تبیان، دستیار زندگی
گل محمدی: دادکان" پدر" تیم ملی بود می رویم آنجا و شگفتی ساز می شویم آن روز که تشخیص پزشک معالجش" تب مالت" اعلام شد و علی پروین رأی به جدایی اش داد خیلی ها گفتند:" کارش تمام است این پسر!" در حالی که آنها فکر می کردند پسرمحجوب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگو با مدافع تیم ملی ایران ( گل محمدی)

گل محمدی: دادکان" پدر" تیم ملی بود
می رویم آنجا و شگفتی ساز می شویم

آن روز که تشخیص پزشک معالجش" تب مالت" اعلام شد و علی پروین رأی به جدایی اش داد خیلی ها گفتند:" کارش تمام است این پسر!" در حالی که آنها فکر می کردند پسرمحجوب پرسپولیس دیگر" یحیی قدیم" نمی شود او در خلوت خود اشک می ریخت و از خدایش کمک می خواست.

یک روز دست روی زانو گذاشت و یا علی(ع) گفت و بلند شد. اهواز برای او گرم بود ولی نه به اندازه گرمای روزهایی که با " تب" می جنگید. رفت اهواز تا برگردد و به هواداران تیم محبوبش (پرسپولیس) ثابت کند هنوز تمام نشده است.

صحنه اشک ریزان یحیی گل محمدی پس از شکست مقابل ایرلند و تماشای شادی های وی پس از بحرین کشی دو" آیتم" مشخص بود برای مشاهده افت و خیز فوتبال ایران، از همه این حرفها بگذریم، مهم این است که؛ او قرار است در جام جهانی به میدان برود، این خودش خیلی مهم است.

و می خندد و با شیرینی صعود به جام جهانی، آن تلخی ها را از یاد می برد، مثل همه مردم ایران.

**از صعود شیرین تیم ملی به جام جهانی آلمان شروع کن!

برای این صعود زحمات زیادی کشیده شد. دوران سختی را گذراندیم تا به این مرحله رسیدیم. 3 سال پشت سر هم تمرین کردیم، فقط بخاطر جام جهانی. در این راه خیلی ها زحمت کشیدند ولی کار اصلی را خود بچه ها انجام دادند. برنامه ریزی های دقیق مربی ای با دانش چون برانکو نیز نقش بسزایی در این موفقیت داشت.

از این حرفها که بگذریم باید بگویم این افتخار متعلق به مردم است و این حق طبیعی آنهاست که شاد باشند. مطمئناً ما بازیکنان تیم ملی وقتی این نشاط اجتماعی و شور ملی را می بینیم ارضا می شویم و از شادی مردم شاد می گردیم.

**دلیل یا دلایل اصلی این صعود را چه می دانی؟

بخاطر برنامه ریزی درستی بود که برای تیم ملی درنظرگرفته شده بود. در کنار آن یکدلی بازیکنان، مربیان و امکانات مناسب فدراسیون موجب شد به مشکلات دوره قبل دچار نشویم.

**از امکانات صحبت کردی، امکانات تیم ملی در مقایسه با دوره ریاست صفایی فراهانی در چه سطحی قرار داشت؟

این دوره خیلی بهتر بود. آقای دادکان مثل یک پدر بالای سر بچه ها بود و به بازیکنان انگیزه های بیرونی و درونی تزریق می کرد. بطور مثال درکره شمالی اجازه نداد مشکلی برای ما ایجاد شود که به نظر من هر رئیس فدراسیون دیگری بود نمی توانست در پیونگ یانگ کره شمالی آن شرایط و امکانات را برای ما فراهم کند.

**اتفاقاً ما نیز معتقدیم نقش دادکان بعنوان کنترل کننده حواشی تیم ملی در این صعود بیش از دیگر عوامل بود.

بله، دوره های قبل تیم از حاشیه ها ضربه می خورد اما در این دوره حاشیه های تیم ملی خیلی کمتر شده بود. بعضاً هم اگر حواشی دیده می شد بخاطر بحثهایی بود که برخی مطبوعات مطرح می کردند.

**ما شنیده ایم که دادکان برای کنترل بازیکنان حتی در اردوها تا صبح بیدار می مانده و...

بالاخره همانطور که گفتم نقش موثری داشتند.

**این حرکت قابل تحسین، اما چرا نباید فوبتالیست های ما آن هم در سطح ملی خودشان شرایط را درک کنند تا دیگر احتیاجی به نگهبان گذاشتن برای آنان نباشد؟

بالاخره بازیکنان جوان و کم تجربه برخی اوقات بجای منطق از روی احساسات خود رفتار می کنند که ممکن است به ضرر تیم تمام شود.

به نظر من بچه های تیم ملی به آن سطح از درک و شعور رسیده اند که خودشان مسایل را درک کنند ولی نباید نقش آقای دادکان را بی تأثیر جلوه داد.

**و یک بحث دیگر که شنیده می شد بحث دخالت رئیس فدراسیون در موضوعات فنی تیم ملی بود! آیا این طور بوده است؟

اصلاً دخالتی در کار نبوده است. البته رئیس فدراسیون حق دارد نظراتش را به کادر فنی ارایه دهد ولی بحث دخالت مطرح نبود.

**چهره خندان تو پس از شکست بحرین ناخودآگاه ما را به یاد اشک های 4 سال قبلت پس از شکست مقابل ایرلند انداخت، خودت با مقایسه آن روز تلخ و این روزهای شیرین چه احساس درونی پیدا می کنی یحیی؟

نمی دانم چه بگویم. حالا 4 سال از آن روز گذشته و ما بحرین را در مقابل 80 هزار نفر شکست دادیم و انتقام گرفتیم، درست برعکس 4 سال قبل. به هر حال خدا را باید شکر کرد که شرایط را به نفع ما فراهم نمود.

به واقع 4 سال قبل که به بحرین باختیم با خودم گفتم یک روز دوباره به هم می رسیم که رسیدیم.

**تلخی ناکامی 4 سال قبل بیشتر بود یا شیرینی این صعود؟

آن تلخی خیلی زیاد بود ولی به هر حال این شیرینی هم فراموش نشدنی است.

**بعضی وقتها فوتبال چنان قدرت تاثیرگذاری از خود نشان می دهد که بسیاری از مردم متعجب می شوند؛ نمونه اش پیروزی مقابل بحرین بود که 70 میلیون ایرانی را به خیابانها کشاند. به عنوان یک بازیکن با تجربه وظیفه خود و همبازیانت در مواجهه با این همه شور و اشتیاق مردمی را چه میزان می دانی؟

همه ما فوتبالیست ها الگوهای جامعه هستیم، حالا ممکن است الگوهایی مثبت باشیم یا الگوهایی منفی.

**فوتبال یک رشته ورزشی سیاسی- اجتماعی است و هر حرکتی در آن می تواند جامعه ای را تحت تاثیر قرار دهد و همین تاثیرگذاری وظیفه ما فوتبالیست ها را سنگین تر می نماید.

نمی دانید بعد از بازی ایران- بحرین شادی مردم چه آرامشی به ما می داد.

**انتقادی که این روزها از تیم ملی می شود این است که این تیم به رغم کسب نتایج خوب زیبا بازی نمی کند در این رابطه صحبت کن!

من این حرف را زیاد قبول ندارم. به نظر من زیبایی فوتبال به این است که موقعیت های گل را به گل تبدیل کنی. در بازی با اردن در تهران ما 10 موقعیت گل داشتیم ولی متاسفانه بازی را باختیم. آیا کسی گفت تیم ملی در آن بازی خوب کار کرده؟

**ما هم فکر می کنیم نتیجه ایده آل ماندگارتر از بازی زیبا باشد، ولی توقع مردم ما از تیم ملی نتیجه گرفتن در کنار بازی روان و زیبا است. این را که قبول داری؟

به قول شما نتیجه گرفتن مورد پسندتر است. به طور مثال در نیمه دوم بازی با کره شمالی وقتی دیدیم یک بر صفر از حریف جلو هستیم و با همان گل راه صعومان هموار می شود، لازم ندیدیم جلو بکشیم.

**اما همان کره شمالی را می شد با گلهای بیشتری شکست داد. اصلا آنها آمده بودند که کم گل بخورند!

بله اما اگر روی یک ضد حمله به گل می رسیدند دیگر کار دشوار می شد. 10 نفره دفاع می کردند و خیال جلوکشیدن نداشتند. این را قبول دارم که مردم انتظار دارند تیم ملی در مقابل حریفی چون کره شمالی به پیروزی پرگل برسد اما گاهی مواقع باید منطق بالاتر از احساسات قرار بگیرد.

**و احتیاط هم همیشه خوب نیست آقا یحیی!

صددرصد همین طور است.

**اگر عملکرد خط دفاعی تیم ملی را زیر ذره بین ببری، به این خط دفاعی چه نمره ای می دهی؟

در طول پنج بازی یک گل خوردیم که از لحاظ آماری کارنامه خوبی داریم. در مورد خط دفاع باید یک نکته را بگویم؛ در مشکلات یا محاسن دفاعی یک تیم از دروازه بان تا مهاجمان همه مسئول هستند. متاسفانه وقتی تیم گل می زند می گویند همه نقش داشته اند ولی وقتی گل می خورد فقط اسم مدافعان را می آورند!

**اگر واقعیت را بخواهی گاهی مواقع اشتباهاتی از مدافعان تیم ملی سر می زند که باعث می شود نتوانیم به راحتی خیال برسیم. نمونه اش اشتباهی بود که ستار زارع در دیدار مقابل بحرین مرتکب شد. فکر کن اگر آن توپ رفته بود درون دروازه ما، برای جبران و گل زدن به بحرینی ها چه مرارت هایی باید می کشیدیم! اصلا شاید...

اگر انتظار داشته باشیم خط دفاعی تیم اصلا اشتباه نکند انتظارمان منطقی نیست. هر بازیکنی اشتباه می کند. اگر مدافعان اشتباه نکنند که گلی رد و بدل نمی شود. با این حال برای ترمیم باید ساختار دفاعی تیم ملی را تقویت کرد نه فقط مدافعان را.

**در ترکیب پرسپولیس مدافع آخر هستی اما در تیم ملی باید در سیستم 4 دفاعی خطی بازی کنی، این موضوع تاثیری در کار تو ندارد؟

نه زیاد، ولی آن زمان که مجبور بودم از خط دفاع پرسپولیس به خط هافبک تیم ملی بروم کمی اذیت می شدم.

**آیا برانکو با تو و علی دایی مشورت می کند؟

در مورد مسائل فنی نه اما در مورد مسائل اردویی چرا.

**با مربیان زیادی کارکرده ای، برانکو را در چه سطحی می بینی؟ البته پس از مقایسه با مربیان قبلی ات.

صبر و حوصله زیادی دارد که این موضوع نقطه اوج توانایی های اوست.

در این 4،5 سالی که با او کار می کنم حتی یک بار هم نشده که او در جلسات به نقاط ضعف بچه ها اشاره کند.

بچه ها هم او را خیلی دوست دارند.

**و بحث مربیان سنتی و مربیان مدرن؛ در این رابطه حرف بزن!

مربیان سنتی ما برای خودشان مسیری را دارند و سعی نمی کنند از آن مسیر خارج شوند یا حداقل عجله ای در این کار ندارند اما مربیان مدرن حال حاضر کشور به دنبال تاکتیکها و متدهای جدید می روند و به طبع موفق تر هم هستند.

**سوبل را در کدام گروه قرار می دهی؟

(مکث می کند) والا متاسفانه او نتوانسته در پرسپولیس کارآیی خودش را نشان دهد. او مربی با دانشی است که باید بستر مناسبی برای کارکردن او مهیا باشد، ولی در پرسپولیس بنا به دلایلی که قابل بازگوکردن نیست، آن بستر فراهم نشده است.

**کی از فوتبال ملی خداحافظی می کنی؟

بعد از جام جهانی. می خواهم همراه تیم ملی باشم وقتی که قرار است شگفتی ساز جام شویم. بعد از آن هم خداحافظی فوتبال!

**در سطح باشگاهی چطور؟

ادامه می دهم، حداقل تا 2 سال دیگر.

**حدس می زنیم که آخر فصل از پرسپولیس بروی!

بستگی به خیلی مسائل دارد که الان نمی توانم در موردشان صحبت کنم. آنچه که مسلم است شرایط فعلی پرسپولیس برای بازی کردن خوب نیست.

**حتماً به صباباتری می روی!

با کسی حرف نزده ام.

**مشکل عمده پرسپولیس را چه می دانی؟

به تیمهای پایه خود توجهی ندارند. همه تیمها به فکر سالهای آینده خود هستند اما در پرسپولیس می شنویم که تیمهای پایه منحل شده اند.

**راستی، شایعه شده که تو شریک تجاری علی دایی هستی.

نه، اصلاً چنین چیزی صحت ندارد.

**در جام جهانی انتظار داریم که بیشتر از همیشه بدرخشی.

امیدوارم، جا دارد از مردم و همه اعضای فدراسیون و تیم ملی تشکر کنم و بار دیگر به بازماندگان درگذشتگان حادثه ورزشگاه آزادی تسلیم بگویم. از شما هم تشکر می کنم.

منبع: کیهان ورزشی