تبیان، دستیار زندگی
آیت الله جوادی آملی امروز در درس اخلاق خود، برهان نقلی، عقلی و راه شهود را از راه های کسب معرفت معرفی و خاطر نشان کرد: اگر انسان به علم یقین برسد در این دنیا جهنم را خواهد دید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقوا از مهم ترین راه‌های رسیدن به معرفت است

آیت الله جوادی آملی

آیت الله جوادی آملی امروز در درس اخلاق خود، برهان نقلی، عقلی و راه شهود را از راه های کسب معرفت معرفی و خاطر نشان کرد: اگر انسان به علم یقین برسد در این دنیا جهنم را خواهد دید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، درس اخلاق هفتگی آیت الله جوادی آملی امروز با حضور جوانان، پژوهشگران و بسیجیان دانشگاه علوم انتظامی تهران برگزار شد.

آیت الله جوادی آملی در این جلسه با تبیین خطبه 222 نهج البلاغه گفت: ذکر و یاد خدابودن در صورتی واقعی است که خداوند نیز یاد ما باشد.

وی با بیان این که بعد از ذکر لسانی و قلبی اگر احساس کردیم خداوند نیز یاد ماست این نشان‌دهنده قبولی ذکر است، ابراز داشت: هرکس که خداوند یاد او باشد قلبش مطمئن خواهد شد و هر فردی که دچار سردرگمی و نا آرامی است ذکرش از سوی خداوند سبحان پذیرفته نشده است.

استاد برجسته علوم عقلی با اشاره به این که طبق آیه قرآن از اهل ذکر باید سوال کرد، اظهار داشت: بعد از اهل بیت (ع) بر اساس فرمایش امام علی(ع) افرادی که در کنار تدریس و حرف با عمل به امر به معروف می پردارند اهل ذکر هستند.

وی در ادامه افزود: افرادی که از احوال برزخیان و اموات آگاه هستند و به ما گزارش می دهند اهل ذکر هستند.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه برهان نقلی و عقلی و راه شهود را از راه های معرفت معرفی و خاطرنشان کرد: اگر انسان به علم یقین برسد در این دنیا جهنم را خواهد دید.

وی تقوا را مهم ترین راه برای رسیدن به مراحل سه گانه فوق دانست و افزود: کسب روزی حلال از برجسته ترین تقواهاست که سهم زیادی در کسب معرفت دارد و اگر فردی روزی حلال نداشته نباشد کسب علم از این سه راه برای او بعید خواهد بود.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به این که انسان با مراقبت نسبت به حلال و حرام، معارفی را کسب ‌می‌کند، ابراز داشت: این راه برای همیشه باز است و اویس قرنی که حوزوی و دانشگاهی نبود از این راه به مراتبی بالا رسید.

وی گفت: در پایان این خطبه، حضرت علی(ع) فرمودند به محاسبه اعمال خود بپردازید و کاری به حساب دیگران نداشته یاشید که این کار در دست دیگران است.

گفتنی است؛ درس اخلاق هفتگی آیت الله جوادی هر هفته پنج شنبه ها بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد ایشان واقع در چهارمردان، کوچه آیت الله مدنی برگزار می شود.