تبیان، دستیار زندگی
كتاب «شبنم سرخ» نوشته محمدحسین فكور از سوی موسسه بوستان كتاب تجدید چاپ شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهي به كتاب «شبنم سرخ»
نگاهی به كتاب «شبنم سرخ

كتاب «شبنم سرخ» نوشته محمدحسين فكور از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اثر حاضر، داستان ستاره‌اي درخشان است كه در خفقان رژيم پهلوي روشني بخشيد؛ داستان آذرخشي است كه هستي پليدان و نابكاران را سوزاند؛ داستان شهيد سرفراز، سيدمجتبي نواب‌صفوي است. سعي نويسنده كتاب بر آن بوده كه تصويري واقعي از اين قهرمان نامي در اختيار خوانندگان، به ويژه نوجوانان قرار دهد.

شهيد سيدمجتبي نواب‌صفوي در زماني پا به ميدان مبارزه گذارد كه دنياي آن روز، به تازگي جنگي خانمان برانداز را از سر گذرانده بود و استعمار پير انگليس و رقيب جوان او يعني آمريكا، بر سر منافع خويش در ايران به جدال پرداخته بودند و مزدوران آنان نيز مي‌كوشيدند جا پاي اربابان تازه را محكم كنند.

زمان حيات او ،زماني خاص بود. در آن زمان، ميدان سياست و مبارزه، دستخوش توفان بود. دنياي آن روز به تازگي از جنگي بزرگ و خانمان سوز بيرون آمده بود. جاي قدرت‌هاي سياسي جهان به تدريج عوض مي‌شد و از اين رهگذر، خلاء قدرتي در موازنه‌هاي سياسي دنياي آن روز پديد آمده بود. استعمار پير انگليس، دندان‌هايش ريخته، ولي ميراث‌خوار او (آمريكا) همه دندان‌هايش را براي بلعيدن ايران تيز كرده بود. مزدوران استعمار نيز در ايران تلاش مي‌كردند تا جاي پاي اربابان تازه را محكم كنند. در چنين وضعي نواب‌صفوي به ميدان آمده و هنگام رويارويي با هر مساله‌اي با هوشمندي و تعهدي والا رفتار ‌كرد.

بر اساس مطالب كتاب، از اين مطالب مهم نيز نبايد غافل ماند كه مبارزه با دشمن در هر زمان روش خاص خود را دارد. بسيار روشن است كه منطق مبارزه دوران نواب‌صفوي را نمي‌توان به زمان‌هاي ديگر و با شرايط ديگر سرايت داد. اگر روزي نواب و يارانش سلاح به دست مي‌گرفتند و خائنان به وطن را نابود مي‌كردند، دليل خاص خود را داشت. در آن روز همه صاحب‌نظران ميدان مبارزه و سياست اين روش را مي‌پذيرفتند و حتي تاييد مي‌كردند، اما در اين زمان كه در كشور ما نظامي مقدس و اسلامي حكم مي‌راند و در راس آن، فقيهي عادل، سررشته كارها را در دست دارد، ديگر نمي‌توان منطق مبارزه زمان نواب را به كار گرفت و بدون اجازه ولي فقيه به مبارزه مسلحانه دست زد.

مطالب اين كتاب كه به قلمي نوجوانانه و براي اين گروه سني نوشته شده است، اغلب مستند و واقعي‌اند. اگرچه مطالب به شكل داستاني تحرير شده‌اند، اما از عناصر داستاني، تنها به مقدار ضرورت و براي فضاسازي و توصيف استفاده و سند هر مطلب معمولا در پانوشت‌ها ذكر شده است.

كتاب حاضر، با اين عناوين سامان يافته است: جوانه بهشتي، شهر آرزوها، يك مرد، فدايي اسلام، خاموشي يك ستاره، نامه‌هايي به رنگ خون، سفري به ياد ماندني، ميداني تازه و شبنم سرخ.

در انتهاي اين اثر، علاوه بر اعلام، سال شمار زندگي سيدمجتبي نواب‌صفوي نيز درج شده است.

كتاب‌هاي از چشم برادر، تاريخ مشروطه ايران، فصلنامه تاريخ و فرهنگ معاصر، مجله سروش هفتگي، نواب‌صفوي؛ انديشه‌ها، مبارزات و شهادت او و نواب‌صفوي سفير سحر، از منابع و مآخذ نويسنده در اين اثرند.

چاپ دوم كتاب «شبنم سرخ» در شمارگان 1000 نسخه، 92 صفحه و بهاي 21000 ريال راهي بازار نشر شد.