تبیان، دستیار زندگی
یک طراح سازه‏های دریایی فرانسوی در اقدامی جالب و با هدف کشف اسرار زیر دریا، نخستین کشتی عمودی تاریخ بشر را طراحی کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت نخستین کشتی عمودی!

یک طراح سازه‏های دریایی فرانسوی در اقدامی جالب و با هدف کشف اسرار زیر دریا، نخستین کشتی عمودی تاریخ بشر را طراحی کرد.

کشتی عمودی

پروژه ساخت این کشتی عمودی که SeaOrbiter نام دارد را "ژاک راژری"، معمار فرانسوی، اجرا می‏کند. این کشتی قائم شبیه به یک ایستگاه اقیانوس­شناسی شناور از جنس آلومینیوم و به شکل یک باله فوقانی یک ماهی است که ارتفاع این باله 51 متر است. بخش بزرگ‏تر کشتی که شبیه به یک ایستگاه فضایی است، به طول 31 متر در آب غوطه­ور است. سازمان‏دهندگان این پروژه پیش از هر چیز در ساخت این کشتی، به استفاده از فناوری‏های مدرن برای مطالعه ارتباط میان  گرمای جهانی و اقیانوس‏ها اهمیت داده‏اند. اقیانوس‏ها به طور روزانه در حدود یک چهارم تمام انتشار گاز دی اکسید کربن دنیا را جذب می‏کنند.

امروزه ایستگاه‏های زیردریایی دیگری چون ایستگاه Aquarius در نزدیکی ساحل "Key Largo" در فلوریدا وجود دارند؛ اما تمام این ایستگاه‏ها غیر متحرک هستند. این در حالی است که SeaOrbiter با کمک نیروی جریان آب حرکت می‏کند و به خصوص به انسان اجازه می‏دهد به مدت طولانی در اعماق آب بماند.

گروهی متشکل از 6 کادر کشتی، 6 دانشمند و 6 پزشک بر روی این کشتی حضور خواهند داشت. این پزشکان باید رفتار انسان را در اعماق دریا­ها بررسی کنند. هزینه ساخت این کشتی 35 میلیون یورو است. این معمار فرانسوی تاکنون توانسته است نیمی از بودجه را تهیه کند و امیدوار است تا ماه آینده بتواند تمام هزینه مورد نیاز ساخت این کشتی عمودی را تامین کند. "ژاک راژری" که به خاطر ساخت زیردریایی‏های بزرگ شهرت جهانی دارد، از حدود 10 سال قبل به فکر ساخت این نخستین کشتی عمودی افتاد.

منبع: مجله دانشمند

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی