تبیان، دستیار زندگی
نویسنده كتاب «حكمت، چند رویكرد به یك مفهوم» با بیان این كه «توجه به حكمت در غرب حدود سی سال است كه جان تازه‌ای یافته و رویكردهای متفاوتی درباره آن شكل گرفته است» گفت: این اثر درصدد بررسی این رویكردهاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسي رويكردهاي تازه غربيان به حكمت
بررسی رویكردهای تازه غربیان به حكمت

نويسنده كتاب «حكمت، چند رويكرد به يك مفهوم» با بيان اين كه «توجه به حكمت در غرب حدود سي سال است كه جان تازه‌اي يافته و رويكردهاي متفاوتي درباره آن شكل گرفته است» گفت: اين اثر درصدد بررسي اين رويكردهاست.

دكتر مالك حسيني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ اين اثر را شامل هفت مقاله ذكر كرد كه دو مقاله از آنها متعلق به اوست. وي گفت: حكمت از منظر دين، تاريخ فلسفه، فلسفه، اخلاق و روان‌شناختي، موضوعات مقالات خارجي اين كتاب را تشكيل مي‌دهند.

وي افزود: بايد توجه داشت كه تلقي ديني از حكمت، تنها يكي از رويكردها به حكمت است و اين اثر مي‌كوشد ساير رويكردها را نيز آشكار ساخته و وجوه مختلف آن را تبيين كند.

مترجم كتاب «در باب يقين» با بيان اين كه «حكمت و فلسفه بسيار درهم تنيده‌اند، به گونه‌اي كه تاريخ فلسفه از تاريخ حكمت جدا نيست و هر دوي اين موضوعات بايد در كنار يكديگر مطالعه شوند» گفت: فلسفه اسلامي و ساير فلسفه‌هاي هند و چين، نوعي حكمت به شمار مي‌آيد و اين امر به‌ويژه درباره فلسفه اسلامي صدق مي‌كند. جريان داشتن حكمت در فلسفه مسيحي نيز تا اندازه‌اي مشهود است.

وي خاطرنشان كرد: پرداختن به حكمت غرب، حدود چند دهه كنار گذاشته شد، اما سي سال است كه اين موضوع در ميان انديشمندان غربي جان تازه‌اي گرفته و حتي از منظر روان‌شناسي نيز بررسي شده است. در اين مدت پژوهش‌هايي از سوي غربيان درباره حكمت انجام گرفته كه محققان كشورمان از آن غافل مانده‌اند. مي‌توانيم با برخي از رويكردهاي غربي‌ها در اين زمينه موافق نباشيم، اما به هر حال مطالعه آنها مفيد واقع خواهد شد. بسياري از مواردي كه در دهه‌هاي گذشته و در قالب جريان‌هاي فكري از نظر انسان غربي مطرود شدند، بار ديگر در سال‌هاي اخير مورد توجه آنان قرار گرفتند كه از ميان آنها مي‌توان به حكمت و متافيزيك اشاره كرد.

حسيني در پاسخ به اين سوال كه «ممكن است بشر آينده با تجربياتي كه به دست آورده، ديگر هيچ‌گاه به طرد و رد موضوع يا ديدگاهي نپردازد، بلكه به فكر منطبق كردن آن با نيازهايش باشد؟» گفت: نمي‌توان نظري قطعي با اين مضمون صادر كرد.

دكتر حسيني افزود: ممكن است نسل‌هاي آينده باز هم به رد مسأله‌اي پرداخته باشند يا شايد هم به نظريه‌اي مطرود بازگردند، بنابراين، انسان پيچيده‌تر از آن است كه بتوان با قطعيت از آن سخن گفت.

كتاب «حكمت، چند رويكرد به يك مفهوم» به تازگي از سوي انتشارات هرمس منتشر شده است.