تبیان، دستیار زندگی
همه ما در خانه و خانواده خود شاهد بوده و هستیم كه كودكان همیشه و هر لحظه از خنده برای ابراز شادی خود استفاده می‌كنند. اما به مرور زمان كه بزرگ‌تر می‌شوند گویا این صفت و این خاصیت فوق‌العاده را فراموش می‌كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به دنیا بگویید : سیب!

سیب مفید برای پوست

همه ما در خانه و خانواده خود شاهد بوده و هستیم كه كودكان همیشه و هر لحظه از خنده برای ابراز شادی خود استفاده می‌كنند. اما به مرور زمان كه بزرگ‌تر می‌شوند گویا این صفت و این خاصیت فوق‌العاده را فراموش می‌كنند. گویا در كودكی ، همه ما باور داریم كه زندگی، خود اتفاقی شاد است. به همین دلیل در حالی ‌كه بچه‌ها و كودكان راه‌های زیادی برای نشان دادن شادی و خوشحالی خود دارند اما همگی معمولا از خندیدن برای ابراز این شادی استفاده می‌كنند.

تحقیقات نشان می‌دهد كه تا وقتی كودكیم (تا سنین حدود پیش دبستانی) روزانه 300 مرتبه می‌خندیم ولی وقتی بزرگ‌تر می‌شویم، به عنوان یك بزرگسال تنها روزی 15 دفعه خنده بر لب‌های ما می‌نشیند. كودكان، استاد هنر شاد بودن هستند؛ علت این را هم باید در این نكته جستجو كرد كه از نگاه بچه‌ها، آنها هر چه می‌خواهند دارند و نگران نداشته‌های خود نیز نیستند. آنها وقتی پدر و مادر خود را می‌بینند ، شاد می‌شوند و می‌خندند ، از دیدن غذای خود خوشحال شده، لبخند می‌زنند و می‌خندند ، از بازی كردن با یك توپ كوچك و ساده شاد می‌شوند و باز هم می‌خندند و در یك كلام، آنها در تمام زندگی كودكانه خود شاد هستند.

كاهش خنده

كاهش میزان خنده از كودكی تا بزرگسالی نشان می‌دهد كه ما رشد كرده‌ایم و بزرگ شده‌ایم، ما همه در بزرگسالی نگران چیزهای گوناگون هستیم، و به این دلیل كمتر و كمتر می‌خندیم و دیگر به اندازه یك كودك 2 ساله شاد نیستیم. در كنار مساله نگرانی‌های ما در طول زندگی، سوال‌هایی اساسی هم مطرح هستند؛ مثل این‌كه ما توانایی خندیدن را چه طور از دست می‌دهیم؟ آیا واقعا این توانایی را در طی دوران زندگی و بتدریج از یاد می‌بریم؟ و چه كارهایی باید انجام دهیم تا دوباره بخندیم و شاد باشیم؟

اهل فن معتقدند كه خندیدن عامل مهمی برای شاد بودن در زندگی است؛ پس ارزش آن را دارد كه بیشتر و بیشتر در انجام آن سعی و كوشش كنیم.

كودكان با لبخندها و خنده‌های همیشگی خود به ما یاد می‌دهند كه شاد باشیم و از كوچك‌ترین فرصت‌ها برای خندیدن و شاد بودن استفاده كنیم.

همه ما ضرب‌المثل معروف خنده بر هر درد بی‌درمان دواست را شنیده‌ایم و متخصصان هم در مورد مزایا و ارزش‌های مختلف خنده و خندیدن صحبت‌های بسیاری كرده‌اند.

آنها معتقدند حتی اگر در ابتدا حس شادی را نداشته باشیم، خندیدن ما را شاد و با نشاط می‌كند. اما باز هم ما این مساله را جدی نمی‌گیریم و به سادگی از كنارش می‌گذریم.

كاهش میزان خنده در بزرگسالی به این معنی نیست كه ما نمی‌توانیم شادتر باشیم. پس بهترین راه افزودن شادی و نشاط به زندگی و تمرین هنر شاد بودن، اضافه كردن لبخند و خنده به زندگی است. آیا این فوق‌العاده نیست كه با ورود خنده به زندگی شاد شویم؟

خنده شادی آور است؟

خنده هزاران نكته مثبت برای ما به ارمغان می‌آورد. خندیدن راهی برای شاد زیستن است و افراد را بیشتر با یكدیگر مرتبط می‌سازد. خندیدن به دلیل استفاده از ماهیچه‌های صورت، قفسه سینه و شكم برای بدن ورزش و تمرینی ملایم محسوب می‌شود ، باعث تنفس عمیق ما شده و ضربان قلب را افزایش می‌دهد و باعث ترشح اندروفین (هورمونی كه باعث ایجاد حس خوب در انسان می‌شود) می‌گردد.

وقتی دوباره به موضوعی كه باعث خنده ما شده فكر كنیم هر آن‌چه كه باعث خندیدن ما شده، دوباره ما را خواهد خنداند یا حداقل لبخند خواهیم زد. پس حس خوب ما ادامه پیدا خواهد كرد.

چگونه خنده را به زندگی خود وارد كنیم؟

همه ما می‌توانیم هر روز با خندیدن، شادی را بخشی از زندگی خود كنیم. در ادامه، راه‌های ساده‌ای برای خندیدن بیشتر و شاد بودن ارائه می‌كنیم:

- حتما زمان‌هایی را به دیدن فیلم‌ها و برنامه‌های شاد اختصاص دهید؛ این كار باعث افزایش خنده و تبسم شما در طول هفته می‌شود.

- با بچه‌های كوچك بازی كنید و شاد باشید. آنها می‌دانند چگونه از هر چیزی لذت ببرند. این مهارت را از آنها بیاموزید.

- در زمان‌های بیكاری، بازی‌ها و سرگرمی‌هایی را انتخاب کنید و انجام دهید كه باعث خنده و شادی شما می‌شوند.

- حتما بخندید. حتی به صورت ساختگی هم كه شده باید خندید؛ چرا كه این خنده ساختگی در اصل به كمك شما می‌آید و حس شادی را جایگزین غم و اندوه، استرس و نگرانی می‌كند.

- باز هم فراموش نكنید كه خنده بخش مهمی از شادی شماست. این خندیدن هر روزه، به اندازه ورزش كردن و خوردن قرص‌های ویتامین برای بدن، روحیه و احساسات شما مفید و ضروری است.

پس همیشه خنده بر لب داشته باشید...

منبع : چهاردیواری

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

فصل تازه لبخند

بخندید تا شاداب بمانید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.