تبیان، دستیار زندگی
شرکت ها و سازمان ها برای معرفی محصولات و تشویق به استفاده از خدمات خود، از روش های مختلف تبلیغات و بازاریابی استفاده می کنند. اما توسعه اینترنت و ایجاد فضای متفاوت، سبب به وجود آمدن نوع دیگری از بازاریابی به نام بازاریابی الکترونیکی شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موبایل در خدمت بازاریابی

شرکت ها و سازمان ها برای معرفی محصولات و تشویق به استفاده از خدمات خود، از روش های مختلف تبلیغات و بازاریابی استفاده می کنند. اما توسعه اینترنت و ایجاد فضای متفاوت، سبب به وجود آمدن نوع دیگری از بازاریابی به نام بازاریابی الکترونیکی شده است.

موبایل در خدمت بازاریابی

اولین مبادلات تجاری از طریق شبکه های کامپیوتری و ارتباطی در سال 1989 صورت گرفت و پنج سال بعد تعداد کامپیوترهای متصل به اینترنت به طور فزاینده ای افزایش یافت تا جایی که شرکت ها و مشتریان توانستند در محیط دیجیتالی تجارت به سودهای قابل ملاحظه ای دست یابند.

اکنون با گسترش روزافزون دستگاه های موبایل، تجارت و بازاریابی الکترونیکی از فضای اینترنت و کامپیوترهای شخصی فراتر رفته و بر روی گوشی های موبایل نمود پیدا کرده است.

در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت جهان مشترک تلفن همراه هستند و در هر مکان و زمانی به دستگاه های موبایل دسترسی دارند، بنابراین شرکت ها با شناخت صحیح بازار هدف خود می تواند از این فرصت فوق العاده استفاده کرده و به معرفی محصولات و خدمات خود بپردازند.

در واقع شرکت ها و سازمان هایی که به طور متمرکز بر بازاریابی از طریق فناوری های موبایل اصرار نمی ورزند، بازندگان اصلی دنیا کسب و کار فعلی خواهند بود.

طبق آمار موسسه Synovate، کشور آمریکا در حال حاضر 270 میلیون کاربر تلفن همراه دارد که 82 درصد این تعداد، هیچ گاه محل سکونت خود را بدون همراه داشتن موبایل شان ترک نمی کنند.

بنابراین کافی است شرکت ها اندکی در زمینه بازاریابی موبایل هوشمندانه عمل کرده و با ارسال آگهی های موردعلاقه مشتریان، آنها را به خرید ترغیب کنند.

در سال های اخیر، رستوران ها در سراسر آمریکا – بخصوص پیتزا فروشی ها – خرده فروشان با استفاده از فناوری های موبایل دست به بازاریابی همراه زده اند. برای مثل در ساده ترین روش، شرکت ها می توانند با اضافه کردن پیامک های تعاملی به مشتریان برنامه های تبلیغاتی خود را گسترده تر و مفیدتر کنند.

به این ترتیب، تبلیغات محصولات هدفمند شده و به مصرف کنندگان واقعی ارسال می شود. همچنین کاربران می توانند از طریق موبایل از برنامه های حراجی و تخفیف مطلع شده و کالای مورد علاقه خود را سفارش دهند.

شاید بتوان گفت مزیت رقابتی موبایل در مقایسه با دیگر وسایل ارتباطی نظیر ایمیل، ضریب نفوذ آن در جوامع مختلف است.

مطابق آمارهای جهانی، تعداد کاربرانی که از سرویس پیامک در سراسر جهان استفاده می کنند نزدیک به دو برابر کاربران ایمیل است و هر پیامک حداکثر ظرف 15 دقیقه به دست کاربر مورد نظر می رسد.

موبایل در خدمت بازاریابی

بنابراین موبایل در مدت زمان کوتاه تری می تواند به تعداد کاربران بیشتری، اطلاع رسانی کند.

همچنین شرکت ها می توانند با استفاده از داده های آماری، اولویت های مشتریان و خریدهای گذشته آنان، مشتریان هدف خود را مشخص کرده و از طریق موبایل، بازاریابی محصولات را آغاز کنند.

در ادامه می توانید برخی روش های بازاریابی از طریق تلفن همراه را مطالعه کنید.

