تبیان، دستیار زندگی
جنسیت و سابقه شما در رانندگی و اینكه رانندگی حرفه شما است باعث نمی‌شود كه شما تصادف نكنید و یا خطرآفرین نباشید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعطیلات به یاد ماندنی

چمدان

تعطیلات هنوز برای بسیاری از هموطنان ادامه دارد و عده زیادی از شما ترجیح می دهید روز های باقی مانده را به سفر بروید . در این میان تعداد بی شماری از وسیله نقلیه شخص برای مسافرت استفاده می کنند و قصد دارند تا در طی راه نیز از مناظر طبیعی و نو شدن طبیعت استفاده کنند . چه می توان کرد تا این ایام به کام شما شیرین تر شود و با لذت و تفریح بیشتری سپری شود ؟ برای این کار لازم است تا افراد خانواده مهارت هایی را بیاموزند و با اطلاعات بیشتری به راه بیفتند . خصوصا در این میان نقش پدر خانواده که معمولا راننده اتومبیل نیز هست گسترده تر است . لذا از شما دعوت می کنیم تا با خواندن نکات زیر هر چه بیشتر خانواده خود را ایمن تر و با نشاط تر گردانید.

پیش از آغاز سفر خود اطمینان حاصل كنید كه از آمادگی جسمی و روانی كافی برخوردار هستید.

در صورتی كه می‌باید مسیرهای طولانی را طی كنید ـ به ویژه در راه‌هایی كه ویژگی محیطی ممكن است سبب خواب‌آلودگی شما شود مانند جاده‌های بیابانی ـ پیش از شروع و در طی سفر خود حتماً مدتی را به استراحت كردن اختصاص دهید.

تا حد ممكن عواملی را كه باعث كاهش تمركز یا حواس‌پرتی شما می‌شوند برطرف كنید و در حین رانندگی حتی‌الامكان از صحبت با سایر سرنشینان خودداری كنید.

به‌هنگام رانندگی از خوردن، آشامیدن، صحبت كردن با تلفن همراه خودداری نمایید.

به‌خاطر داشته باشید كه نه تنها در خیابان و اتوبان كه در جاده‌ها نیز نباید در هر محلی توقف كرده، دور بزنید و یا به سمت عقب حركت نمایید.

كمی قبل از تغییر مسیر با راهنما قصد خود را به راننده ماشین عقب اعلام كنید.

تجهیزات ایمنی ضروری مانند مثلث خطر، زنجیر چرخ، كپسول آتش‌نشانی، پتو و... به همراه داشته باشید.

از صحت كاركرد وسیله نقلیه خود به‌ویژه چراغ‌ها، ترمز، ‌برف‌پاك‌كن مطمئن باشید.

فاصله مجاز با ماشین جلویی را رعایت كنید.

جاده

به كلیه علائم راهنمایی و رانندگی مانند «جاده لغزنده است»، «به تونل نزدیك می‌شوید»، «سبقت ممنوع»، «حداكثر سرعت مجاز...» نه تنها توجه كرده بلكه آنها را حتماً رعایت كنید.

حتی‌الامكان خونسردی خود را حفظ كرده و از لجبازی و تعقیب و گریز با ماشین‌های دیگر جداً بپرهیزید.

در طول مدت رانندگی سرعتی یكنواخت و مجاز را  رعایت كنید.

چنانچه سوار موتورسیكلت یا دوچرخه هستید استفاده از كلاه ایمنی و یا اگر در خودرو هستید استفاده از كمربند ایمنی را فراموش نكنید.

در شرایط جوی مانند بارندگی شدید، مه،‌ كولاك،‌ طوفان شن وغیره كه دید شما محدود بوده و به علت عواملی مانند لغزندگی جاده كنترل خودرو مشكل است آن را در محل مناسبی متوقف كنید یا اینكه با سرعت كم و با احتیاط بسیار زیاد به راه خود ادامه دهید.

همان‌طور كه كنترل مواردی مانند میزان بنزین، آب رادیاتور و روغن موتور و ترمز از ضروریات است بازبینی چرخ‌ها و لنت‌های ترمز و در صورت لزوم تعویض آنها نیز از واجبات است.

به خاطر داشته باشید كه رانندگی نامناسب شما نه تنها شما بلكه سرنشینان خودرو شما و سایر رانندگان دیگر را نیز به خطر می‌اندازد.

به‌هنگام عبور از جاده‌های جنگلی یا جاده‌هایی كه از بین شهرهای كوچك می‌گذرد احتمال اینكه حیوانات و یا سكنه شهرها به ناگاه در جاده ظاهر شوند را مد نظر قرار دهید.

لطفاً در صورتی كه تجربه كافی ندارید ـ و فقط خود شما به این امر آگاه هستید ـ در جاده نرانید یا همراه یك فرد باتجربه به رانندگی بپردازید.

کودک و تعطیلات

در صورتی كه دارای محدودیت‌های جسمی هستید یا به دلایلی مانند حضور كودك در خودرو یا حمل بار شكستنی مجبور هستید كندتر از حد لازم برانید از علایم هشداردهنده و چراغ خطر خود برای آگاه‌سازی سایر خودروها استفاده كنید.

جنسیت و سابقه شما در رانندگی و اینكه رانندگی حرفه شما است باعث نمی‌شود كه شما تصادف نكنید و یا خطرآفرین نباشید و باور داشته باشید كه خطر تصادف برای همه وجود دارد حتی شما.

چنانچه به علت نوع شغل و زمان كاری‌تان و یا به علت مصرف داروهایی كه احتمالاً سبب خواب‌آلودگی می‌شوند احساس خستگی و ناهوشیاری می‌كنید از نشستن پشت فرمان خودداری كنید.

خیابان و جاده را با دیگران شریك شوید.

همان‌طور كه عامل سن نقش مهمی در میزان تجربه كسب شده راننده داشته بالا رفتن سن سبب افزایش مهارت و تجربه راننده می‌شود، به همان میزان نیز در كاهش برخی از توانایی‌ها به ویژه توانایی‌های حسی حركتی و افزایش زمان واكنش نیز مؤثر است.

در خاتمه یادآوری می‌كنیم كه قوانین و مقررات وضع شده برای حفظ سلامتی ما هستند نه آزار و اذیت ما و چیزی تحت عنوان خلاف بزرگ یا كوچك وجود نداشته و هر نوع عملی كه با قانون در تضاد باشد،‌خلاف محسوب می‌شود. خواه منجر به دریافت قبض جریمه برای رد كردن چراغ قرمز خواه سبب از دست رفتن زندگی انسان‌ها باشد.

سپیده دانایی همراه با اضافات

تنظیم برای تبیان : کهتری

مقالات مرتبط

چگونه به شادی های خود در تعطیلات نوروزی بیفزاییم 

روابط زوج ها در تعطیلات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.