تبیان، دستیار زندگی
حسینیه ها در جزایر کومور برای نخستین مرتبه پس از تصدی ریاست جمهوری کومور توسط عبدالله سامبی فعال شدند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رئیس جمهور آفریقایی طلبه قم

فعالیت های ایران در کشور شاگرد آیت الله مصباح یزدی

دولت کومور ساختمان سابق وزارت امور اسلامی و دادگستری را در اختیار حوزه علمیه قم قرار داده تا طرح های هیئت اعزامی از سوی حوزه در آن اجرایی شوند... فعالیت ایرانیان بر انتخابات پارلمانی کومور نیز تاثیر گذاشته چرا که در انتخابات پارلمانی 20 دسامبر 2009 در کمال تعجب،" عبدالسلام عبده" از افرادی که گفته می شود تازه شیعه شده ، توانست از حوزه انتخابیه زادگاه رئیس جمهور به پارلمان راه یابد.

یک سایت خبری عربی گزارشی از فعالیت های سیاسی و فرهنگی ایران در "کومور" تهیه کرده است.

کومور

به گزارش عصر ایران، سایت خبری "حرف" می نویسد: ایران در یک سال گذشته اقدام به تاسیس دانشگاه ها، مراکز فرهنگی و حسینیه هایی در کشور جزایر کومور کرده است.

"الطیب" از پژوهشگران فعال در جزایر کومور اخیرا گزارشی را ارائه کرده است که براساس آن ایران تلاش می کند تا کنترل اقتصادی جزایر قمرکومور) را در اختیار خود بگیرد و مذهب تشیع را در این کشور گسترش دهد.

این گزارش اضافه می کند: ایران در یک سال گذشته از کارشناسان زمین شناسی در جزایر کومور استفاده کرده تا به جستجوی منابع با ارزش در این کشور مجمع الجزایری بپردازند. همچنین برای تاثیر گذاری بر فقرا ، کمیته امداد امام خمینی در کومور اقدام به ساختن واحدهای مسکونی و هدیه دادن آنها به فقرا کرده است. این اقدام برای تاثیر گذاری بر فقرا صورت می گیرد.

کمیته امداد امام خمینی در کومور همچنین در ماه محرم و برای سومین سال متوالی، حسینیه هایی را در این کشور برپا کرده  و برخی از سخنرانان و علمای شیعه را از کشورهای نزدیک به کومور مانند ماداگاسکار به این مجمع الجزایر می آورد. در برنامه های این حسینیه ها می توان شاهد برخی از مقامات دولتی و افراد تازه شیعه شده بود.

این گزارش می افزاید: حسینیه ها در جزایر کومور برای نخستین مرتبه پس از تصدی ریاست جمهوری کومور توسط عبدالله سامبی  فعال شدند.

همچنین هیاتی از حوزه علمیه قم در دسامبر 2009 وارد کومور شده و از مرکز علمی فرهنگی در این کشور بازدید کرده است. در این مرکز فرهنگی علمی دانشکده پژوهش های اسلامی وابسته به حوزه علمیه قم نیز وجود دارد. این هیئت خواستار امضای توافقنامه همکاری با دانشگاه کومور شد.

حوزه های علمیه و مراکز آموزش عالی دینی  در ایران نیز به دانشجویان کومور که علاقمند به مذهب شیعه باشند، بورسیه های تحصیلی اعطا می کنند. این افراد پس از تحصیل علوم دینی در ایران به جزایر کومور برمی گردند.

دولت کومور نیز قرار است قطعه زمینی را با هدف راه اندازی دانشگاهی به نام "دانشگاه المدینه" به هیئت اعزامی از حوزه علمیه قم اهدا کند.

حسینیه ها در جزایر کومور برای نخستین مرتبه پس از تصدی ریاست جمهوری کومور توسط عبدالله سامبی  فعال شدند

این دانشگاه در سال 2010 راه اندازی خواهد شد و شخصیت های شیعه عراقی مسولیت نظارت برفعالیت این دانشگاه را برعهده خواهند داشت.