نصب برنامه مکان یاب فروشگاهی

شما می توانید برنامه مکان یاب فروشگاه ها را بر روی گوشی موبایل نصب کرده  و سپس با تایپ کد محصول مورد نظر و کدپستی محل سکونت خود، آدرس نزدیک ترین فروشگاه آن حوالی را بگیرید. این روش به شرکت ها کمک می کند تا لیستی از مشترکان موبایلی در هر منطقه پستی ایجاد کرده و آدرس فروشگاه های نزدیک محل سکونت آنها را با پیامک ارسال کنند.

از آنجا که خریداران در هر لحظه به اینترنت دسترسی ندارند، ارسال پیامک به موبایل می تاند مفید واقع شود.

عضویت مشترکان موبایل

شرکت ها می توانند برخی مشتریان را در لیست تبلیغات خود قرار داده و به مناسبت های مختلف مانند تخفیف، ورود محصولات جدید و غیره به اعضای آن لیست پیامک بزنند.

استفاده از موبایل در بهینه سازی بازاریابی ایمیلی

یکی از راه های بازاریابی شرکت ها استفاده از ایمیل است که اگر آن را با ابزاری نظیر موبایل تلفیق کنند سبب ایجاد ارزش افزوده می شود. برای مثال شرکتی برای معرفی رسمی محصول خود به برخی مشتریان ایمیل می زند و از آنها می خواهد که حضور یا عدم حضور خود در مراسم را به شماره موبایلی که در ایمیل آمده، پیامک بزنند. به این ترتیب شرکت سریع تر می تواند برای فعالیت های خود برنامه ریزی کند و در روز برگزاری همایش هم پیامکی به منظور یادآوری مراسم به شرکت کنندگان بفرستد.

کوپن های موبایلی

در اقتصاد فعلی، کوپن های خرید جذابیت خاصی برای مصرف کنندگان دارد. به طور کلی مصرف کنندگان از پیشنهادهای مقرون به صرفه و کوپن های مناسب استقبال می کنند. یکی از راه های ارسال کوپن به مشتریان استفاده از تلفن همراه است. برای مثال کوپن رستورانی با لینک وب سایت آن به صورت پیامک برای کاربران فرستاده می شود.

موبایل در خدمت بازاریابی

مشتری می تواند مستقیماً از موبایل به اینترنت متصل شده و از طریق سایت رستوران سفارش غذا بدهد یا با ارسال پیامک، سفارش خود را اعلام کند.

سفارش دهی از طریق پیامک

اکنون برخی رستوران ها امکان سفارش دهی از طریق پیامک را عملی کرده اند. مشتریان با مراجعه به وب سایت رستوران ها، شماره تلفن خود را ثبت کرده و غذای مورد نظر را سفارش می دهند.

پیامک های تعاملی

فرستادن پیامک هایی مطابق با عادات خرید مصرف کنندگان نوع دیگر از بازاریابی همراه محسوب می شود. برای مثال مشتری با ارسال کدپستی محل سکونت خود، لیست فروشگاه نزدیک را دریافت می کند.

پیامک های دو طرفه همچنین به خرده فروشان کمک می کند به طور مستقیم با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کرده و به معرفی برند تجاری خود بپردازند. این روش تعاملات و وفاداری بین برندها و مشتریان را افزایش می دهد.

راه اندازی سرویس های مبتنی بر مکان

سرویس های مبتنی بر مکان در هدف قرار دادن مشتریان در منطقه ای خاص مفید خواهد بود. فروشگاه ها با استفاده از GPS مکان مشتریان را شناسایی کرده و به ارائه محصولات با قیمت کمتر برای مشتریان آن منطقه می پردازند.

وب سایت موبایلی

امروزه سایت های موبایلی به یکی از روش های اصلی بازاریابی بدل شده است و راه ساده ای برای اطلاع رسانی مصرف کنندگان وفادار به حساب می آید. در ماه ژوئیه 2009، طبق آمار موسسه Nielsen، 9/56 میلیون کاربر وب سایت های موبایل وجود داشته و این آمار روزبه روز در حال افزایش است.

بنابراین ایجاد وب سایت های موبایلی برای شرکت یکی از راه های پر درآمد بازاریابی از طریق موبایل خواهد بود.

استفاده از کدهای کوتاه

وقتی شما در حال برنامه ریزی برای بازاریابی موبایلی هستید به این نکته توجه داشته باشید که کد محصولات و اسم وب سایت ها باید کوتاه انتخاب شوند تا مشتری به راحتی به خاطر بسپارد.

برگرفته از فناوران

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی