تبیان، دستیار زندگی
دادستان تهران تعداد محكوم به اعدام شدگان در حوادث روز عاشورا را شش نفر اعلام كرد و گفت: هم‌اكنون احكام این شش نفر در دادگاه تجدید نظر است و طبیعتا بعد از قطعیت درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 نفر از متهمان روز عاشورا محكوم به اعدام شدند

دادستان تهران تعداد محكوم به اعدام شدگان در حوادث روز عاشورا را شش نفر اعلام كرد و گفت: هم‌اكنون احكام اين شش نفر در دادگاه تجديد نظر است و طبيعتا بعد از قطعيت درباره آنها تصميم‌گيري مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري فارس از قم، عباس جعفري دولت‌آبادي يكشنبه شب در ديدار قضات دادسرا و محاكم انقلاب تهران با ‌آيت‌‌الله نوري همداني طي سخناني با اشاره به حوادث بعد از انتخابات اظهار داشت: حوادثي كه در سال جاري در كشور از جمله در تهران رخ داد موجب تأثر همه مردم به ويژه علما شد.

وي با اشاره به شعار دستگاه قضا مبني بر «استقلال دستگاه قضايي در اقدامات و حاكميت قانون مبتني بر شرع مقدس و فقه جعفري» خاطرنشان كرد: نظام قضايي كشور در ابتدا در برخورد با جريانات به وجود آمده و افرادي كه به بهانه انتخابات اعتراضاتي را مطرح مي‌كردند با مدارا رفتار كرد و سعي در مهار جريانات سياسي و كنترل اعتراضات خياباني داشت.

دادستان تهران ابراز داشت: اما طرح شعارهاي انحرافي و تداوم تجمعات بي‌دليل و هر روزي را بهانه كردن براي اعتراضات به نظام اسلامي موجب شد دستگاه قضايي تدريجا به عقيده برخي توجه بيشتري كند، آيا واقعا اينها به دنبال انتقاد هستند و يا مسائل ديگر.

حوادث عاشورا پرده‌ها را كنار زد و مدعياني كه خود را پس انتخابات پنهان كرده بودند دست‌هايشان رو شد و آنها را رسوا ساخت

وي افزود: اما حوادث عاشورا پرده‌ها را كنار زد و مدعياني كه خود را پس انتخابات پنهان كرده بودند دست‌هايشان رو شد و آنها را رسوا ساخت.

جعفري دولت‌آبادي خاطرنشان كرد: اينكه دشمنان ما فكر مي‌كردند مي‌توانند با تعرض به مقدسات و هتك امور ديني كار نظام ديني را يك سره كنند خواب و خيالي بيش نبود.

دادستان تهران

وي تصريح كرد: با حضور علما و مردم در صحنه و تصميم جدي دستگاه قضايي، سياست جدي و محكمي براي مقابله با افرادي كه به خيابان‌ها آمدند و اركان نظام اسلامي را مورد تعرض قرار دادند، آغاز شد.

دادستان تهران افزود: با توجه به سياست‌هاي جديد اتخاذ شده، رسيدگي سريع به پرونده و اتهامات تمام كساني كه بعد از عاشورا بازداشت شده بودند در دستور كار قرار گرفت.

جعفري دولت‌آبادي در ادامه توجه به رأفت و رحمت اسلامي را در رسيدگي به پرونده‌ها مورد تأكيد قرار داد و اظهار داشت: اگرچه نظام قضايي ما بعد از حوادث عاشورا شدت عمل بيشتري در تحقيقات و بازداشت‌ها به خرج داد اما با اين حال توجه ويژه‌اي به رأفت و رحمت اسلامي داشت.

وي ابراز داشت: كساني كه به اشتباه خود پي‌بردند و از اين اشتباه ابراز ندامت كردند و ما نيز احساس كرديم اين افراد در فضاي جو زده‌اي اقدام به برخي رفتارها كردند به آنها كمك و آزادشان كرديم.

كساني كه به اشتباه خود پي‌بردند و از اين اشتباه ابراز ندامت كردند و ما نيز احساس كرديم اين افراد در فضاي جو زده‌اي اقدام به برخي رفتارها كردند به آنها كمك و آزادشان كرديم.

وي با اشاره به حضور پرشور مردم در حماسه 9 دي و راهپيمايي 22 بهمن و حمايت همه‌جانبه از نظام اسلامي گفت: وقتي مردم عشق و ارادت خود را به نظام اسلامي نشان دادند، ما نيز سعي كرديم با كساني كه از اشتباهات خود ابراز پشيماني كردند رفتار ملايمت‌آميزي داشته باشيم.

*نظام اسلامي در كمال اقتدار معارضان را بر سر جاي خود نشاند

جعفري دولت‌آبادي همچنين تأكيد كرد: در مقابل كساني را كه عضو گروهك‌ها‌ و سازمان‌هاي ضدانقلاب بودند و با طرح و برنامه‌ريزي سعي كردند اساس و اركان نظام جمهوري اسلامي را مورد تعرض قرار دهند، محاكمه كرديم.

وي تصريح كرد: امروز نظام اسلامي در كمال قدرت و اقتدار مخالفان و معارضان را بر جاي خودشان نشانده است و مردم ديگر اجازه نمي‌دهند اين حوادث در كشور تكرار شود.

دادستان تهران خاطرنشان كرد: اميداريم سال آينده با دعاي علما و مردم سالي پر از تلاش و بركات براي مردم و نظام اسلامي ما باشد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: اميدواريم با پايان يافتن اين حوادث دستگاه قضايي در ساير حوزه‌هاي مربوط به خود مانند فساد‌هاي اخلاقي و اجتماعي وارد شود و به وظايف محوله عمل كند.

جعفري دولت‌آبادي در پايان از حضرت آيت‌الله نوري همداني به عنوان مدافع جدي ولايت تقدير كرد و گفت: مواضع و روشنگري‌هاي آيت‌الله نوري همداني موجب دلگرمي قضاتي است كه پاي نخست مبارزه با مخالفان نظام به شمار مي‌روند.

* 6 نفر از متهمان روز عاشورا محكوم به اعدام شدند

دادستان تهران تعداد محكوم به اعدام شدگان در حوادث روز عاشورا را شش نفر اعلام كرد و گفت: هم‌اكنون احكام اين شش نفر در دادگاه تجديد نظر است و طبيعتا بعد از قطعيت درباره آنها تصميم‌گيري مي‌شود.

عباس جعفري دولت‌آبادي به ارائه گزارشي از نحوه رسيدگي به اتهامات بازداشت شدگان روز عاشورا پرداخت و با اشاره به صدور 250 كيفرخواست براي متهمان حوادث عاشورا اظهار داشت: با سرعت بخشيدن به فعاليت‌هاي دادگاه‌ها بسياري از افراد مرتبط با حوادث روز عاشورا سريعا محاكمه شدند.

وي خاطرنشان كرد: امروز تنها 100 نفر در دادسراهاي ما منتظر رسيدگي به پرونده‌هاي‌شان و صدور كيفرخواست هستند كه اميدواريم براي اين تعداد نيز هرچه زودتر تعيين تكليف شود.

هم‌اكنون احكام اين شش نفر در دادگاه تجديد نظر است و طبيعتا بعد از قطعيت درباره آنها تصميم‌گيري مي‌شود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود تعداد محكومين به اعدام در حوادث روز عاشورا را شش نفر اعلام كرد و ابراز داشت: هم‌اكنون احكام اين شش نفر در دادگاه تجديدنظر است و طبيعتا بعد از قطعيت درباره آنها تصميم‌گيري مي‌شود.

جعفري دولت‌آبادي افزود: احكام زيادي در ارتباط با كساني كه دستگير شدند صادر و طبق قانون اعلام شده است كه البته اين افراد نيز طبق قانون مي‌توانند در دادگاه‌هاي بالاتر اعتراض كنند.

وي با اشاره اينكه رفتار ما با متهمان كاملا در چارچوب مقررات نظام اسلامي است، بيان داشت: متهمان حق بهره‌مندي از ديدار با خانواده، استفاده از تلفن و همچنين ملاقات‌هاي حضوري را طبق مقررات دارند.

دادستان تهران يادآور شد: با وجود تبليغات كذبي كه رسانه‌هاي بيگانه عليه ما مي‌كنند و به دنبال نشان دادن بدرفتاري نظام اسلامي با زندانيان هستند با كمال افتخار اعلام مي‌كنم كه امروز نظام اسلامي بحمدالله توانسته رفتار خوبي با متهمان در چارچوب مقررات اسلامي داشته باشد.

منبع:فارس

تنظیم:سیدابراهیمی