تبیان، دستیار زندگی
مدیر حوزه‌های ‌علمیه ‌گفت: سرعت روزافزون تدوین پایان نامه‌های سطوح عالی حوزوی و برخورداری ازپژوهشگران برتر حوزوی، جدیت و گام‌های موثر حوزه را در جهت تحول نشان می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پژوهش های برتر گامی در راستای تحول حوزه
آیت الله مقتدایی

مدیر حوزه‌های ‌علمیه ‌گفت: سرعت روزافزون تدوین پایان نامه‌های سطوح عالی حوزوی و برخورداری ازپژوهشگران برتر حوزوی، جدیت و گام‌های موثر حوزه را در جهت تحول نشان می دهد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت الله مقتدایی، امروز در هم‌اندیشی‌ایده‌های برتر در پایان‌نامه‌های ممتاز دین پژوهی که در سالن مرکز همایش‌های دفترتبلیغات برگزار شد با اشاره به اهمیت برگزاری این همایش‌ها، اظهارداشت: با این فعالیت‌ها تولید دانش در حوزه رونق می‌گیرد و نتیجه آن تحول در حوزه‌ها خواهد بود.

وی افزود: یکی از وظایف مهم حوزویان، ارتقای سطح علمی و پژوهشی، حرکت رو به جلو و عدم ایستایی و توقف در دست یابی به قله‌های بزرگ دانش و کسب مهارت های بالای پژوهشی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امروز در دنیا توجه به تحقیق، پژوهش و تولید علم روز افزون گردیده و این مطلب ضرورت کار و جدیت در امر ارتقای پژوهش ها و پایان‌نامه‌های سطوح عالی حوزه و دانشگاه را دو چندان می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه به تاکید آموزه های اسلامی در سوال کردن و تحقیق اشاره کرد وگفت: آموزه های اسلامی، علم را گنجینه‌‌ای ارزشمند می‌داند که کلید دست یابی به آن سوال کردن است و آن را باید به صورت عام معنا کرد که جستجو، تحقیق و تفحص را شامل می شود، لذا امروز می‌توان دستور موکد پیامبر اکرم‌(ص) مبنی بر سوال کردن را به تحقیق و پژوهش نمودن، تفسیر کرد.

آیت الله مقتدایی تصریح کرد: مطالعه و تفکر در علوم، موجب اتقان علم می شود و دریچه ها و افق های جدیدی از علم را به سوی دانش پژوه و دانشمند باز می کند.

وی، فعالیت‌های معاونت پژوهش حوزه های علمیه را خوب توصیف کرد و بیان داشت: این معاونت اقدامات خوب و مفیدی در عرصه پایان نامه ها انجام داده است و گروه هایی را برای نیازسنجی، تعیین موضوع، مشاوره و استاد راهنما مشخص کرده است.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: اختصاص بخش اعظمی از کتابخانه های حوزوی به پایان نامه ها و جمع آوری بیش از 800 پایان نامه سطح عالی و نیز تعیین چند هزار موضوع در حال اجرا برای حوزویان، جدیت حوزه در این عرصه و حمایت از محققین را نشان می دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه گفت: چه راهی برای ارتقای سطح آموزشی و علمی حوزه بهتر از حرکت در جهت پایان نامه نویسی است و در این عرصه باید حوزه های شهرستان ها را تقویت کرد و در همه مدارس علمیه معاونت پژوهش تاسیس نمود تا باب پایان نامه و پژوهش در شهرستان ها باز شود.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: حکومت ما مبتنی بر فقه و قواعد شرعی است و هر قانونی که در این نظام تصویب می‌شود از جنبه‌های فقهی و شرعی برخوردار می‌باشد، لذا حوزه‌های‌علمیه مسئولیت مهمی دارند و باید نیاز دستگاه‌های مختلف کشور را با تحقیق و پژوهش های اسلامی مرتفع کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ارتقای علمی و پژوهشی برنامه‌های حوزه، تقاضای مقام معظم رهبری و مراجع عظام است که نیازمند کمک و همکاری بزرگان، اساتید و محققان حوزوی است.