تبیان، دستیار زندگی
یمه استفاده از تخفیف پنجاه درصدی تله کابین توچال در تمام ایام هفته ( به جز تعطیلات و جمعه ها ) استفاده از تخفیف بیمه آسیا ( نمایندگی کد 0227 - به نشانی : تهران - خیابان بخارست- نبش خیابان هجدهم- ساختمان جردن- واحد17- تل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انواع بیمه


استفاده از تخفیف پنجاه درصدی تله کابین توچال در تمام ایام هفته ( به جز تعطیلات و جمعه ها )

استفاده از تخفیف بیمه آسیا ( نمایندگی کد 0227 - به نشانی : تهران - خیابان بخارست- نبش خیابان هجدهم- ساختمان جردن- واحد17- تلفن: 8743901 تلفاکس: 8737867 ) به شرح ذیل :

1- ارائه 5% تخفیف گروهی در بیمه های حمل ونقل کالاهای وارداتی و داخلی

2-ارائه 15% تخفیف گروهی در بیمه های آتش سوزی ، زلزله، ترکیدگی لوله آب ، سرقت منازل مسکونی

3- ارائه 10% تخفیف گروهی در بیمه های آتش سوزی و زلزله مکان های اداری و تجاری و صنعتی و غیرصنعتی

4- ارائه 7% تخفیف گروهی در بیمه های بدنه

5- صدور بیمه های شخص ثالث در سه قسط

بیمه هاى اشخاص

بیمه هاى عمر

بیمه هاى عمر زمانى

بشر از گذشته هاى دور همیشه در این فكر بوده كه خود را از نتایج اقتصادى مرگ هاى ناگهانى در سنین جوانى و همچنین عوارض اقتصادى ناشى از مرگ افراد در پیرى حفظ كند.

بر مبناى این نظریه و جهت رفع بخشى از تشویش خاطر موجود ، بیمه عمر زمانى متداول و رایج گردیده كه بر اساس آن بیمه گر تعهد مى نماید در مقابل دریافت حق بیمه براى مدت زمان معین ، سرمایه مورد توافق را در صورت فوت بیمه شده در طول مدت بیمه نامه به افرادی كه توسط وى تعیین گردیده پرداخت نماید.

این نوع بیمه نامه به دو صورت گروهى براى اجتماعى از بیمه شدگان و به صورت انفرادى براى فرد بیمه شده صادر مى گردد.

بیمه عمر مانده بدهكار

یكى از انواع پوشش هاى بیمه عمر مى باشد. افرادی كه از بانك ها ، موسسات اعتبارى ، صندوق هاى قرض الحسنه و یا از شركت هاى متبوع خود براى خرید یا ساخت مسكن و یا رفع نیازهاى زندگى خود وام مسكن ، ضرورى و … دریافت مى كنند همیشه براى مؤسسه وام دهنده و همچنین براى شخص وام گیرنده این نگرانى وجود دارد كه در صورت فوت وام گیرنده چه پیش خواهد آمد و بازماندگان با این بدهى چه خواهند كرد. بیمه عمر مانده بدهكار موجب رفع این نگرانی ها خواهد بود.

بیمه عمر و پس انداز

حصول آرامش و اطمینان خاطر از تأمین آتیه مورد علاقه هر شخص بوده و افراد دور اندیش در زمان حیات براى تأمین و رفاه خانواده از هیچ كوششى دریغ نمى نمایند و همیشه در فكرند تا پس از خود نیز آسایش و رفاه همسر و فرزندانشان را از پیش مهیا سازند.

افراد مى توانند با صرفه جویى در هزینه هاى جارى و پرداخت هاى مستمر ماهیانه ضمن تحت پوشش قرار گرفتن در بیمه عمر ( پرداخت سرمایه به استفاده كنندگان در صورت فوت بیمه شده ) موجبات تشكیل سرمایه آینده را نیز فراهم آورند . این سرمایه مى تواند نیازهاى مورد نظر را جهت تأمین هزینه تحصیلى فرزندان ، هزینه ازدواج و تهیه جهیزیه ، تأمین سرمایه اولیه جهت خرید و ساخت مسكن و سایر وسایل زندگى … میسر سازد.

بیمه عمر و پس انداز از نوع مستمرى

با توجه به اینكه در دوران بازنشستگى در آمد افراد از نظر مالى كاهش مى یابد و عملاً به رفاه خانواده لطمه وارد میشود، همیشه این دغدغه خاطر نسبت به دوران بازنشستگى وجود دارد . براى آسودگى خاطر این افراد ، بیمه نامه عمر و پس انداز از نوع مستمرى تهیه گردیده است .

در این بیمه نامه در صورت فوت بیمه شده در طول مدت بیمه ، مستمرى براى استفاده كنندگان و در صورت حیات بیمه شده در انقضاى مدت بیمه ، مستمرى براى بیمه شده برقرار خواهد شد.

بیمه حوادث شخصى

همانگونه كه اموال و دارایى افراد را خطرات و پیشامدهاى گوناگون تهدید مى نماید حوادث و مخاطرات بىشمارى نیز متوجه خود انسان مى شود .

وقوع یك حادثه مى تواند منجر به فوت ، نقص عضو ، از كارافتادگى ، جراحات بدنى و نیزقطع درآمد افراد گردد. بیمه حوادث پاسخى به مشكلات ناشى از این حوادث است. به موجب این بیمه نامه افراد در طول مدت 24 ساعت شبانه روز در تمام نقاط جهان در مقابل حوادث بیمه مىباشند .

بیمه درمانى

بیمه درمانى نیز یكى دیگر از رشته هاى بیمه اشخاص بوده كه به صورت گروهى صادر مى گردد . تعهدات اصلى شركت در این زمینه عبارت است از جبران هزینه هاى بسترى شدن در بیمارستان و پرداخت هزینه هاى جراحى بیمارستانى بر اساس شرایط مورد تعهد در بیمه نامه تا سقف پیش بینى شده در بیمه نامه.

با صدور این بیمه نامه افراد بدون پرداخت هزینه در بیمارستانهاى طرف قرارداد با بیمه آسیا بسترى شده و مورد معالجه قرار مى گیرند.

بیمه هاى اتومبیل

بیمه شخص ثالث

براساس قانون " بیمه اجبارى شخص ثالث" كلیه دارندگان وسایل نقلیه موتورى زمینى موظفند مسئولیت خود را در مقابل جبران خسارتهاى وارده به اشخاص ثالث ، نزد یكى از شركت هاى بیمه داخلى بیمه كنند . بیمه اتومبیل از زمان تصویب قانون بیمه اجبارى شخص ثالث و از فروردین ماه 1348 در كشـور به مردم معرفى شد و از آن تاریخ تا كنون هر قدر میزان تولید یا ورود خود رو به كشور گسترش یافته است ، بیمه اتومبیل هم فراگیر تر شده و آحاد مردم ضرورت داشتن این پوشش بیمه اى را بیشتر احساس كرده اند .

بیمه نامه مسئولیت مدنى اتومبیل

بیمه مسئولیت مدنى دارندگان وسیله نقلیه موتورى زمینى كلیه حوادث مندرج در قانون بیمه شخص ثالث اجبارى را كه موجب زیان مالى و جانى اشخاص ثالث گردد تحت پوشش قرار داده و به صورت اجبارى ( قانونى ) و مازاد اختیارى به بیمه گزاران ارائه مى گردد.

بیمه نامه بدنه اتومبیل

در این نوع بیمه نامه، اتومبیل بیمه شده در مقابل خطر اتومبیل بیمه شــده در مقابل خطرات سرقت كلــى، آتش سوزى، انفجار و تصادف تحت پوشش قرار گرفته و خسارات جزئى و كلى وارد به اتومبیل بیمه شده اعم از دستمزد تعمیرات و ارزش لوازم به قیمت روز حادثه پرداخت مى شود. در اتومبیل هاى سوارى شخصى پلاك سفید باالحاقیه مجزا و پرداخت حق بیمه اضافى مى توان علاوه بر پوشش هاى فوق، اتومبیل بیمه شده را در مقابل خطر سرقت جزئى قطعات اصلى و اضافى بیمه نمود وباالحاقیه دیگرى نیز مى توان در مدت تعمیرات اتومبیل به علت تصادف و آتش سوزى روزانه تا مبلغ روزى دو هزار تومان (حداكثر 30 روز در سال) به عنوان هزینه ایاب و ذهاب از شركت بیمه آسیا دریافت داشت.

بیمه نامه حوادث سرنشین

یكى دیگر از پوشش هاى بیمه اى اتومبیل است كه در آن بیمه گر تعهد مى نماید غرامت صدمات بدنی (فوت، نقص عضو و هزینه معالجات پزشكى) سرنشینان وسیله نقلیه بیمه شده اعم از راننده و مسافر را كه به علت حادثه اتومبیل بیمه شده ایجاد میگردد جبران نماید.

بیمه هاى آتش سوزى

بیمه آتش سوزى شاید بعد از بیمه باربرى یكى از قدیمى ترین رشته هاى بیمه باشد كه انسان براى حفظ اموال ودارایى خود از آن استفاده نموده است.

در ممالك بزرگ جهان هیچ دارایى و مالى بدون پوشش بیمه آتش سوزى وجود ندارد در موارد لزوم دارایى ها و اموال حتى در مقابل خطرات تبعى (جانبى) بیمه آتش سوزى نیز تحت پوشش قرار مى گیرند . بدیهى است كه با گذشت زمان نیاز به بیمه آتش سوزى بیش از پیش احساس مى شود و تمایل افراد براى تهیه این نوع پوشش بیمه اى تقاضاى بیشترى را به دنبال دارد

بیمه نامه هاى آتش سوزى غیر صنعتى

در بیمه آتش سوزى غیر صنعتى هر آنچه كه تحت عناوین انبار، صنعتى و مسكونى نمى توانند تحت پوشش بیمه قرار گیرند بیمه مى شوند.

كلیه فروشگاه ها ، اماكن عمومى و خصوصى ، كارگاه هاى كوچك تولیدى و از این قبیل ، به عنوان موارد بیمه غیر صنعتى تلقى مى گردند و در مقابل حق بیمه تعیین شده توسط تعرفه مصوب شوراى عالى تحت پوشش بیمه اى قرار مى گیرند.

در این بیمه نیز مشابه دیگر انواع ، مورد بیمه را مى توان در مقابل خطرات اصلى "آتش سوزى، انفجار و صاعقه" و خطرات تبعى از قبیل " تركیدن لوله هاى آب ، سقوط هواپیما ، برخورد اجسام خارجى و …" تحت پوشش قرار داد.

بیمه نامه هاى آتش سوزى صنعتى

منظور از بیمه نامه هاى آتش سوزى صنعتى ، آن گروه از بیمه نامه هایى است كه صرفاً براى تحت پوشش قرار دادن واحـــدهاى صنعتى توسط شركت هاى بیمه صادر مى گردد. در بیمه نامه آتش سوزى صنعتى بیمه گزار مى بایست مبالـــغ بیمه شـــده برابر با ارزش واقعى مال بیمه شده اظهار نماید تا بدین وسیله از بروز مشكلات در صورت وقوع حوادث و ایجاد خسارت پیشاپیش جلوگیرى نماید.

بیمه نامه هاى آتش سوزى انبارها

این نوع بیمه نامه معمولاً براى موجودى و ساختمان انبارهاى عمومى و خصوصى صادر مى گردد.در پاره اى از موارد براى انبارهاى محدوده داخل كارخانه ها نیز پوشش بیمه اى انبارها ارائه مى گردد. لازم به ذكر است كه در بیمه آتش سوزى ، انبارها نیز غیر از خطرات اصلى، آتش سوزى، انفجار و صاعقه، مى توان خطرات تبعى از جمله سیل ، زلزله و طوفان و … را نیز تحت پوشش بیمه اى قرار داد.

بیمه حمل و نقل كالا

بیمه باربرى

بیمه حمل و نقل كالا كه در كشور ما به به بیمه باربرى مشهور است قدیمى ترین رشته بیمه بازرگانى است .در این نوع بیمه ، خسارت وارده به كالا در مسیر حمل كه در اثر وقوع خطرات بیمه شده حادث مى شود جبران مى گردد.

با توجه به این كه اشخاص ذیربط در معاملات بیمه المللى ( مثل خریدار ، فروشنده ، بانك ، شركت هاى حمل و نقل) داراى ملیت هاى مختلفى هستندو در هر یك از كشورهاى اشخاص مذكور ، قوانین و مقررات خاصى حاكم مى باشد، در اكثر كشورهاى دنیا از شرایط یكسانى هنگام صدور بیمه نامه هاى باربرى استفاده مى شود. اولین بار در سال 1912 در بازار بیمه لندن شرایط متحدالشكل بیمه هاى باربرى انتشار یافت. ( شرایطall risk-w.a - f.p.a) این شرایط چند بار اصلاح گردید، آخرین اصلاحات شرایط مذكور در سال 1963 انجام شد و همین شرایط تا پایان سال 1375 در شركت هاى بیمه كشور ما استفاده مى گردید.

نظر به متن مبهم و پیچیده شرایط اخیر الذكر و تفسیرهاى مختلف در خصوص خطرات تحت پوشش و استثنائات آن در سال 1982 شرایطa ، bو cدر بازار بیمه لندن منتشر گردید . كه به طور خلاصه توضیحاتى در خصوص خطرات تحت پوشش و استثنائات شرایط مذكور كه اكنون در كشور ما رایج است ذكر مى گردد.

شرایط c

در شرایط cعمدتاً خطرات حادثه وسیله نقلیه ( مثل ، حریق ، غرق ، به گل نشستن ، تصادم ، واژگون شدن یا از ریل خارج شدن قطار و …)تحت پوشش مى باشد البته خسارت همگانى(general average)و هزینه هاى نجات (salvage) و خطر به دریا انداختن كالا (jettison)نیز در تعهد بیمه گرقرار دارد.

شرایط b

در شرایطb علاوه بر خطرات تحت پوشش شرایط c خطرات زلزله ، آتشفشان ، صاعقه ، به دریا افتادن كالا از روى عرشه كشتى ، ورود آب دریا یا رودخانه به كشتى یا انبار كالا و تلف كلى هر بسته هنگام بارگیرى یا تخلیه كشتى نیز بیمه مى باشد.

شرایط a

در شرایط aكلیه خطرات به جز مواردی كه صراحتاً در استثنائات ذكر شده است بیمه مى باشد.

استثنائات شــرایط جدید اكثراً همان مواردى است كه در شرایط قدیم نــیز درج گردیده بود مثل عمد بیمه گزار، عیب ذاتى، خسارات ناشى از طبیعت كالا ، تأخیر خطرات جنك، شورش، بلوا، اعتصاب .

البته در شرایط جدید مواردى نیـــــز به استثنائات بیــمه نامه اضافه شده است كه نمونه اى از آنها ذكر مى گردد:

ویژگى هاى شرایط جدید

در شرایط جدید تأكیدگردیده است كه در صورت حمل كالا با كشتى فاقد قابلیت دریانوردى یا نامناسب ، بیمه گر تعهدى در جبران خسارت ندارد البته مشروط به این كه بیمه گزار هنگام بارگیرى كالا به كشتى از موضوع فوق مطلع باشد. درضمن خسارات ناشى از بد بار چینى كالا در كانتینر از شمول تعهدات بیمه گر خارج است مشروط به این كــه عمـــــــل بار چینى قبــــل از شروع بیمه یا به وسیله كاركنان بیمه گزار انجام شده باشد.

در شرایط a ,b , c صراحتاً خسارات مربوط به كسر وزن و كاهش حجم عادى كالا و نیز خسارات ناشى از اعسار صاحبان و اجاره كنندگان كشتى ازشمول تعهدات بیمه گر خارج گردیده است.

در شرایط c,bخسارات مربوط به دزدى دریایى و اعمال عمدى اشخاص نیز تحت پوشش نمى باشد.

لازم به ذكر است كه خطر دزدى دریایى در شرایط قدیم جزو خطرات جنگ محسوب مى گردید . در حالی كه در شرایط جدید خطر دزدى دریایى جزو خطرات جنگ قرار ندارد و فقط در شرایط a بیمه مى باشد.

البته براى مشخص نمودن دقیق خطرات بیمه شده و موارد خارج از تعهدات بیمه گر بایستى به متن شرایط مربوطه مراجعه نمود.

درباره تفاوت هاى شرایط قدیم با شرایط جدید علاوه بر مواردى كه قبلاً ذكر شد ، مى توان به این موارد اشاره كرد:

در شرایط قدیم ، اشاره اى به خطرات مربوط به حادثه وسیله حمل زمینى نشده بود در حالی كه در شرایط جدید صراحتاً خسارات ناشى از واژگون شدن یا از ریل خارج شدن وسیله حمل زمینى جزو خطرات بیمه شده ذكر شده است .

در ضمن شرایط قدیم در مورد خطرات زلزله ، آتشفشان یا صاعقه ساكت بود در حالی كه در شرایط bاز خطرات مذكور به طور مشخص به عنوان خطرات بیمه شده نام برده شده است.

بیمه مسئولیت مدنى حرفه اى پزشكان

در این بیمه نامه جبران مسئولیت مدنى بیمه گزار ناشى از قصور و تقصیر وى در انجام امور پزشكى كه منجر به بروز صـــدمات جسمانى ، روانى یــــا فوت اشخاص ثالث گردد، در محدوده جغرافیایى جمهورى اسلامى ایران تحت پوشش قرارمى گیرند. تعهدات بیمه گر دراین نوع بیمه به شرح زیر می باشد:

جبران غرامت مسئولیت مدنى بیمه گزار معادل حد تعیینى از سوى مراجع ذی صلاح ( دیه) و حداكثر تا میزان مندرج در بیمه نامه.

چنانچه مسئولیت موضوع بیمه نامه قبلاً طى بیمه نامه دیگرى مورد تأمین قرار گرفته باشد ، بیمه گر ما به التفاوت غرامت نسبت به مبلغ تأدیه شده از سوى بیمه گر اول را متعهد مى گردد.

تعهدات بیمه گر منحصر به معالجه ، مداوا با عمل جراحى انجام شده در مدت بیمه نامه مى باشد. لیكن مسئولیت هاى ناشى از اعمال انجام شده در مدت بیمه نامه در صورت احراز انتساب آن به اعمال مذكور ظرف سه سال از تاریخ انجام عمل ، تحت پوشش مى باشد.

بیمه گر وكیل و وكیل در توكیل است تا در صورت لزوم به هزینه خود دفاع از دعاوى اشخاص ثالث علیه بیمه گزار به مناسبت مسئولیت هاى موضوع این بیمه نامه را عهده دار گردد.

هزینه هاى داورى متعلقه در هر دعوى جزو تعهد بیمه گر محسوب مى گردد. مشروط به این كه كل مبلغ قابل پرداخت از حداكثر تعهد مندرج در متن بیمه نامه تجاوز ننماید.

بیمه هاى مهندسى

بیمه هاى مهندسى از انواع بیمه هاى اشیاء است كه هدف اصلى آن ارائه تأمینى جامع و كافى براى موارد بیمه شده خصوصاً پروژه هاى در دست احداث مى باشد.

از انـواع بسیار متـداول بیمه هاى مهندسى خصوصاً در ایـران ، بـیمه هاى تمام خطرمقاطعه كارى ، تمام خطر نصب و تمام خطر ماشین آلات راهسازى و ساختمانى مى باشد.

بیمه تمام خطر مقاطعه كارى

این نوع بیمه از متداول ترین انواع بیمه هاى مهندسى است كه به موجب آن تقریباً كلیه خساراتى كه در تمام طول زمان احداث پروژه به كار موضوع قرارداد، ماشین آلات و لوازم و تجهیزات ساختمانى و همچنین خسارات مادى و صدمات جسمانى را كه ممكن است به اشخاص ثالث وارد آید0 پوشش میدهد . براى مثال می توان احداث ساختمان هاى مسكونى و ادارى ، بیمارستان ها ، مدارس كارخانجات ، نیروگاه ها ، فرودگاه ها ، تأسیسات راه آهن ، پل ها ، سدها و یا هر نوع كار ساختمانى دیگر را نام برد. مدت این بیمه برابر با مدت قرارداد ساخت مى باشد و علاوه بر آن دوازده ماه نیز معمولاً به عنوان دوره نگهدارى منظور مى گردد.

عمده خساراتى كه در این نوع بیمه تحت پوشش قرار مى گیرد عبارت اند از خسارات ناشى از :

آتش سوزى ، صاعقه ، انفجار ، سیل ، طغیان آب ، برف ، هر نوع طوفان ، زمین لرزه ، نشست و لغزش زمین و صخره ها ، دزدى همچنین خسارت ناشى از اجراى ناصحیح كار ، عدم مهارت ، سهل انگارى ، اعمال توأم با سوء نیت ، اشتباهات فردى و …

بیمه تمام خطر نصب

در بیمه تمام خطر نصب كلیه خطرات محتمل در تمام طول زمان احداث پروژه شامل دوره انباردارى ، دوره نصب و دوره راه اندازى تحت پوشش قرار مى گیرد.

این بیمه تأمین جامع و كافى براى ساخت و نصب انواع كارخانجات ، عملیات لوله گذارى خطوط لوله ، پالایشگاه ها ، نیروگاه ها ، توربین ها ، ژنراتورها و دیگ هاى بخار را فراهم مى آورد.

عمده خساراتى كه در این نوع بیمه تحت پوشش قرار مى گیرد عبارت اند از خسارات ناشى از :

آتش سوزى ، انفجار ، صاعقه ، سیل ، طغیان آب ، باران ، برف ، هر نوع طوفان ، زمین لرزه ، نشست و لغزش زمین و صخره ها، دزدى، همچنین خسارت ناشى از خطا در نصب ، سهل انگارى، عدم مهارت، عدم تجربه ، اعمال توأم با سوء نیت ، اتصال كوتاه ، ولتاژ بیش از حد ، فشار یا خلاء بیش از حد و …

بیمه تمام خطر ماشین آلات ساختمانى و راهسازى

این نوع بیمه از انواع بیمه هاى مهندسى است كه براى ماشین آلاتى كه فاقد شماره شهربانى مى باشند و معمولاً براى كار در پروژه ها از آنها استفاده مى گردد، طراحى شده است ، براى مثال می توان از انواع جرثقیل ، لودر ، بولدوزر و یا هر نوع ماشین آلات و دستگاه هایى كه در محل اجراى یك پروژه ساختمانى مورد استفاده قرار می گیرد نام برد.

این نوع بیمه از انواع بیمه هاى تمام خطر مى باشد كه به جزء چند استثناء كه در بیمه قید گردیده تقریباً هرگونه زیان یا خسارت ناگهانى و غیر قابل پیش بینى وارد به مورد بیمه را جبران مى نماید.

بیمه هاى آتش سوزى

بیمه نامه هاى آتش سوزى منازل مسكونى

یكى از رایج ترین انواع بیمه آتش سوزى، بیمه آتش سوزى منازل مسكونى است كه در این نوع بیمه ، بیمه گزار اعیانى " ساختمان " و اثاثیه منزل مسكونى خود را در مقابل خطرات آتش سوزى ، انفجار و صاعقه بیمه مى نماید.

ساختمان و اثاثیه منزل مسكونى را می توان در مقابل خطرات دیگرى از قبیل : سیل ، زلزله ، طوفان، تركیدن لوله هاى آب، ضایعات آب و برف ، برخورد وسایط نقلیه، ریزش ، فروكش و سقوط هواپیما به عنوان خطرات تبعى بیمه نمود . در این نوع بیمه مصالح به كار رفته در ساختمان و نوع بنا عامل مؤثرى در تعیین میزان حق بیمه متعلقه مى باشد.

بیمه ( پول در صندوق و پول در گردش)

پول در صندوق

در این نوع بیمه ، پول ( اسكناس یا وجوه رایج مملكتى ) سكه ( به استثناى مسكوكات گرانبها ) چك بانكى و تمبرهاى مالیاتى موجود در صندوق و خزانه مؤسسات ، شركت ها و بانك ها مادامى كه در صندوق یا خزانه مذكور نگهدارى مى شود در مقابل خطر سرقت با شكستن حرز تحت پوشش بیمه اى مى باشد، ضمناً چنانچه محل استقرار صندوق یا خزانه متعلق به بیمه گزار باشد خسارات وارده به محل مورد بیمه در نتیجه سرقت یا اقدام به سرقت نیز تحت پوشش قرار مى گیرد.

پول در گردش

در ایــن بیمه ، كلیه وجوه در حین نقل و انتقال بیمه گزار از یك نقطه به نقاط دیگر در مقابل خطرات آتش سوزى ، انفجار ، صاعقه و سرقت ( اعم از مسلحانه یا غیر مسلحانه و توأم با جبر و عنف ) تحت پوشش بیمه اى مى باشد.