تبیان، دستیار زندگی
یک دهه است که گفته می شود لامپ های نوری LED، کم مصرف تر از لامپ های فلورسنتی هستند. برای همین، شگفت آور نیست که تولید کنندگان تلویزیون هم به این منبع نوری جدید گرایش پیدا کنند. می دانید این صفحات نمایشگر چه طور کار می‌کنند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرز کار صفحه نمایش LED

(Light Emitting Diode)

تازه ترین دستگاه های تلویزیونی دارای نمایشگر کریستال مایع (LCD)، به جای الکترود منفی لامپ های فلورسنتی (CCFL)، به ترکیبی از چراغ های پشت صفحه کریستال مایع، موسوم به LED مجهز می شوند.  LED مخفف دیود تشعشع نور است.

اینجا، نقطه اول گیج شدن هاست! زیرا صنایع الکترونیکی تلاشی نه چندان موفق را آغاز کرده اند، تا نمایشگرهایی به اندازه تلویزیون را تولید کنند که تصویرش با ماتریسی از LEDها شکل می گیرد. چراغ های پشت صفحه کریستال مایع، هیچ ربطی به این فن آوری ندارند. همه ی آنچه تغییر کرده است، منبع نوری می باشد که از طریق صفحه LCD ساطع می شود.

خبرگزاری آلمان از برلین گزارش داد: «بیشتر تولید کنندگان عقیده دارند بهترین راه کاهش مصرف برق تلویزیون، تغییر نوع لامپ تصویر آن و همچنین اختراع راه های هوشمندانه تر، به منظور کاهش هدر رفت نور خروجی است.»

یک دهه است که گفته می شود لامپ های نوری LED، کم مصرف تر از لامپ های فلورسنتی هستند. برای همین، شگفت آور نیست که تولید کنندگان تلویزیون هم به این منبع نوری جدید گرایش پیدا کنند. به عنوان مثال، Philips مدعی ذخیره 40 درصدی انرژی، در تلویزیون هایش شده است. راه های مختلف پیکربندی این نوع جدید از نور، سر در گمی را بیش از پیش می کند.

ساده ترین راه برای به کارگیری LEDها، نصب آنها حول چهار گوشه صفحه و فراهم کردن این امکان است که نور، پشت صفحه منتشر شود. این روش ارزان تر است و فروشندگان آن را یک مزیت تلقی کرده و می گویند این نمایشگرهای «لبه – نوری»، نازک تر از نسل های پیشین خود هستند.

پیتر کوخ، از LG آلمان توضیح می دهد: «برای صفحات بزرگ تر، نیاز به حدود 500 عدد LED است.»

سیستم موسوم به نور مستقیم LED، گران تر است. به جای آنکه لامپهای LED، حول گوشه ها قرار داده شوند، درست در طول پشت صفحه، صف آرایی می کنند. سیستم نور مستقیم LED، ایده ای هوشمندانه است. زیرا تراکم نور را می توان پشت بخش های تاریک تصویر کم کرد. این «تیره سازی موضعی» رنگ مشکی را عمیق تر و طبیعی تر می کند.

ساشا لانگه، از Toshiba آلمان توضیح می دهد: «اگر تصویر از مردمی زیر آسمان شب را داشته باشیم، همه LEDهای پشت آسمان خاموش می شوند، به طوری که واقعاً به نظر می آید، تاریک است»

طرز کار صفحه نمایش led

این امر از آن جهت اهمیت دارد که تلویزیون های LCD، اغلب به نظر می رسد در مقایسه با تلویزیون های صفحه تخت پلاسما، نامرغوب تر هستند. رنگ مشکی موجود در صفحات کنونی LCDها، عموماً خاکستری تیره است و رنگ ها عموماً زمانی که به صورت مستقیم به صفحه نگاه نکنید، پریده به نظر می رسند.

همچنین، در طول زمان، نوردهی موضعی به ذخیره سازی برق و خنک تر ماندن دستگاه تلویزیون کمک می کند.

نورهای جدید عموماً از LEDهایی استفاده می کنند که رنگ سفید منتشر می کنند، اما یک متغیر سومی هم موسوم به سیستم نوردهی RGB وجود دارد که از تلفیق LEDهای قرمز، سبز و آبی استفاده می کند.

این سیستم فقط در گران ترین دستگاه ها و برای کسانی عرضه می شود که خواهان بهترین ها هستند. در واقع، دستگاه های تلویویزن، نیاز به چنین درجه بندی لطیفی از رنگ ها ندارند، اما اختلاف در زمانی مشهود خواهد بود که به تماشای فیلم های با کیفیت بالا از Blu-Ray بنشینید.

تولید مانیتور و تلویزیون LED در ایران

یکی از مدیران شرکت های بزرگ تولید کننده ماشین آلات اداری، با بیان اینکه برخی از شرکت ها در کاهش مصرف انرژی برای محصولات تولیدی خود پیشتاز هستند. گفت: «از حدود 9 ماه پیش اولین مانیتورهای LED با برند AOC، وارد بازار شده است و به زودی تولید این مانیتورها در داخل کشور آغاز خواهد شد.» وی همچنین از این شرکت ها به عنوان اولین تولید کننده تلویزیون های LED (شارپ) با فناوری نسل 10 در کشور یاد کرد و افزود: «در خصوص میزان انرژی مصرفی در فناوری LED، به عنوان نمونه باید گفت که مصرف انرژی در لامپ های LED، یک سوم لامپ های معمولی و نصف فلورسنت است در حالی که 20 سال عمر می کند.

برگرفته از ماهنامه وب

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی