تبیان، دستیار زندگی
ملک سلیمان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
«ملک سلیمان» در ترکیه

ملک سلیمان

بحرانی: «ملك سلیمان» بنیان‌های تفكر غرب را زیر سئوال می‌برد

خبرگزاری فارس: كارگردان فیلم سینمایی «ملك سلیمان» در نشست نقد و بررسی این فیلم كه شب گذشته به همت فرهنگسرای رسانه برگزار شد، گفت: با قرآن و با استفاده از داستان حضرت سلیمان (ع) زیر ساخت‌های تفكر غرب را زیر سئوال برده‌ایم.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، نشست نمایش نقد و بررسی فیلم «ملك سلیمان نبی» با حضور مجتبی فرآورده؛ تهیه كننده، شهریار بحرانی؛ كارگردان، عبدالحمید قدیریان؛ طراح صحنه، حجت‌الاسلام سعید اصفهانیان، پژوهشگر و محقق فیلمنامه و خسرو نقیبی به عنوان منتقد برگزار شد.

* بحرانی: فیلم‌نامه «ملك سلیمان» در طول 4 سال 39 بار بازنویسی شد

در ابتدای این مراسم، نقیبی با بیان این كه در سینمای ایران به ملك سلیمان به عنوان یك اثر فاخر نگاه می‌شود، گفت: این فیلم با سینمای تاریخی پیشین ما متفاوت است، زیرا جلوه‌های ویژه رایانه‌ای به آن اضافه شده است.

بحرانی در پاسخ به سئوال نقیبی كه اولین دغدغه‌اش در تصویری كردن داستان سلیمان نبی چه بوده است، گفت: در ابتدای تصمیم‌گیری برای انتخاب پروژه به این نتیجه رسیدیم كه در داستان‌های پیامبران الهی، در قرآن به دو مورد برپایی مُلك برمی‌خوریم كه یكی داستان زندگانی یوسف پیامبر (ع) و دیگری داستان زندگانی حضرت سلیمان (ع) است.

وی با بیان این كه برآوردهایش از داستان ملك سلیمان اینچنین بود كه این داستان مورد نیاز جامعه امروز است، افزود: این ماجرا می‌تواند الگویی برای همه جهانیان باشد. جدا از مضمون داستان فیلم، نیز تم آن دارای جذابیت‌های بسیاری بود، از جمله اینكه حضرت سلیمان برای تسخیر بدی‌ها، مجبور به آوردن آنها به ملك خود و زمینی كردن‌شان بود.

كارگردان ملك سلیمان با اشاره به اینكه حكومت مورد نظر حضرت سلیمان (ع) شبیه به حكومت امام زمان (عج) است، گفت: تشابهات حكومت سلیمان با حكومت امام زمان(عج) بسیار است و هر دو منتهی به بهشت موعود می‌شوند.

بحرانی با تأكید بر این كه برای ورود به داستان اول فیلم، تماشاگر ریتمی آرام را مشاهده می‌كند، اظهار داشت: از آنجایی كه تماشاگر برای برقراری ارتباط با فیلم نیاز به زمان داشت، روایت داستان اول آرام است، اما روایت‌های داستان دوم و سوم با سرعت بیشتری تصویر می‌شود.

وی با بیان این كه فیلم‌نامه ملك سلیمان «محتوا محور» است و نه «فیلم محور» اظهار داشت: سعی ما بر این بود كه از حادثه‌محوری دور باشیم و بیشتر قصد انتقال مفاهیم و بیان عبرت‌های حادثه را داشتیم. به همین دلیل، فیلم‌نامه «ملك سلیمان» در طول 4 سال 39 بار بازنویسی شد.

كارگردان فیلم «ملك سلیمان» با بیان اینكه فیلمش نشان‌دهنده رفتارها در قبال خداوند است، گفت: داستان هنگامی عبرت‌آموز است كه بتوانیم این رفتارها را نشان دهیم. انسان‌ها از طریق رفتار تربیت می‌شوند و نشان دادن رفتارهای خوب وظیفه هر فیلمی است.

بحرانی با تأكید بر این كه باید از ورود به شخصیت‌های منفی در فیلم‌های مذهبی پرهیز شود، گفت: ما داستان ملك سلیمان را به‌صورتی تعریف كردیم تا از نمایش صحنه‌های خشن پرهیز شود و به این موضوع افتخار می‌كنیم.

* فرآورده: امكان ساخت برخی جلوه‌های ویژه در داخل كشور وجود نداشت

مجتبی فرآورده، تهیه كننده فیلم «ملك سلیمان» در پاسخ به این سئوال كه تا چه میزان از نتیجه نهایی ابراز رضایت دارد، گفت: كلیه مكاتب سیاسی دنیا در نظام حكومت‌داری به بن‌بست رسیده‌اند و خلاء قصص قرآنی در فیلم‌های سینمایی ما باعث شد كه به داستان حضرت سلیمان رو آوریم. البته پایان هر فیلم با افسوس‌هایی همراه است، اما دلیل بر آن نمی‌شود كه عوامل یك فیلم، ساخته خود را نپسندند.

