من کمک کرده است. آقای جلالی در طول این سال ها همیشه به من کمک کرد.

چرا امسال به امارات نرفتی؟

قسمت ما این بود که روزگار را این طوری طی کنیم و ناراحت هم نیستم و خدا را شکر می کنم.

چرا علی کریمی از سوی منتقدانش به بی انگیزگی متهم است؟

شیوه بازی من طوری است که بعضی وقت ها فکر می کنند بی انگیزه هستم. تا جایی که می توانم سعی می کنم برای نتیجه گیری تیم موثر باشم و این ربطی به انگیزه ندارد.

شبی که بهترین بازیکن آسیا شدی به خبرنگاری که تماس گرفته بود تا احساست را درخصوص این موفقیت بپرسد گفتی «هیچ حسی ندارم»!

این طوری نبود. من به آن خانم گفتم یک شب است و تمام می شود. مگر می شود خوشحال نشوم که این جایزه را گرفتم. هر بازیکنی دوست دارد بهترین بازیکن قاره اش بشود. در این سالها هواداران و همبازیهای من زحمت زیادی کشیدند تا من علی کریمی بمانم.

یعنی الان دیگر به آن شب به یادماندنی فکر نمی کنی؟

نه، الان دیگر به آن زمان که بهترین بازیکن آسیا شدم فکر نمی کنم و احساسی نسبت به آن ندارم.

بایان حال به نظر می رسد کریمی نسبت به اتفاقات پیرامونش بی تفاوت است. انگار مسائلی که برای دیگران از اهمیت بالایی برخوردار است. برای کریمی بی اهمیت یا معمولی است.

من به مسائل پیرامون حساس هستم. اما اتفاقی که رخ می دهد حتما قسمت بوده. جدا از این که به قسمت اعتقاد دارم، فکر می کنم نباید به اتفاقات گذشته فکر کرد. نباید در باد گذشته خوابید حتی اگر یک تجربه خوب باشد.

علی کریمی به تماشای فوتبال هم اهمیتی نمی دهد؛ مثلا دیدن یک سریال برای او به تماشای فینال لیگ قهرمانان اروپا ارجحیت دارد.

خب، فوتبال را خیلی کم نگاه می کنم. از فوتبال روز اروپا آخرین بار دیدار رفت بارسلونا و رئال مادرید را دیدم. آنهم نمی دانم چطور شد که یک حسی به من گفت این بازی را ببینم.

علی کریمی ستاره تیم فوتبال پرسپولیس

چرا پیگیر مسائل فوتبال دنیا نیستی؟به این خاطر نیست که علی کریمی دیگر از فوتبال اشباع شده است؟

خسته که شده ام از هر روز فوتبال بازی کردن. شما هم یک هفته مدام قورمه سبزی بخورید خسته می شوید.

پس چرا خداحافظی نکرده ای؟

وظیفه و تعهد اخلاقی دارم  که فوتبال بازی می کنم. به عنوان شغل به آن نگاه می کنم.

یعنی علی کریمی فوتبال را فقط کارمندی دنبال می کند؟

دیگر انگیزه دوران جوانی و نوجوانی را ندارم و تنها به عنوان حرفه دنبالش می کنم. باید قبول کنید که دیگر مثل یک فوتبالیست جوان و تازه کار نمی توانم انگیزه داشته باشم، اما کم کاری هم نمی کنم.

یکی از آرزوهای مریم حیدرزاده آمدن شما به پرسپولیس است.

(خنده) چه بگویم؟ ایشان یک پرسپولیسی سرسخت است.

نمی شود با شما مصاحبه کرد و نامی از دایی نیاورد. اختلاف میان شما دو نفر را همه می دانند و به همین دلیل است که فکر می کنیم به پرسپولیس نمی روی؟

اختلاف نظر بین من و دایی همیشه بوده و هست. این اختلاف از سال 98 در بازی های بانکوک آغاز شد که خودش هم می داند شروع کننده این اختلافات همواره خودش بوده است. البته در کتاب خاطراتم به این ماجراها هم اشاره کرده ام.

مگر قرار است زندگی نامه ات را بنویسی؟

بله، در حال نوشتن این کتاب هستم که تمام هزینه هایش را خودم می دهم و به دنبال سود هم نیستم. کل درآمد این کتاب را به کودکان سرطانی اهدا می کنم. این خبر را اول به شما دادم و کسی از آن خبر ندارد.

احتمالا کتاب پرفروشی می شود.

به هر حال این نظر شماست و شاید هم عده ای خوش شان نیاید و نخرند، اما هدف من فقط کمک به کودکان سرطانی است.

خودت این کتاب را می نویسی یا روایتگرش هستی؟

خودم می نویسم و دکتر خانبانی، روان شناس استیل آذین که تجربه این کار را دارد هم به من کمک می کند.

