تبیان، دستیار زندگی
پــرفروش‌ترین فـیلم‌های سـال 88
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پــرفروش‌ترین فـیلم‌های سـال 88

پــرفروش‌ترین فـیلم‌های سـال 88

نگاهی به آمار فروش فیلم‌ها در سال 88 گویای آن است كه سه فیلم «اخراجی‌ها»،«درباره‌الی» و «كتاب قانون» به ترتیب پرفروش‌ترین‌ فیلم‌های سال شده‌اند.

به گزارش ایسنا، نخستین برنامه‌ی اكران سال 88 با نمایش فیلم‌های «اخراجی‌ها 2»، «وقتی همه خوابیم»، «سوپر‌استار» و «بیست» آغاز شد و بدین ترتیب «اخراجی‌ها 2» ساخته‌ی مسعود ده‌نمكی پس از 79 روز اكران در 29 سینما به فروشی معادل 3 میلیارد و 757 میلیون تومان دست یافت و توانست عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را به خود اختصاص دهد.

«وقتی همه خوابیم» به كارگردانی بهرام بیضایی هم پس از 80 روز اكران در 18 سینما 328 میلیون تومان و «سوپراستار» تهمینه میلانی پس از 79 روز اكران در 25 سینما 870 میلیون تومان فروخت.

«بیست» به كارگردانی عبدالرضا كاهانی، كه چهارمین فیلم اكران نوروزی سال 88 به‌شمار می‌رفت پس از 61 روز اكران در 17 سینما با فروشی نزدیك به 255 میلیون تومان اكران شد.

اما در اردیبهشت‌ماه و همزمان با دومین مجموعه‌ی اكران‌های سال، فیلم‌های «آخرین ملكه زمین» ساخته‌ محمدرضا عرب، «حریم» اثر محمدرضا خطیبی، «پاتو زمین نذار» ساخته‌ی ایرج قادری، «كلبه» به كارگردانی جواد افشار و «در میان ابرها» ساخته‌ی روح‌الله حجازی به نمایش درآمدند.

«آخرین ملكه زمین» كه محصول سال 85 بود و پس از سه‌سال موفق به اكران شده بود، طی 40 روز اكران در 5 سینما به فروشی 15 میلیون تومانی دست یافت و «حریم» به كارگردانی رضا خطیبی طی 38 روز و با دردست داشتن 14 سالن سینما به فروشی نزدیك به 150 میلیون تومان دست یافت.

«پا تو زمین نذار» ساخته‌ی ایرج قادری هم طی 42 روز و در 14 سالن به فروشی نزدیك به 123 میلیون تومان و «كلبه» به كارگردانی جواد افشار هم طی 18 روز و با در اختیار داشتن 12 سینما به فروشی بالغ بر 51 میلیون تومان داشت.

«در میان ابرها» به كارگردانی روح‌الله حجازی در اردیبهشت‌ماه 88 با 7 سالن به نمایش درآمد و توانست طی 18 روز نزدیك به 4 میلیون تومان بفروشد.

به گزارش ایسنا، خرداد‌ماه و همزمان با روزهای انتخابات، فیلم «درباره‌ی الی» به كارگردانی اصغر فرهادی كه قرار بود جزء گزینه‌های اكران نوروزی باشد،با وقفه‌ای دو ماهه به نمایش درآمد و پس از 99 روز نمایش در 25 سالن، به فروشی نزدیك به یك میلیارد و 200 میلیون تومان دست یافت.

«امشب شب مهتابه» ساخته‌ی محمدهادی كریمی و «هرچی تو بخوای» ساخته محمد متوسلانی هم به ترتیب پس از 95 و 49 روز اكران در سطح 21 و 14 سالن به ترتیب به فروشی نزدیك 257 و 68 میلیون تومان رسیدند.

«خروس جنگی» اثر سید‌مسعود اطیابی هم طی 95 روز نمایش در 21 سالن با فروشی نزدیك به 892 میلیون تومان اكران شد.

در تیرماه و همزمان با چهارمین ماه سال تنها اكران جدید «پسر تهرونی» بود و پس از 78 روز اكران در سطح 25 سالن نزدیك به 939 میلیون تومان فروخت.

