تبیان، دستیار زندگی
بررسی جنگ جهانی دوم و چگونگی ایجاد كنفرانس طهران و تاریخ سیاسی این حادثه در كتاب «كنفرانس طهران» نوشته امیر محمد رفیعی، از سوی نشر امیر محمد منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«كنفرانس طهران» كتاب شد
کنفرانس تهران

بررسي جنگ جهاني دوم و چگونگي ايجاد كنفرانس طهران و تاريخ سياسي اين حادثه در كتاب «كنفرانس طهران» نوشته امير محمد رفيعي، از سوي نشر امير محمد منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، طي روزهاي ششم تا نهم آذر 1322 و در بحبوحه جنگ دوم جهاني، تهران ميزبان رهبران سه كشور متفقين يعني؛ فرانكلين روزولت، رئيس جمهور آمريكا، وينستون چرچيل، نخست‌ وزير انگليس و ژوزف استالين، رئيس جمهور شوروي بود.

اين سه كشور در سال‌هاي جنگ دوم جهاني سه كنفرانس مهم در تهران، يالتا و پوتسدام تشكيل دادند و در آن‌ها ضمن طرح نقشه‌هاي جنگي و استراتژي نظامي خود، درباره شرايط بين‌المللي و اوضاع جهان بعد از پايان جنگ و همچنين تقسيم ممالك جهان به مناطق نفوذ، به توافق‌هايي رسيدند. قسمتي از اين توافق‌ها و قول و قرارها پس از پايان جنگ جامه عمل پوشيد و برخي ديگر موجب بروز اختلاف و سوء تعبيرهايي شد كه اساس اختلافات سياسي طرفين و آغاز جنگ سرد و تقسيم جهان به دو بلوك شرق و غرب بود.

كنفرانس تهران كه در چهارمين سال جنگ دوم جهاني تشكيل شد، تمام وقت خود را صرف طرح نقشه‌هاي جنگي و مراحل بعدي نبرد تا شكست كامل آلمان و حل مسائل مربوط به بعد از حصول پيروزي را به كنفرانس ديگري موكول كرد. انتخاب تهران براي تشكيل اجلاس رهبران متفقين، از مصوبات وزيران خارجه آمريكا، انگليس و شوروي در مسكو بود.

اين اثر در هشت فصل باعنوان‌هاي «اروپا در جنگ جهاني دوم»، «شروع جنگ جهاني دوم»، «جنگ جهاني دوم و كنفرانس‌ها»، «كنفرانس سران سه قدرت در جنگ جهاني دوم»، «كنفرانس تهران در جنگ جهاني دوم»، «كنفرانس يالتا در جنگ جهاني دوم»، «كنفرانس پوتسدام در جنگ جهاني دوم» و «جنگ جهاني دوم و وقايع روز شمار» تدوين شده است.

در بخشي از اين اثر با عنوان «شروع جنگ جهاني» آمده است: «جنگ جهاني دوم يكي از بزرگ‌ترين و پرهزينه‌ترين جنگ‌ها در تاريخ جهان است. آلمان در روز اول ماه سپتامبر سال 1939 ميلادي به لهستان حمله كرد، اين تاريخ متداول آغاز جنگ جهاني دوم در غرب است. منابع ديگري حمله ژاپن به چين را در هفتم ژوئيه، 1937 ميلادي، آغاز جنگ مي‌دانند و همچنين حمله ژاپن به منچوري را در 1931 ميلادي را نيز در اين ميان ذكر كرده‌اند. جنگ جهاني دوم به دلايل بسياري آغاز شد. بعضي از اصلي‌ترين آن‌ها، بحران اقتصادي و تورم، درخواست غرامت جنگي از جمهوري آلمان پس از جنگ جهاني اول و ركود اقتصادي و نياز ژاپن به مواد اوليه بود كه باعث ظهور و رواج انديشه فاشيسم و ملي‌گرايي، ظهور انديشه ديكتاتوري و محدود كردن فكر و انديشه شد.»

چاپ نخست كتاب «كنفرانس طهران» در شمارگان 2200 نسخه، 140 صفحه و بهاي 25000 ريال روانه بازار كتاب شده است.