تبیان، دستیار زندگی
نزدیک به تحویل سال که می شود همه به نوعی در تب و تابی خاص به سر می برند. شور و حال خاصی در افراد دیده می شود. فکر می کنند که همه کارها را باید تا انتهای سال انجام داد بدون توجه به اینکه زمان همچنان ادامه دارد و زندگی در جریان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سال جدید با قلب های بهاری

قلب

نزدیک تحویل سال که می شود همه به نوعی در تب و تابی خاص به سر می برند. شور و حال خاصی در افراد دیده می شود. فکر می کنند که همه کارها را باید تا انتهای سال انجام داد بدون توجه به اینکه زمان همچنان ادامه دارد و زندگی در جریان است. بعضی در فکر برنامه ریزی برای یک خانه تکانی با قاعده اند و برخی به طرح ریزی جهت رفتن به خرید برای تهیه لباس ها و وسایل و امکانات جدید هستند. و بعضی دیگر در فکر فراهم آوردن زمینه یک مسافرت و تازه کردن روحیه در اولین روزهای سال نو.  خلاصه انگار که همه می خواهند روزهایی نو را شروع کنند و تن و روان خودشان را با یک خانه تکانی جسم و دل پاک کنند و با امید به بهتر شدن شروعی دوباره داشته باشند.

در شروع سال نو همه به هم تبریک گفته و سال و روزهایی خوب و مبارک را برای یکدیگر آرزو می کنند. اما باید به این موضوع بی اندیشیم که چه چیزهایی می تواند سالی مبارک و میمون و خجسته را برای ما به ارمغان آورد و چه تغییراتی لازم است تا زندگی و ایام را به اوقاتی خوش و نیک مبدل کنیم.

هر شخصی در هر نقشی که است می تواند تحولاتی را ایجاد کند. فرزند خانواده، پدر و مادر، مادربزرگ و پدربزرگ، خواهر و برادر و ...

در این نوشتار سعی مان بر آن است که نکاتی را به شما خوانندگان خوب و نوجو هدیه دهیم تا عوامل کمک به این تازگی و نوخواهی را زمینه سازی کنیم.

باید به این موضوع بی اندیشیم که چه چیزهایی می تواند سالی مبارک و میمون و خجسته را برای ما به ارمغان آورد و چه تغییراتی لازم است تا زندگی و ایام را به اوقاتی خوش و نیک مبدل کنیم.

ابتدا روی سخن مان با پدربزرگ و مادربزرگ است که وجودشان سایه سرمان و حضورشان برکت خانه هایمان است. همه اهل خانواده دلشان به محبت و حمایت و دلداری آنها گرم است و در غم و شادی حضور آنها پشتوانه ماست. دوست داریم بیش از پیش از محبتشان سرشار شویم و آماده ایم که بیشتر پذیرای تجاربشان باشیم. سینه آنها مخزن و معدن تجارب و خاطرات است و همنشینی با آنها می تواند بدون هیچ صرف هزینه ما را با وقایع و نتایج حاصل از آنها آشنا کند. اگر باور داشته باشیم که محبت کردن یاد گرفتنی است این موجودات پرارزش می توانند معلم های بامعرفتی برای این آموزش باشند.

                                                                     ************

پدر وفرزند

اما شما پدران و مادران! خانه با وجود شما مصفا و پرنور است و نبود شما یعنی در تنهایی و تاری رها شدن. شما می توانید با موهبت الهی که خداوند در اختیارتان قرار داده و آن عواطف و احساسات است روح تشنه فرزندان خود را سیراب کنید. اگرچه گاه جوان و نوجوان شما به علت اغفال و بی تجربگی رفتاری نه چندان مناسب داشته باشند و دل وسیع و پردامنه شما را گرفته کند، اما در اعماق وجودش به یاری و حمایت شما نیازمند است و چه بسا که با زبان بی زبانی با این رفتار خود اعلام نیاز می کند و کمبودهای وجودی خود را به شما بیان می کند. نرنجید و دستمان را بگیرید و تنهامان نگذارید.

                                                                     ************

و... صحبتی با دوستان خود که در سنین نوجوانی و جوانی به سر می برند. بشتابید و  قدر زمان را بدانید. فرصت ها همیشگی نیست و بعضی نعمت ها ناپایدارند. باید قدمی بردارید که پس از این از آن خوشحال و خشنود باشید. اگر چه حسرت آدمیزاد به گذشته تاریخی و قدمت دار است. اما هر رفتاری برای ساختن و بنا کردن می تواند درجات پشیمانی را در آینده کمتر و رضایت از خود را افزون تر کند. سلامتی، خانواده، و همه داشته های اکنون که شاید وجودشان را باور کردیم و آن را جزو لوازم عادی زندگی می دانیم و با فقدانشان می توانیم ارزش آنها را بدانیم عطیه و هدیه هایی هستند که لازم است در مورد آنها تأملی داشته باشیم و با نگاهی نو و تازه از بودن شان لذت ببریم و شکرگزار باشیم.

                                                                      ************

اصلاح روابط

و خواهران و برادران که هر چند به لحاظ جر و بحث های نه چندان جدی خواهر و برادری ، گاه آرزوی تنهایی را در ما شکل می دهد اما منابع عظیم پشتگرمی و امید در زندگی هستند که می توانیم محبت کردن را با آنها تمرین کنیم و بدور از کدورت های لحظه ای، شادی خود را با آنها تقسیم کنیم. کمی فکر کنیم که با آنها بودن چقدر انگیزه زندگی را برای ما بیشتر می کند و باعث می شود که زندگی را از نگاه آنها و به نوعی متفاوت لمس کنیم. خودمان را از دید آنها بنگریم و گاه تغییرات مثبتی را در خود ایجاد کنیم.

حدیث نبوى: «لو یعلم العبد ما فى حسن الخلق لعلم انه یحتاج ان یکون له خلق حسن؛ اگر بندگان مى‏دانستند که حسن خلق چه منافعى دارد، یقین پیدا مى‏کردند که محتاج به اخلاق نیکند!»

پی نوشت: بحار الانوار - ج 10

فهیمه کهتری/ خانواده و زندگی

خوب است برای ایجاد تحولی عظیم این مقاله در بخش مطالب روزانه را نیز مطالعه نمایید. "چه قدر به فکر نو کردن دلهایمان هستیم ؟ "

مقالات مرتبط

سرود سپید سبزه زار ( ویژه نامه نوروز)

پیامک تبریک عید نوروز سال 1388

نوروز را به درونتان بیاورید