تبیان، دستیار زندگی
رییس فدراسیون كوهنوردی و صعود‌های ورزشی گفت: امیدوارم بتوانیم قله دائولاگیری را فتح كنیم و افتخار دیگری ماننده فتح اورست برای ایران به ارمغان آوریم .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اورستی دیگر برای ایران!

اورستی دیگر برای ایران

رییس فدراسیون كوهنوردی و صعود‌های ورزشی گفت: امیدوارم بتوانیم قله دائولاگیری را فتح كنیم و افتخار دیگری ماننده فتح اورست برای ایران به ارمغان آوریم.

محمود شعاعی در گفتگو با ایسنا، اظهار كرد: قله دائولاگیری نپال هفت و نیم قله مرتفع جهان است و از مشكل‌ترین كوه‌هایی است كه كوهنوردان می‌توانند آن‌را صعود كنند. تاكنون هیچ ایرانی نتوانسته این قله را فتح كند. امیدوارم این گروه تیم ملی به این افتخار بزرگ دست پیدا كنند.

وی افزود: سال 85 دو نفر از ایران تا ارتفاع هشت هزار متری صعود كردند اما به خاطر بدی آب و هوا بازگشتند. در اردیبهشت امسال هم مرحوم اعتمادفر قصد صعود به این قله را داشت و تا ارتفاع بیشتر از 8 هزار متر صعود كرد اما نتوانست به این مهم دست پیدا كند. تاكنون از تمام جهان 350 نفر توانستند این قله مشكل را فتح كنند كه 56 نفر آنها هنگام بازگشت جان خود را از دست داده‌اند.

این كار سخت 60 روز به طول خواهد انجامید. نفرات انتخاب شده هفت مرحله اردو را سپری كرده‌اند. شرط ورود به اردوها صعود به ارتفاع هفت هزار متری بود كه 42 نفر این شرط را داشتند

اورست

رییس فدراسیون كوهنوردی با تاكید بر اینكه این فدراسیون تمام تمهیدات لازم برای انجام سقوطی موفق را اندیشیده است، خاطرنشان كرد: فدراسیون هر آنچه می‌توانست انجام داده است اما نباید شرایط آب و هوایی و مشكلات هنگام صعود را فراموش كنیم. قله دائولاگیری غربی‌ترین قله 8 هزار متری نپال است و مانند سدی جلوی بادهای سهمگین را می‌گیرد و سپس این بادها را به بقیه كوه‌های اطراف می‌فرستد. این باعث می‌شود كه بادهای این قله سهمگین‌ترین بادها باشند و كار را برای كوهنوردان سخت كند.

شعاعی ادامه داد: تیم ایران با تركیب 8 ورزشكار و 5 همراه 25 اسفندماه عازم نپال می‌شود تا قله دائولاگیری را فتح كنند. این كار سخت 60 روز به طول خواهد انجامید. نفرات انتخاب شده هفت مرحله اردو را سپری كرده‌اند. شرط ورود به اردوها صعود به ارتفاع هفت هزار متری بود كه 42 نفر این شرط را داشتند. در نهایت هشت نفر برتر انتخاب شدند كه از این هشت نفر شش نفرشان قبلا یا صعودهای هشت هزار متری را تجربه كردند یا در آنها فعالیت داشتند.

وی یادآور شد: تیم علی‌رغم جهانی تجربه بسیار بالایی دارد. جلال چشمه قصابانی دو بار قله اورست را فتح كرده است. عظیم قیچی ساز كه مسوول فنی این صعود است، فعالیت در قله اورست، برودپیك و گاشر بروم یك را در كارنامه دارد. به طور كلی نفرات خوبی در تیم داریم.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری