تبیان، دستیار زندگی
انسه باشد هر کدام از ملل دنیا اسطوره قدیم و جدیدی دارند که به آن دلخوشند. فرانسوی ها به دختری افتخار می کنند که گرچه تنها 19بهار را پشت سر گذاشت ، اما توانست در دوره تاریکی کلیسا نور امیدی به دلهای فرانسویان بتاباند و آنها ر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ژاندارک دختری که از جانب آسمان مامور بود تا منجی فرانسه باشد

هر کدام از ملل دنیا اسطوره قدیم و جدیدی دارند که به آن دلخوشند. فرانسوی ها به دختری افتخار می کنند که گرچه تنها 19بهار را پشت سر گذاشت ، اما توانست در دوره تاریکی کلیسا نور امیدی به دلهای فرانسویان بتاباند و آنها را در مقابل دشمن بزرگ زمان خود و قرن های بعد یعنی انگلستان متحد کند.

این اسطوره برای فرانسویان چنان باارزش است که وقتی برادران لومیر سینما را در زیرزمینی در پاریس به دنیا آوردند، پس از اندی کارل تئو درایر از میان تمام سوژه های دنیا، «مصائب ژاندارک » را انتخاب کرد و بعد این قصه بارها و بارها نقل شد.

اینک داستان ژاندارک به روایت فرانسویان ایالت کبک کانادا به صورت سریالی 4قسمتی ، جمعه شبها از شبکه یک سیما پخش می شود. ژاندارک معروف به دوشیزه اورلئان دختری روستایی بود که در فرانسه تحت سلطه انگلستان در سال 1412به دنیا آمد.

در 13سالگی ژان متوجه می شود که صداهایی می شنود. بعدها او این صداها را شناخت ؛ کاترین ، مارگارت و میکائیل مقدس بودند. این صداها او را به ماموریت می خوانند.

ماموریت رها کردن فرانسه از سلطه انگلیس. او مدتها این پیامها را از دیگران مخفی می کرد تا این که در سال 1428خانه را ترک کرد و به رافین سفر کرد.

جایی که ولیعهد فرانسه چارلز هفتم در محاصره نیروهای انگلیسی قرار گرفته بود. ژاندارک که ملبس به لباس مردانه بود و به همراه 6سرباز آمده بود، ماموریت الهی خود را با چارلز در میان گذاشت و وقتی صداقت و ایمان او با سوالات مختلف مورد آزمایش قرار گرفت ، چارلز هفتم مجبور شد او را به ارتش کوچکی مجهز کند.

ژاندارک در مدت کوتاهی توانست چندین شهر فرانسه از جمله اورلئان را از محاصره انگلیسی ها نجات دهد. در ژوئن 1429ژان و نیروهای تحت فرماندهی اش از ریمز عبور کردند و ژاندارک ، چارلز را وادار کرد به عنوان پادشاه فرانسه تاجگذاری کند.

آزاد شدن اورلئان و تاجگذاری پادشاه فرانسه امیدهای تازه ای به وجود آورد. در سال 1430او با رهبری عملیات های جنگی کوچک متعدد موفق به تسخیر چند شهر دیگر شد و به همین خاطر چارلز از ژاندارک ، والدین و برادرانش تجلیل کرد.

اما سرانجام درمی 1430بورگاندی ها که با انگلیسی ها هم پیمان بودند، او را در حال مبارزه اسیر کردند و به انگلیسی ها فروختند.

کلیسا، جرم ژاندارک را ارتداد تشخیص داد. چون لباس مردانه پوشیده بود و مهمتر از آن مدعی بود از جانب خداوند به طور مستقیم به او الهام می شود.

پس از ماهها بازجویی و فشار و شکنجه سرانجام ژاندارک در ماه می 1431در سن 19سالگی بر تیرک چوبی بسته شده و در میان شعله های آتش سوزانیده شد. ژاندارک از نقطه نظر نظامی در تغییر جنگهای 100ساله کمک شایانی به فرانسه کرد تا جایی که در سال 1453هفتم تمام فرانسه را جز یک منطقه از انگلیسی ها پس گرفت.

در سال 1920کلیسای کاتولیک رم ژاندارک را بی گناه و او را در زمره مقدسان شمرد. مینی سریال ژاندارک در سال 1999در شبکه CBSساخته شد. معمولا ساخته های تلویزیون بمراتب بهتر از بسیاری از کارهایی از آب درمی آید که برای صحنه تئاتر نوشته اند.

متن خوب مایکل الکساندر میلر و رونالد پارکر و کارگردانی کریستین دوگای ، ژاندارکی را نشان می دهد که بسیار واقعی است. دوگای در این سریال توانسته یک ملودرام را با زندگی جنگی یک سرباز ارتباط دهد. اما در این بین نباید از بازی خوب فوق العاده لی لی سوبیسکی در نقش ژاندارک غافل شد که در کنار بزرگانی چون پیتر اوتول بازی کرده است.

این سریال کانادایی با توجه به حال و هوای ایالت های فرانسوی زبان این کشور ساخته شده کما این که دوگای کارگردان 43ساله این سریال هم متعلق به یکی از همین روستاهای فرانسوی زبان است.

اما جز این ، خوش ساختی سریال به گونه ای است که بسیار مورد توجه قرار گرفته و به همین خاطر جوایز بسیار زیادی را از آن خود کرد.

پیتر اوتول برای بازیگر نقش دوم این سریال برنده جایزه امی سال 1999شد و کریستین دوگای ، لی لی سوبیسکی و جاکولاین بیست ، نامزد این جشنواره شدند. سال بعد ژاندارک به عنوان نامزد بهترین سریال و پیتر اوتول ، لی لی سوبیسکی و جاکولاین بیست هم به عنوان بازیگران این سریال نامزد شدند، اما نتوانستند جایزه ای کسب کنند. ولی در سال 1999سوبیسکی برنده جشنواره ستارگان جوان شد.

علی عمادی