تبیان، دستیار زندگی
به اعتقاد وی آنچه باعث توسعه می شود تدبیر و شعور است نه نفت و اورانیوم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مناظره داغ نفتی

به گزارش آخرین نیوز، چهارمین مناظره تلویزیونی برنامه سیاست ایرانی با حضور چهره هایی همچون کلهر، خوش چهره، نژاد حسینیان نوید بحث داغی را در خصوص نقش نفت در توسعه یافتگی یا عدم توسعه ایران می داد اما تغییر ناگهانی مجری برنامه تا حدودی آن را تحت الشعاع خود قرار داد.

ایران و نفت

غیبت رجبلو مجری برنامه که گفته می شود در سوگ پدر عزادار است با ورود دکتر صادق زیبا کلام مرد جنجالی و پر حاشیه مناظرات چند شب اخیر تا حدودی جبران شد با این حال نتوانست ضعف مفرط این دوره از مناظره در پراکنده گویی و بی رمقی مهمانان در ورود به بحث های چالشی جبران نماید.

اگرچه در اواخر بحث زیباکلام بار دیگر مهمانان را به چالش کشید و یک تنه به دوئل با دو مهمان حضوری و یک مهمان تلفنی برنامه رفت.

در این برنامه که اجرای آن را ابراهیم محمدی استاد دانشگاه بر عهده داشت، کلهر مشاور احمدی نژاد، نژاد حسینیان معاون وزیر نفت دولت اصلاحات و خوش چهره استاد دانشگاه به عنوان مهمانان تلفنی حضور داشتند.

کلهر تلاش داشت مهمترین عامل نقش منفی نفت در اقتصاد ایران را به ضعف مدیریت نسبت دهد.

وی معتقد بود مدیریت نفتی به جهت عقلی به شدت سفیه است و همین امر نعمت نفت را به نقمت تبدیل کرده است.

نژاد حسینیان نیز تصدی گری دولت و تمایل شدید دولتمردان به در دست داشتن تمام اقتصاد کشور را عامل نابسامانی اقتصاد دانست و گفت: 40 سال است اتوبان شمال دست دولت مانده است و عرضه ندارد تمام کند. امثال این ها صدها مورد می توان پیدا کرد. کشتی سازی خلیج فارس هم 40 سال است که هنوز به ظرفیت کامل نرسیده است.

مشاور احمدی نژاد نیز با تایید بحث مدیر دوره اصلاحات تاکید کرد که کارهای زمین مانده فسیل شده در کشور بسیار زیاد است.

به اعتقاد وی آنچه باعث توسعه می شود تدبیر و شعور است نه نفت و اورانیوم. تصدی گری مشکل جدی کشور است ما مردم را جدی نمی گیریم. اگر نفت در اختیار یک دولت باشعور قرار بگیرد می تواند نعمت باشد.

خوش چهره به عنوان صاحب نظر اقتصادی که تاکید بسیاری بر انسجام در بحث ها و جلوگیری از پراکنده گویی داشت بارها از مجری خواست تا هدف و موضوع اصلی بحث مناظره را مشخص کند و تلاش کرد در چند مرحله واژه های متداول در بحث به صورت صحیح و علمی تعریف و توصیف کند.

به اعتقادی آنچه باعث توسعه می شود تدبیر و شعور است نه نفت و اورانیوم

وی با تاکید بر عوامل خارجی در عدم استفاده مطلوب از نفت در ایران، بحث مافیا در صنعت نفت را پیش کشید.

به اعتقاد خوش چهره قدرت های خارجی در چینش نیروها و مدیران در ارکان مختلف کشور از سطوح میانی تا نمایندگی مجلس و اجرایی به شدت فعال بودند.

نژاد حسینیان در بحث خود عدم توجه به سرمایه گذاری در حوزه های نفتی مشترک را به عنوان بخشی از سوء مدیریت و انحراف در مدیریت نفتی کشور برشمرد و گفت: قطر روزانه 500 هزار بشکه نفت از حوزه مشترک پارس جنوبی برداشت می کند و ما تماشا می کنیم.

این سخنان وی به نوعی تایید کننده سخنان کلهر بود که عنوان کرده بود نفت در رفتار مسئولان اختلال و انحراف ایجاد کرده است.

با توجه به مشخص نبودن حوزه تاریخی و زمانی بحث های مطرح شده، مجری چندین بار تلاش کرد این مسائل را به دوره ی حکومت پهلوی اول و دوم نسبت دهد اما سیگنال ها و مصداق هایی که مهمانان مطرح می کردند بیشتر بیانگر مقطع زمانی حال بود.

خسرو معتضد ورود جدی به بحث های اقتصادی مطرح شده نداشت و به گفتن چند تذکر و اشکال تاریخی درباره صحبت های کلهر بسنده کرد اما ورود زیبا کلام صحنه مناظره را به کلی تغییر داد و به ناگاه تلاش کرد همانند دو مناظره قبلی بار دیگر به تشریح خدمات و اقدامات مثبت خاندان پهلوی بپردازد.

وی تاکید کرد: نقش نفت در حال حاضر همان است که قبل از انقلاب بود و هیچ تفاوت بنیادین در نحوه استفاده از نفت به وقوع نپیوسته است.

وی گفت: ما نفت را مثل گذشته صرف واردات، تسهیلات، غذا و تجملات کردیم.

صادق زیبا کلام

زیبا کلام به ناگاه بحث درآمد نفتی چند سال اخیر را مطرح کرد و گفت: در 5 سال گذشته 300 میلیارد دلار درآمد داشتیم اما معلوم نیست چه شد! شما خرج کردید بدون اینکه نتیجه ای برای کشور داشته باشد.

از آنجا که خطاب زیبا کلام متوجه کلهر بود وی ضمن ابراز تعجب از مطالب مطرح شده توسط زیبا کلام ابراز امیدواری کرد که وی برنامه را دیده باشد. چون معتقد بود زیبا کلام مطالبی را مطرح کرده که اصلاً در این باره نه او و نه مهمانان چیزی نگفته اند.

وی گفت: ما در این باره چیزی نگفتیم این هایی را که شما می گویید جای سوال دارد نمی دانم شما از کجا این مطالب را آوردید.

در زمان بحث تبیینی خوش چهره، کلهر چند باری جملاتی را بیان کرد گه با اعتراض خوش چهره مواجه شد که از مجری خواست کمی کلهر را کنترل کند تا تمرکز خود را در بحث از دست ندهد.

خوش چهره اقدامات زیربنایی پهلوی را در خدمت استعمار برشمرد و همه جهت گیری های توسعه کشور را در جهت خدمت به اهداف قدرت های خارجی برشمرد.

وی گفت: قبل از انقلاب سد ساختند نه برای کشاورزی که فقط برای تولید برق برای اینکه ورود کالاهای برقی به ایران فراهم شود. در چابهار فرودگاه احداث شد و به عنوان شاخص توسعه از آن یاد گردید که الان مشخص شد کاربرد نظامی داشت برای ناتو. راه آهن شمال-جنوب احداث شد برای اینکه ورود کالا از جنوب به بازار مصرف تسهیل شود.

این سخنان خوش چهره، زیبا کلام را برآشفت و با نقد صحبت های خوش چهره تاکید کرد: همه ما جزو کسانی بودیم که در انقلاب حاضر بودیم و در خیابان های تهران مرگ بر شاه سر می دادیم اما نباید همه جهت گیری های توسعه در دوره پهلوی را در خدمت استکبار بدانیم.

وی با ذکر مثالی در مورد صنعت خودرو که به گفته غروی مدیرعامل اسبق ایران خودرو که عنوان کرده بود ما هرچه داریم در صنعت خودرو از برکت پیکان است، گفت: ما این همه شعار دادیم ولی صنایع و برنامه های شاه را ادامه دادیم. اگر بد بود چرا تعطیل نکردیم.

در چابهار فرودگاه احداث شد و به عنوان شاخص توسعه از آن یاد گردید که الان مشخص شد کاربرد نظامی داشت برای ناتو

به ادعای زیبا کلام ضعف بنیادین صنعت و اقتصاد ایران هم چنان بعد از 31 سال باقی مانده است.

وی تاکید کرد کدام صنعت ایران می تواند در بازارهای جهانی با کالاهای ترکیه و چین رقابت کند.

کلهر به نوعی سخنان زیبا کلام در نقد صنعت خودروسازی را تایید کرد اما در تشریح اینکه در دهه شصت برخی از این مشکلات را به وزیر صنایع وقت منتقل کرده بود، از نام بردن "بهزاد نبوی" وزیر صنایع وقت که در جریان اعتراضات بعد از انتخابات بازداشت شد خودداری کرد.

کلهر خطاب به زیبا کلام گفت: خواهش می کنم به مسائل صرفاً سیاسی نگاه نکنید هرچند رشته شما سیاسی است.

در همین هنگام خوش چهره ضمن ابراز تاسف از عملکرد صداوسیما گفت: بسیار متاسفم از این که صداوسیما فضا را برای بحث های کلیدی و پایه در چند سال اخیر ایجاد نکرد و ما مجبوریم همه مباحث پایه را طی مدت زمان کوتاه نقد و طرح کنیم و وقت کافی نداشته باشیم.

در این هنگام مجری تاکید کرد که خوش چهره هر قدر زمان لازم داشته باشد برای طرح مبحث در اختیار دارد که خوش چهره با عصبانیت خطاب به مجری گفت: من ظرفیت جسمی خودم همه مهم است و هم شرایط مخاطب. نمی شود یک ریز حرف زد.

وی در صحبت های پایانی خود صنعت خودرو را به شدت نقد کرد که نتوانست جهت گیری خود را تغییر دهد و گفت: چرا از داشتن یک خودروی ملی محرومیم. چرا همانند صنایع نظامی پیشرفت نکردیم؟

خوش چهره

خوش چهره علت عقب ماندگی صنعت خودرو را ساختارهای مدیریتی، مافیا و منافع برخی افراد برشمرد.

به گفته وی ایران در ساختار صنعتی یک ساختار وابسته مثل گذشته دارد.

در انتهای این مناظره خسرو معتضد ضمن نقد برخی سخنان مهمانان، ارتباط دادن ساخت برخی پروژه های زیر بنایی در کشور در دوره پهلوی را به منافع خارجی رد کرد و آن اقدامات ناشی از اقتضاعات و نیاز مردم برشمرد.

وی ضمن نقد سخنان زیبا کلام هم تاکید کرد که آماده است با زیبا کلام در اوایل هفته آینده به صورت ویژه مناظره ای را در همین مورد برگزار کند.

این مناظره به همین صورت و با تاکید مجری برنامه به ادامه آن در شب های آینده پایان یافت.

تنظیم:س.آقازاده