همچنین دولت کومور ساختمان سابق وزارت امور اسلامی و دادگستری را در اختیار حوزه علمیه قم قرار داده تا طرح های  هیئت  اعزامی از سوی حوزه در آن اجرایی شوند.

دولت کومور قطعه زمین دیگری را در شهر بنداماج به ایران هدیه داده تا بازار بزرگی برای فروش  و عرضه تولیدات ایران در آن ایجاد شود.

ایرانیان همچنین قطعات زمینی را در جزیره انجوان و موهیلی نیز در اختیار گرفته اند.

همچنین فعالیت ایرانیان بر انتخابات پارلمانی کومور نیز تاثیر گذاشته چرا که در انتخابات پارلمانی 20 دسامبر 2009 در کمال تعجب،" عبدالسلام عبده" از افرادی که گفته می شود تازه شیعه شده ، توانست از حوزه انتخابیه زادگاه رئیس جمهور به پارلمان راه یابد.

اعتقاد بر این است که هیئت عالی رتبه ایرانی ساکن در هتل "لو مورونی" در پایتخت کومور نقش اصلی را در پیروزی این فرد در انتخابات پارلمانی داشته است. این هیئت در مقطع برگزاری انتخابات پارلمانی کومور در این کشور حضور داشت.

روزنامه کوموری "البلد " نیز در روزهای پایانی ماه دسامبرگذشته نوشت که 15 نفر از دیپلمات های کومور برای آموزش دوره ای چهار هفته ای را در مرکزآموزش عالی وابسته به وزارت امور خارجه طی کردند. هدف از این اقدام تربیت دیپلمات های متخصص و کاردان برای فعالیت های دیپلماتیک در سازمان های بین المللی و منطقه ای بوده است.

در این گزارش آمده است: رسانه های دولتی کومور در سال های اخیر به شدت تحولات و رویدادهای ایران را پوشش می دهند حتی اگر این خبرها کم ارزش و بی اهمیت باشند.

کمیته امداد در کومور

سفر احمدی نژاد به کومور

ایرنا در هنگام سفر احمدی نژاد به کومور چنین نوشته بود:جالب اینکه در فرودگاه کومور، دو نفر ایرانی هم به استقبال(احمدی نژاد) آمده بودند. این دو نفر اعضای کمیته امداد امام خمینی بودند که ماموریت رسیدگی به نیازمندان چهار جزیره کومور و آموزشهای اولیه حرفه ای به زنان و جوانان آنجا را به عهده داشتند.

محمود احمدی نژاد نخستین رئیس جمهور ایران است که به کومور سفر می کند. این سفر در اسفند 87 انجام شد.

رئیس جمهور کومور، تحصیل کرده حوزه علمیه قم

احمد عبدالله محمد سامبی رئیس جمهور کومور معروف به آیت‌الله سامبی در سال 2006 رئیس‌جمهور این کشور شد.

سامبی مانند اکثر اهالی دیگر قمر مسلمان سنی است و لقب آیت‌الله را به خاطر اقامت و تحصیلش در شهر قم بر او نهاده‌اند. او در قم در مورد نظریه های سیاسی اسلامی مطالعه می‌کرد و گفته می‌شود شاگرد آیت الله محمدتقی مصباح یزدی بوده‌ است.

همچنین سامبی پس از انتخاب به سمت ریاست جمهوری کومور سفری به ایران داشت و سفارت این کشور در تهران نیز افتتاح شد.

احمدی نژاد برای سفر سامبی به تهران، هواپیمای تشریفاتی ایران را برای رئیس جمهور کومور فرستاد.

کومور کجاست؟

مجمع‌الجزایر قمر یا کومور با نام رسمی "اتحادیه اسلامی مجمع الجزایر قمر " واقع در جنوب شرقی آفریقا در آب های اقیانوس هند و در شرق سواحل موزامبیک و شمال غربی ماداگاسکار قرار دارد.

مساحت آن  2236 کیلو مربع است و جمعیت آن به 798  هزار نفر می رسد.

تنظیم:س.آقازاده