وی در پاسخ به برخی انتقادها مبنی بر بالا بودن هزینه‌های ساخت فیلم «ملك سلیمان» با طعنه گفت: خوشحالم كه «ملك سلیمان» باعث دلسوزی همگان برای بیت‌المال شده است.

فرآورده منتقدان به جلوه‌های ویژه فیلم را به مناظره دعوت كرد و ادامه داد: در حال حاضر برای ساخت یك فیلم معمولی با لوكیشن‌های بسته، بیش از یك میلیارد تومان هزینه می‌شود، اما برای ساخت فیلم عظیمی همچون «ملك سلیمان» 5 میلیون دلار هزینه شده است و تنها یك میلیون دلار از این مبلغ برای ساخت جلوه‌های ویژه و موسیقی متن از كشور خارج شده است.

ملک سلیمان

فرآورده با اشاره به فیلم «آواتار» اظهار داشت: جیمز كامرون برای جلوه‌های ویژه آخرین ساخته خود از متخصصان 14 كشور دنیا كمك گرفته است. مرادم این است كه برای ساخت یك فیلم نباید با استفاده پتانسیل داخلی تأكید داشت، ضمن اینكه متخصصان جلوه‌های ویژه در داخل كشور از خلق برخی صحنه‌ها عاجز بودند.

حجت‌الاسلام سعید اصفهانیان، مشاور مذهبی فیلم و مسئول پژوهش فیلم‌نامه گفت: باید مطالعات خود در حوزه انبیاء و پیامبران را به سمت قرآن سوق دهیم. در روایات مسیر پیامبرانی كه اعمال قوای جسمانی و ابراز معجزه كرده‌اند، بیشتر در معرض خطر انحراف قرار گرفته است. ما در مورد ملك سلیمان به قرآن استناد كردیم و سلایق شخصی را دخالت ندادیم.

وی افزود: تنها داستان قرآنی كه تصویری جامع از اجنه و شیاطین ترسیم كرده است، داستان سلیمان نبی (ع) است.

* نقیبی: ملك سلیمان در برخی مواقع از مخاطب فاصله می‌گیرد

عبدالحمید قدیریان، طراح صحنه «ملك سلیمان» كه پیش از این نیز در فیلم مریم مقدس با شهریار بحرانی همكاری كرده بود، گفت: تولید فیلمی همچون ملك سلیمان بسیار دشوار است ،چرا كه موضوعات تخصصی دشواری همچون انجام گریم سه بعدی و ساخت ماكت‌های عظیم را در بردارد. اگر بخواهم بزرگترین تجربه‌ام را در مورد «ملك سلیمان» بیان كنم، از ویژوال افكت سخن نمی‌گویم، بلكه به روند تولید می‌پردازم.

وی با بیان اینكه مهم‌ترین نكته در ساخت فیلم‌های مذهبی توجه به نوع نگاه است، یادآور شد: یكی از علل شكست فیلم‌های تاریخی ـ مذهبی، نبود منظر تحمیلی و شیوه تفكر صحیح است.

خسرو نقیبی از منتقدان سینما با بیان اینكه از دو منظر فیلم‌نامه و اجرا می‌توان به ملك سلیمان پرداخت گفت: به قول آقای معلم، نفس سینما در سینمای ایران فراموش شده است. فیلم «ملك سلیمان» از این جهت كه در راستای سینما حركت می‌كند فیلم خوبی است، اما از آنجا كه فیلم‌نامه چند پاره‌ای دارد، دچار پرش‌های داستانی شده است.

وی افزود: چرایی درخواست ملك از سوی سلیمان در فیلم پاسخ داده نمی‌شود. اگر در هالیوود فیلمی تاریخی ساخته می‌شود، برای سینما و مخاطب آن اثری عظیم تهیه می‌كنند، اما فیلم ملك سلیمان در برخی مواقع از مخاطب فاصله می‌گیرد.

نقیبی با بیان اینكه برخی دیالوگ‌های فیلم ضعیف است، گفت: هزینه 5 میلیون دلاری ساخت ملك سلیمان در مقایسه با فیلم‌های 150 میلیون دلاری روز دنیا، رقم بالایی نیست. البته نباید از این موضوع گذشت كه فیلم در برخی سكانس‌ها نیازی به جلوه‌های ویژه نداشته و یا امكان ساخت آن در داخل كشور فراهم بوده است.

این مراسم با تجلیل از عوامل فیلم به پایان رسید.

گروه هنری تبیان