به گزارش ایسنا، مرداد‌ماه 88 هم فیلم‌های «دلخون»، «كیش و مات»، «خاك آشنا»، «پستچی سه‌بار در نمی‌زند» و «چشمك» به اكران درآمدند.

«دلخون» فیلم اول محمدرضا رحمانی طی 46 روز و با دردست داشتن 16 سالن سینما به فروشی نزدیك به 300 میلیون تومان دست یافت و «كیش و مات» جمشید حیدری هم پس از 46 روز اكران در 21 سینما، نزدیك به 447 میلیون تومان فروخت.

«خاك آشنا» به كارگردانی بهمن فرمان‌آرا هم طی 46 روز نمایش در 8 سینما بالغ بر 144 میلیون تومان فروش كرد و «پستچی سه‌بار در نمی‌زند» به عنوان دومین فیلم سینمایی حسن فتحی پس از 45 روز نمایش در 20 سالن نزدیك به 399 میلیون تومان فروخت.

«چشمك» جهانگیر جهانگیری هم طی 39 روز اكران در 21 سینما بالغ بر 289 میلیون تومان فروش داشت.

شهریور‌ماه و در آخرین ماه تابستان 88 هم «دوخواهر»، «زندگی شیرین»، «تردید»، «یك وجب از آسمان» و «بی‌پولی» به نمایش درآمدند و «دوخواهر» ساخته محمد بانكی توانست پس از 90 روز نمایش در 22 سینما بالغ بر 969 میلیون تومان و «زندگی شیرین» ساخته‌ی قدرت‌الله صلح میرزایی طی 62 روز نمایش در 24 سینما نزدیك به 694 میلیون تومان فروخت.

«تردید» دومین ساخته‌ی واروژ كریم‌مسیحی نیز طی 55 روز نمایش در 13 سالن سینما در نهایت با فروشی نزدیك به 217 میلیون تومان و «بی‌پولی» به كارگردانی حمید نعمت‌الله پس از 62 روز اكران در 24 سالن نزدیك به 747 میلیون تومان فروش داشتند.

«یك وجب از آسمان» علی وزیریان هم در مدت اكران 35 روزه‌اش، با دردست داشتن 12 سالن توانست به فروشی بالغ بر 28 میلیون و پانصد هزار تومان دست بیاید.

اما در نیمه‌ی دوم سال، در قالب طرح اكران فرهنگی تعداد فیلم‌ها تاحدی افزایش یافت و «كتاب قانون» مازیار میری پس از دوسال توقیف، در نهایت مهرماه در كنار فیلم‌هایی مانند «خانه روشن»، «آقای هفت‌رنگ» و «صداها»، به نمایش درآمد و به فروشی بالغ بر یك میلیارد و 162 میلیون تومان دست یافت.

«خانه روشن» ساخته‌ی وحید موسائیان نیز پس از 4 سال تاخیر در قالب طرح اكران فرهنگی به نمایش محدود درآمد و طی 21 روز اكران در دو سانس بالغ بر 6 میلیون تومان فروخت.البته همزمان با این فیلم موسائیان مستندی با نام «سرزمین گمشده»را هم در اكران داشت كه آماری از فروش این مستند رسما ارائه نشده است.

«صداها» كه دیگر فیلمی بود كه در قالب طرح اكران فرهنگی به نمایش درآمد،طی 27 روز و با در اختیار داشتن 4 سالن نزدیك به 39 میلیون تومان فروش داشت.

«آقای هفت‌رنگ» ساخته‌ی جدید شهرام‌ شاه‌حسینی هم برخلاف انتظار، فروش چندانی نكرد و پس از 49 روز نمایش در 23 سالن، نزدیك به 327 میلیون تومان فروخت.

به گزارش ایسنا، «نیش زنبور»، «محاكمه در خیابان»، «چهره‌به‌چهره»، «پنالتی» و «ماه‌وش» هم فیلم‌های آبان‌ماه سینماها بودند.

«نیش زنبور» ساخته حمیدرضا صلاحمند در مدت 72 روز اكران در 25 سینما به فروشی نزدیك به 905 میلیون تومان و «محاكمه در خیابان» هم طی همین مدت و با در اختیار داشتن 22 سالن با فروشی نزدیك به 581 میلیون تومان به اكران درآمد.

اما فیلم‌های «چهره به چهره» ساخته علی ژكان، «پنالتی» اثر انسیه شاه‌حسینی و «ماه‌وش» به كارگردانی محمد درمنش فیلم‌های فرهنگی آبان‌ماه بودند كه «چهره به چهره» طی 36 روز اكران در 12 سینما به فروشی بالغ بر 6 میلیون‌وپانصدهزار تومان و «پنالتی» طی 25 روز اكران در 6 سالن به فروشی نزدیك به 4 میلیون تومان دست یافتند.

«ماه‌وش» هم در مدت 27 روز اكران در 15 سالن بالغ بر 16 میلیون‌ و500 هزار تومان فروخت.

اما در آخرین ماه پاییز «خواب لیلا»، «شكار روباه»، «تردست»، «ماجراهای اینترنتی»، «استشهادی برای خدا»، «تنها دوبار زندگی می‌كنیم» و «آنسوی رودخانه» به نمایش درآمدند كه از میان آن‌ها «شكار روباه»، «ماجراهای اینترنتی»، «استشهادی برای خدا»، «تنها دوبار زندگی می‌كنیم» و «آنسوی رودخانه» در قالب طرح اكران فیلم‌های فرهنگی به نمایش درآمدند.

«خواب لیلا» ساخته مهرداد میرفلاح هم طی 23 روز نمایش در 15 سینما بالغ بر 54 میلیون‌و500 هزار تومان فروخت و «شكار روباه» به كارگردانی مجید جوانمرد هم طی همین مدت و با دراختیارداشتن 10 سالن به فروشی بالغ بر 32 میلیون تومان دست یافت.

«تردست» ساخته محمدعلی سجادی هم پس از 28 روز نمایش در 20 سینما نزدیك به 64 میلیون ‌و500 هزار تومان فروش كرد.

«ماجراهای اینترنتی» حسین قناعت پس از 35 روز نمایش در 7 سالن بالغ بر 11 میلیون و «استشهادی برای خدا» به كارگردانی علیرضا امینی طی 35 روز نمایش و با دراختیارداشتن 6 سالن سینما نزدیك به 10 میلیون تومان فروخت.

«تنها دوبار زندگی می‌كنیم» اولین فیلم بلند بهنام بهزادی نیز پس از 36 روز اكران در سطح 6 سینما بالغ بر 84 میلیون‌و500 هزار تومان و «آنسوی رودخانه» ساخته اول عباس احمدی مطلق هم طی 5 روز اول اكرانش در سطح 4 سینما فروشی نزدیك به 300 هزار تومان داشت اما پس از این زمان هیچ آماری مبنی بر فروش آن اعلام نشده است.

به گزارش ایسنا، «دختر میلیونر»، «شوریده»، «شبانه»، «18-»، «هر شب تنهایی»، «حلقه‌های ازدواج» و «تاكسی نارنجی» در دی‌ماه و پیش از تب‌و تاب جشنواره‌ی فیلم فجر به نمایش درآمدند.

«دختر میلیونر» ساخته اكبرخامین طی 54 روز نمایش در 14 سینما بالغ بر 252 میلیون و 500 هزار تومان فروش داشت و «شوریده»محمد علی سجادی نیز پس از 20 روز نمایش در 9 سالن به فروشی نزدیك به 20 میلیون و 500 هزار تومان دست یافت.

«شبانه» ساخته مشترك كیوان علی‌محمدی و امید بنكدار نیز پس از 26 روز اكران در 12 سالن نزدیك به 49 میلیون تومان فروخت.

«18-» هم پس از 23 روز نمایش در 9 سالن نزدیك به 26 میلیون تومان فروخت و «حلقه‌های ازدواج» ساخته شاهین باباپور نیز تا 7 اسفندماه پس از 47 روز نمایش در 19 سالن نزدیك به 340 میلیون تومان فروخت.

«تاكسی نارنجی» ساخته ابراهیم وحیدزاده نیز ظرف 28 روز اكران در 19 سالن فروشش به مرز 66 میلیون تومان رسید.

«هر شب تنهایی» به كارگردانی رسول صدرعاملی هم تا روز هفتم اسفندماه طی 48 روز اكران در 10 سینما بالغ بر 318 میلیون تومان فروش داشته است.

در بهمن‌ماه 88 و هم‌زمان با جشنواره فیلم فجر نیز فیلم‌های «شب حورا»، «حیران»،‌ «به كبودی یاس»، «شاعر زباله‌ها»، «محافظ» در گروه فرهنگی و فیلم‌های «پنجمین سوار سرنوشت»، «عیار 14» و «به رنگ ارغوان» نیز در گروههای مختلف سینمایی و بعضا بصورت آزاد به نمایش درآمدند و هم‌اكنون نمایش آنها ادامه دارد و نمایش دو فیلم از میان این فیلم‌ها تا اكران نوروزی ادامه دارد.

آمار فروش این فیلم‌ها تا هفتم اسفندماه طبق آمار منتشرشده از سوی فارابی عبارتند از: «شب حورا» ساخته شهاب ملت‌خواه طی 11 روز اول اكرانش در 2 سالن سینما بالغ بر 200 هزار تومان فروخت و پس از این تاریخ هم آماری مبنی بر فروش آن منتشر نشده است.

«حیران» اولین ساخته بلند شالیزه عارف‌پور نیز طی 18 روز اكران در دو سینما نزدیك به هشت‌ونیم میلیون تومان فروخته و «به كبودی یاس» جواد اردكانی پس از 14 روز نمایش در 5 سالن، بالغ بر یك‌ونیم میلیون تومان فروش داشته است.

«محافظ» ساخته محمدجواد كاسه‌ساز هم طی 10 روز اكران در 11 سینما نزدیك به 9 میلیون‌و500 هزار تومان و «شاعر زباله‌ها» به كارگردانی محمد احمدی طی 10 روز اكران در 7 سالن به فروشی بالغ بر 5 میلیون تومان دست یافته‌اند.

در میان فیلم‌های دیگر نیز «به رنگ ارغوان» ساخته توقیفی ابراهیم حاتمی‌كیا طی 10 روز اكران در 29 سینما بالغ بر 207 میلیون‌و500 هزار تومان، «عیار 14» به كارگردانی پرویز شهبازی طی 14 روز اكران در 19 سینما بالغ بر 73 میلیون تومان فروش داشته‌اند.

«پنجمین سوار سرنوشت» ایرج قادری نیز در حالی‌ پس از 30 سال به نمایش درآمده كه تا پایان بهمن‌ماه طی 13 روز اكران در 3 سینما بالغ بر هفت‌ونیم میلیون تومان فروش داشته است. البته پس از این تاریخ آماری از فروش این فیلم منتشر نشده است.

به گزارش ایسنا،بر پایه آمار منتشر شده از سوی بنیاد سینمایی فارابی،فیلم‌های «اخراجی ها»،«درباره الی...»،«كتاب قانون»،«پسر تهرونی»،«نیش زنبور»،«خروس جنگی»،«سوپراستار»،«بی‌پولی»،«زندگی شیرین»،«محاكمه در خیابان» به ترتیب ده فیلم پرفروش سال هستند.

گفتنی است،در سال 88 برای اولین بار در اكران نوروزی اتفاقی جدید افتاد و یكی از گروه‌ها بدون فیلم ماند و به همین دلیل این گروه به طور گردشی به نمایش چهارفیلم گروه‌های دیگر پرداخت.

در سال سپری شده؛وحید موسائیان پس از سالها به‌طور همزمان فیلم «خانه روشن» و مستند «سرزمین گمشده» را روی پرده داشت و محمد علی سجادی هم دیگر كارگردان با دو فیلم سال88 بود كه دو اثر«شوریده» و «تردست» او، پس از سال‌ها به نمایش درآمد.