تبیان، دستیار زندگی
سرگیجه، واژه‌ای است که برای شرح تعداد وسیعی از علایم طبی به کار می ‌رود. این علایم ممکن است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سالمندان، سرگیجه‌ را جدی بگیرند

سرگیجه

سرگیجه، واژه‌ای است که برای شرح تعداد وسیعی از علایم طبی به کار می ‌رود.

این علایم ممکن است شامل احساس تنگی نفس، بی‌ هوشی، گیجی و احساس کاذبِ تاب خوردن باشد.

سرگیجه واژه ی خیلی صریحی نیست و گاهی اوقات وقتی بیمار، از سرگیجه شکایت می ‌کند، پزشک باید با تفحص دقیق، منظور بیمار را از سرگیجه مشخص کند، به دلیل این که طیف وسیعی از علایم می ‌توانند به شکل سرگیجه بروز کند.

از نظر پزشکی اگر فردی احساس چرخش یا حرکت خود یا محیط اطراف خود را داشته باشد، یعنی فرد احساس کند که یا خودش می‌ چرخد و یا اشیای اطراف در حول محور فرد در حال چرخش است، لفظ سرگیجه برای فرد، مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

گاهی اوقات علایم خاصی با سرگیجه در تشابه است. شرایطی است که فرد ممکن است به هنگام برخاستن از روی زمین، خصوصا اگر مدت طولانی ایستاده یا نشسته باشد، دچار افت فشار خون و حالت‌ های مشابه گیجی شود که برخی از بیماران از حالت تاری دید موقت و گذرا نیز شکایت می‌ کنند.

اگر این حالات به صورت گذرا و در حد چند ثانیه یا دقیقه باشد، عارضه خاصی به حساب نمی‌ آید اما در صورت تکرار این حالات و طولانی ‌تر شدن زمان آن خصوصا در افراد با سابقه ی فشار خون، دیابت، بیماری قلبی و عروقی و افراد مسن، نیازمند بررسی‌ های پزشکی و تشخیصی خواهد بود.

حالت دیگری که در بعضی از افراد مضطرب ممکن است با سرگیجه اشتباه گرفته شود، نوعی از اضطراب ‌های حمله ‌ای است که ما به آن ها حمله پانیک می ‌گوییم.

این نوع حمله‌ ها، دفعتا اتفاق می ‌افتد و معمولا در بیمار با حالت اضطراب شدید، تپش قلب، تعریق و گاهی اوقات احساس قریب ‌الوقوع بروز مرگ، بروز می ‌کند. معمولا این حالت حملات اضطرابی ممکن است به صورت بروز سرگیجه، گیجی، منگی سر و تهوع همراه باشد. اما گاهی این حالت با علایم واقعی سرگیجه که همان احساس چرخشی و حرکت محیط در اطراف فرد و یا فرد در اطراف خود است، بروز می ‌کند.

از مسایل دیگر که به صورت سرگیجه تظاهر می ‌کند و شیوع نسبتا بالایی در جامعه دارد، مواردی است که افراد از یک بیماری عمومی زمینه‌ ای رنج می ‌برند. این افراد وقتی که به مدت طولانی می‌ ایستند و یا در شرایط خاص مثل هوای گرم و یا مکان‌ های شلوغ و پُر ازدحام قرار می ‌گیرند، پس از گذشت مدت زمانی احساس سرگیجه و افت فشار خون به آن ها دست می‌ دهد.

لذا توصیه و تاکید دارم به منظور شناخت و تشخیص قطعی مشکل خود در هر سن و موقعیتی که هستید، با پزشک متخصص مشورت کنید.

گاهی اوقات بروز حالت هایی مشابه سرگیجه در جوانان بی ‌اهمیت تلقی می‌ شود ولی باید در سالمندان مورد بررسی دقیق پزشکی قرار گیرد.

اگر می خواهید با پزشک سایت مشورت کنید، اینجا کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

مشکل سرگیجه دارید؟

علت سرگیجه شما چیست ؟

چطور پیر می‌شویم؟

می‌شود پیر بود و سرزنده

بیماری های مرتبط با تغذیه در دوران پیری

بهداشت سالمندان

تغذیه در سالمندان

چرا پیر می شویم؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.