چی شد به فکر نوشتن کتاب افتادی؟

خود من هم انتظارش را نداشتم که دنبال این کار بروم، اما با اصرار و تشویق دکتر خانبانی تصمیم گرفتم بنویسم.

تا کی این کتاب به چاپ می رسد؟

معلوم نیست، فعلا هر زمان که بیکار می شوم می نویسم.

این کتاب یک اثر جنجالی در تمام حوزه های سیاسی، ورزش و اقتصاد می شود.

این کتاب فقط در حوزه ورزشی است و مجموعه اتفاقات زندگی ام را از کودکی تا به امروز در بر می گیرد. همان طور که گفتم شاید برای خیلی ها جذاب نباشد، اما امیدوارم مردم به خاطر بیماران سرطانی آن را بخرند.

باید بخش اعظم این کتاب متعلق به اختلاف شما با دایی باشد.

نه، این طور هم که فکر می کنید نیست، تمام مراحل زندگی ام را در این کتاب شرح داده ام. قضیه من و دایی را که همه می دانند و موضوع ناگفته ای باقی نمانده که کسی از آن بی خبر باشد.

کدورت با دایی از آن لایی معروف در جام رمضان آغاز شد؟

درگیری ما ربطی به آن بازی سالنی نداشت، آن زمان من در پرسپولیس بودم. درگیری ما دو نفر را همه می دانند و خیلی از این درگیری ها در این سال ها داشته ایم که در کتاب خاطراتم به آن ها اشاره کرده ام.

علی کریمی و علی دایی

از صحبت هایت این گونه بر می آید که جلسه آشتی کنان در لواسان افاقه نکرده است.

یک رفیق مشترک داشتیم که باعث شد همدیگر را در لواسان ببینیم، اما هیچ بحث فوتبالی نداشتیم.

زمان حضور دایی در تیم ملی حتی رئیس جمهور هم واسطه بازگشت شما به تیم ملی شد، اما دایی قبول نکرد.

ناراحت نیستم که چرا دعوتم نکرده است. حق را به مربی می دهم و خودش هم باید پاسخگو باشد.

شاید دلیل اصلی این که هیچ وقت شما دو نفر رابطه تان خوب نبوده، غرورتان باشد؟

همیشه سعی کرده ام  منطقی باشم. البته قبول دارم مغرور هستم، اما اگر کسی حرف منطقی بزند قبول می کنم و در عین حال مثل بعضی ها نیستم که حرف بزنم و بعد بزنم زیرش.

مثل مهدی کیا، می خواستی در ایران سال های آخر بازیگری را سپری کنی؟

مهدوی کیا فکر کرد و آمد به ایران فکر می کنم هر کس دوست داشته باشد فوتبالش را در کشور خودش تمام کند. امیدوارم مهدی در ادامه راه موفق باشد. من هم مثل مهدی دوست دارم در ایران فوتبال را تمام کنم.

چون منطقی هستی این سوال را می پرسم؛ آیا باند موسوم به باند کریمی در تیم ملی به دایی پای نمی دادند؟

من جواب این سوال را این طور می دهم؛ شما تمام بازی های تیم ملی را طی این سال ها از آرشیو در آورید و ببینید من و مهدوی کیا چند تا پاس گل به این آقا داده ایم. خود من چند تا پنالتی گرفتم تا او بزند؟

پس چرا تیم ملی در جام جهانی آلمانی نتیجه نگرفت و همه این اختلافات را سرمنشاء آن می دانند.

هر کسی هر جور دوست دارد فکر می کند، اما دلیل اصلی عدم موفقیت ما در جام جهانی آماده نبودن تیم بود. شما به هر 3 بازی تیم ملی نگاه کنید؛ مکزیک که در مرحله بعدی با آن شرایط سخت مغلوب آرژانتین شد در نیمه نخست تحت فشار ما بود و یا پرتغال در نیمه نخست نتوانست فشار زیادی بیاورد. اما در نیمه دوم و از دقیقه 60 به بعد افت بدی داشتیم. من قبل از جام جهانی گفته بودم برای حضور در جام جهانی آماده نیستیم. بزرگ ترین معضلل ما بدنسازی بود، نه مسائل دیگری که عنوان می کنند.

فکر می کنی تیم ملی بتواند در جام جهانی 2014 حضور یابد؟

خواستن، توانستن است و زمان زیادی تا آن زمان مانده است.

فوتبال ایران چقدر تحت تاثیر مسایل سیاسی است؟

هیچ زمان نه مسایل سیاسی را در ورزش دیده ام و نه شنیده ام که چیزی سیاسی باشد. پرسپولیس و استقلال دولتی هستند و طبیعی است که توسط دولت هم باید اداره شوند.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری