تبیان، دستیار زندگی
برای رسیدن به رویاهایش راه سختی را انتخاب کرد. دویدن، دویدن و دویدن ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرزوهای بزرگ پسر خاص

اوسین بولت

برای رسیدن به رویاهایش راه سختی را انتخاب کرد. دویدن، دویدن و دویدن... در سرزمینی که او زندگی می کند، رویاپردازی کار بسیاری از کودکان و نوجوانانش است، اما اوسین از همان ابتدا با بقیه فرق داشت. از همان روزهایی که چهار دست و پا تلاش می کرد روی زمین بخزد، جنب و جوشش از بقیه کودکان همسن و سالش بیشتر بود و وقتی مادر از این همه شیطنتش به ستوه آمد و او را به دکتر عمومی شهر نشان داد، دکتر به او گفت که با یک پسربچه بیش فعال باید کنار بیاید.

اگرچه شاید پدر و مادرش این روزها حافظه خیلی خوبی نداشته باشند و نتوانند خیلی از جزییات را به یاد بیاورند، اما اگر سری به خانه آن ها بزنید و آن را با عکس های قدیمی مقایسه کنید می بینید خیلی فرق زیادی نکرده است. فقط کمی بزرگ شده و دیواری جدید جلویش کشیده که کار اوسین است و به وسایل داخل خانه هم مدال ها و جوایز او اضافه شده است.

مادرش، جنیفر از خاطرات دوران کودکی اوسین در این خانه می گوید: «او بچه عجیبی بود از همان موقعی که کمتر از یک ماه داشت کارهایی می کرد که متقاعد شده بودیم بیش فعال است». در امتداد جاده ای که خانه بولت در آن قرار گرفته مغازه پدرش را پیدا می کنیم. در حالی که اسپورت پوشیده و کلاه بیس بال بر سرش است و کار مشتریانش را راه می اندازد، می گوید، بیش فعالی پسرش باعث شد که فکر جدی در موردش بکنند.

کودک بیش فعال آن روزها حالا قهرمان جاماییکایی دوی سرعت جهان است. کسی که رکوردهای عجیب و شگفت انگیزی از خودش در این چند سال برجا گذاشته؛ خیلی ها معتقدند بولت برترین ورزشکار کنونی دنیاست. حداقل رکوردشکنی های پیاپی او ثابت کرده این دونده جوان جاماییکایی بی نظیر است. او  که تا قبل از المپیک پکن چهره ای ناشناخته بود، در چین تبدیل به ستاره شد. بولت 22 سال بیشتر ندارد، اما با ثبت رکورد در دوهای 200، 100 و 4 در 100 متر جهان و گرفتن 3 نشان طلای المپیک و رکوردشکنی دوباره در مسابقات قهرمانی جهان در تاریخ جاودانه شد.

اما از کنار یک اسم نمی توان به راحتی گذشت. اسمی که شاید کمتر شنیده باشید و اساساً کم هستند کسانی که او را به اندازه بولت بشناسند. پیرت مثل چرخ دنده ای است که موتور بولت را سرپا نگه داشت. پیرت که مامور تمام وقت رسیدگی به مالیات های دولتی است، برای خودش در میان رکوردداران تاریخ این ورزش قهرمانی بوده است. بولت از 15 سالگی زیردست این مربی بزرگ شده که نه تنها در ورزش بلکه در درسهایش هم به او کمک می کرد. نگاه او به بولت هیچ گاه جز به چشم یک پسر با استعداد نبود، اما گاهی اوقات این سوال برایش پیش می آمد که نبوغ او را در کجا به کار بگیرد.

اوسین بولت

بالاخره پس از آن که در فینال رقابت های دبیرستان های جاماییکا دید شاگردش دوی 200 متر را در 25/20 ثانیه می دود، استراتژی خود را مشخص کرد: «پس از آن روز من فهمیدم باید درباره او بزرگ فکر کنم». فکرهای بزرگ او ثمربخش بودند. استراتژی اش این بود که گلن میلز مقرراتی مربی تمرینات بولت شود و ریکی سیمز هم مدیر برنامه هایش.

بولت وقتی به دنیا آمد ستون فقراتش به یک سمت انحنا داشت و این مشکل مادرزادی آسیب های بسیاری در دوران کاری اش به او وارد می کند. به همین خاطر پیرت همیشه مواظب است مشکلی برای او پیش نیاید و روغن موتورش کم نشود! او همیشه و در همه سفرهای این دونده در تمام دنیا همراهش است: «1 و 2 یا 3 بار در سال در آلمان مورد چک آپ کامل قرار می گیرد». پیرت پیش از آن که مسئولیت بولت را قبول کند، مصرانه خواستار ملاقات و آشنایی با خانواده اش بود تا بفهمد این جوان در چه محیطی بزرگ شده و همین باعث شد تا در طول این سال ها پیرت مثل یکی از اعضای خانواده بولت باشد.

پسر خانواده

اوسین دایم به خانه پدری اش سر می زند و به جرأت می توان گفت تنها جایی است که او می تواند برود و خودش باشد. تاثیر پدر و مادرش که بسیار ساده و خوش برخورد و قابل احترام هستند در زندگی اش کاملاً نمایان است.

در بسیاری مواقع وقتی که موفقی برای خیلی ها دور از دسترس است، او موفق می شود و راز آن را جز در اعتماد به نفس بالا و خانواده ای که دارد نمی توان یافت. تنها چیزی که همه را نگران اوسین می کند، علاقه ای است که به سرعت دارد. حالا مهم نیست در کجا، در پیست هنگام دویدن یا در جاده و هنگام رانندگی. نگرانی پیرت و سیمز به حدی بود که او را مجبور کردند در آلمان کلاس های رانندگی خاصی را بگذراند تا برای راندن BMW اش مشکلی نداشته باشد. با همه این تشکیلات و پیشگیری ها باز هم حادثه از او دور نماند و چندی پیش تصادف سنگینی کرد و تقریباً چیزی از BMW باقی نماند.

بعد از مسابقه

هر کسی جز بولت باشد پس از مسابقه اش یک راست به خانه می رود و استراحت می کند، اما این دونده 22 ساله که از کودکی بیش فعال است(!) با همه فرق دارد. تازه بهانه ای برای برپا کردن جشن هایش پیدا می کند و پشت سر هم میهمانی می رود و موسیقی گوش می کند که از مهم ترین علایق غیرورزشی اش هستند.

دونده ای با سوخت جت

کارهای عجیب و غریب او کم نیستند. دونده است، اما ورزش محبوبش فوتبال است. منچستر یونایتد تیم و کریستیانو رونالدو ورزشکار مورد علاقه اش هستند. وقتی برای شرکت در رقابت های جاده به منچستر رفت، هدفش تنها دویدن نبود. برنامه ریزی کرده بود در این فرصت در اولدترافورد از کریس رونالدو تی شرتی با امضایش بگیرد و در عوض فوت و فن سرعتی دویدن را یادش بدهد. برنامه هایش به این جا ختم نشد و حتی در بین 2 نیمه بازی آرسنال و منچستر وارد زمین شد تا این گونه هم خبرساز شود. خیلی ها می دانند اوسین بولت از تمرین کردن متنفر است و همان خیلی ها باز هم می دانند عاشق فست فود و میهمانی است، اما حالا که به استقبال سال 2010 رفته است ، آیا کسی می داند روز خود را چه طور شب می کند؟ اگر یک هفته وقت خود را با قهرمان المپیک و دوستان و خانواده اش در جاماییکا بگذرانید، پاسخ این سوال را پیدا خواهید کرد. موزیک، از همان دسته علایق غیرورزشی ومهم ترنی بخش زندگی بولت را به خود اختصاص داده و عجیب نیست اگر ببینید هنگام گوش کردن به موسیقی بیش از هر وقت دیگری آرامش دارد. او را هیچ وقت نمی توان شادتر از لحظه ای پیدا کرد که عینک آفتابی زده البته نه به چشمش بلکه بالای سرش (!) و آواز می خواند. بولت همان قدر موسیقی را جدی می گیرد که دویدن را.

او حتی وقتی برای مسابقات جهانی می رود، حرکاتش را مقابل آیینه تمرین و باز هم موسیقی گوش می کند. این کار کمکش می کند آرامش داشته باشد و سختی تمرین و فشار و استرس مسابقه را فراموش کند.

میهمانی رفتن و میهمانی دادن را هم از قلم نیاندازید، البته این ها هیچ وقت هم او را به دردسر نیانداخته است. مربی و البته بهتر بخواهیم بگوییم، مریدش نور من پیرت با خنده می گوید: «او سال گذشته میهمانی های بسیاری رفت. نگاه کنید چه موفقیت هایی به دست آورد! حدس می زنم خیلی از چیزها در کنار همین تفریحات برای او به دست آمده است». پس از المپیک پکن، بولت برای دولت جاماییکا به گنجی گران بها تبدیل شد تا جایی که تصمیم گرفتند 2 محافظ تمام وقت در اختیار او بگذارند. برخلاف خیلی از محافظ ها که با کت و شلوار و لباس رسمی مأموریت خو را انجام می دهند، این 2 نفر که از قضا همسن خود بولت هستند، کفش ورزشی و جین و لباس اسپورت می پوشند و می گویند مردم عاشق اوسین هستند و هیچ آسیبی به او نمی رسانند.

او تلفیقی از شانس و تلاش شبانه روزی است. اوسین از بدو تولد فرد خاصی بود، خاص بزرگ شد و به شکلی خاص مطرح شد.او این خاص بودن را در کنار خانواده و اطرافیانش دوست دارد و بدون آن ها خودش را ناقص می داند. اگر چه ثابت کرده که با دویدن می شود به بسیاری از آرزوها رسید.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری