تبیان، دستیار زندگی
برخی از همکاران متخصص به مراجعان خود توصیه می ‌کنند که بعد از غذا میوه نخورند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بعد از غذا میوه بخوریم یا نخوریم؟

میوه

برخی از همکاران متخصص به مراجعان خود توصیه می ‌کنند که بعد از غذا میوه نخورند. اما بنده به این موضوع اعتقادی ندارم. هیچ دلیل علمی و منطقی هم در کتب تغذیه پیدا نمی شود که به یک فرد سالم توصیه کند بعد از غذا میوه نخورد.

بخورید

* با توجه به این مساله و روند رو به رشد اضافه وزن و چاقی در جامعه ی ما و عادت بسیاری از ما که بعد از غذا، به ویژه در مهمانی‌ ها، دسرهای چرب و شیرین می‌ خوریم، اگر به جای این نوع از دسرها سراغ میوه‌ ها برویم، نه تنها بد نیست؛ بلکه عالی است.

* داستان میوه و فیبرها مساله کاملا مشخصی است. فرد سالمی که هیچ مشکل گوارشی ندارد و در حد متعادل میوه مصرف می ‌کند، نه تنها خوردن میوه بعد از غذا برای هضم غذای او مشکلی پیش نمی ‌آورد بلکه برای دستگاه گوارش او نیز مفید بوده و این می ‌تواند از بروز بسیاری از ناراحتی‌ ها مثل یبوست که در دراز مدت مهم ‌ترین عامل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ است، جلوگیری کند.

طبق آمار انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی و مرکز ثبت سرطان‌ های کشور، سرطان‌ های کولورکتال (روده‌ای‌ ـ ‌مقعدی) در کشور ما سومین سرطان ‌های شایع‌ هستند.

مهم ‌ترین دلیل بروز آن ها را هم نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورها، به مصرف کم میوه و سبزی نسبت می ‌دهند.

میوه

* بر اساس آمار انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور، سرانه ی مصرف میوه و سبزی در کشور ما بسیار پایین ‌تر از توصیه‌ های جهانی است، بنابراین به تمام کسانی که مشکلی ندارند، توصیه می‌ کنم در هر شرایطی و هر موقع از روز که دل شان می‌ خواهد، میوه و سبزی میل کنند.

نخورید

* اما کسی که به مشکل گوارشی مبتلا است؛ مثلا به التهاب دستگاه گوارش، زخم معده یا زخم اثنی ‌عشر دچار است، اساسا باید رژیم غذایی کم فیبر داشته باشد.

بنابراین به این دسته از افراد توصیه می‌ کنم بسیار مراقب باشند چون فیبرها حرکت دستگاه گوارش را بیشتر کرده و سبب تشدید التهاب و آسیب‌ هایی می‌ شوند که قبلا در دستگاه گوارش وجود داشته است؛ برای مثال، زخم ‌ها می ‌توانند سبب خون ‌ریزی شوند و مشکل پُر رنگ ‌تر شود.

میوه

* از سوی دیگر، به بیماران یا سالمندانی که مشکل سوء‌ تغذیه دارند و مشکل اصلی‌ شان کمبود ریزمغذی، ویتامین و املاح است، پیشنهاد می ‌شود به دلیل سوء تغذیه و کمبود وزن بعد از غذا، میوه نخورند؛ چون میوه ‌ها و سبزی‌ ها، حرکات دستگاه گوارش را تسریع کرده و مقدار جذب غذا را کمتر می ‌کنند و احتمال این که مواد مغذی به بدن این دسته از افراد برسد، پایین‌ تر خواهد آمد.

در كل، این گروه، از افراد سالم جدا هستند. در كسانی كه سالم‌ هستند، حتی می ‌شود گفت که مصرف میوه بعد از غذا به دلیل داشتن ویتامین C جذب آهن را هم بالا می ‌برد و می ‌تواند از این جهت هم برای ‌شان بسیار مفید باشد.

دکتر محمدرضا وفا - متخصص تغذیه و رژیم درمانی

سلامتیران

اگر می خواهید با پزشک سایت مشورت کنید، اینجا کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

مردان، میوه و سبزی بیشتری نیاز دارند

نقش میوه و سبزی در پیشگیری از سرطان

تأثیر میوه و سبزی بر بیماری‌های قلبی

تفاوت طرفداران میوه و دوستداران سبزیجات

تا می توانید میوه و سبزی بخورید

چه نكاتی را در خرید و نگهداری سبزیجات...

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.