تبیان، دستیار زندگی
ناظران تبیان از وقایع تلخ و شیرین این مسابقه می گویند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نود تبیانی – ناظران تبیان از وقایع تلخ و شیرین این مسابقه می گویند

ناظر

برگزاری مسابقه ای در این وسعت از حیث تعداد نفرات شركت كننده و زمان برگزاری؛ اهمیت بحث نظارت و ارزیابی صحت و سقم نتایج هر دوره را دو چندان كرده بود.

همانگونه كه داوری در مسابقات ورزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ در این مسابقه نیز ناظران برگزاری مسابقات به طور شبانه روزی فعالیت های مختلف شركت كنندگان در مسابقه را تحت نظر گرفته و نتایج مشاهدات خود را در اختیار واحد امور كاربران قرار دادند تا روند برگزاری این مسابقات به عدالت بیشتر نزدیك شود

با هم خاطرات برخی از این ناظران را كه در محیط های مختلف كاربری اعم از عضویت؛ انجمن؛ چت؛ نظرات و خود مسابقه با كاربران در ارتباط بودند؛ می خوانیم:

تقلب یا شیطنت؟

دور اول مسابقات به خاطر اشكالات فنی صبح روز شنبه 8 اسفندماه به مدت یك روز دیگر تمدید شد و به همین علت روز یكشنبه نیز رقابت های مرحله اول همچنان ادامه داشت.

پس از بررسی های اولیه نظرات كاربران استان زنجان و فارس متوجه شدم كه اختلالی در نتایج این دو تیم ایجاد شده است. پس از بررسی های متعدد مشخص شد كه كاربری از استانی دیگر اقدام به ساخت 30 شناسه مجازی تقلبی كرده و با استفاده از این شناسه ها امتیازات تیم زنجان و فارس را به كرات بالا و پایین می برد.

با شناسایی این كاربر و شناسه های مجازی خوشبختانه توانستیم شناسه ها را كلا حذف كرده و نتایج استان زنجان و فارس را به واقعیت نزدیك كنیم. اما اتفاقی كه نباید می افتاد؛ افتاده بود. كاربران شریف و دوست داشتنی این دو استان نسبت به همدیگر بدبین شده بودند و در نظرات و چت و ... هر كدام استان مقابل را به تقلب متهم می  كرد. غافل از اینكه دست دیگری در كار بود.

با ارائه توضیح سعی كردیم هر دو طرف را به آرامش و دانستن حقیقت راهنمایی كنیم. صبح روز دوشنبه به عنوان ادمین چت در چت روم مسابقه حضور داشتم. هنوز درمورد كاربر خاطی كه آن شناسه ها را ساخته بود تصمیمی نگرفته بودیم.

پس از لحظاتی متوجه شدم كه وی وارد محیط چت تبیان شده است. روال بر این بود كه كاربران مشكلات خود را در حین برگزاری مسابقه با ادمین چت در میان گذاشته و ادمین نیز برای حل مشكلات آنها اقدام می نمود.

كاربر نامبرده در پنجره خصوصی برایم پیغام گذاشت كه مسابقه امروز دوشنبه را هم تمدید نمی كنید؟

گفتم: برای چی باید تمدید بشه؟ امروز كه شكر خدا مشكل خاصی نبوده.

گفت: خب مرحله اولو كه تمدید كردین حالا مرحله دومو هم تمدید كنین كه بیشتر فرصت داشته باشیم.

گفتم: فرصت بیشتر رو برای چی می خوای؟ می خوای بیشتر شناسه تقلبی بسازی؟

بدون اینكه مكثی كنه گفت:  نه اون كه كاری نداره درعرض 5 ساعت می تونی كلی شناسه تقلبی بسازی.

بعد ناگهان مكثی طولانی كرد و فهمید كه چیزی رو گفته كه نباید می گفت.

ادامه داد: خب تبیان كه زرنگه. شما كه فهمیدین و همه شو لغو عضویت كردین منم كه دیدم دیگه فایده نداره دیگه این كار رو نكردم.

گفتم: ولی خب تو باعث شدی كاربرای استان فارس و زنجان به هم بدبین و بدگمان بشن.

گفت: ولی تو نتیجه كه تاثیری نداشته؛ حالا شما بگذرین.

گفتم: اگه نظر من وخود تبیان رو بخوای ما حرفی نداریم و اینو به حساب شیطنتت میذاریم ولی من نمی تونم از طرف كاربران زنجان و فارس هم اظهار نظر كنم. اونها خودشون باید بگن كه از شیطنت تو گذشتن و تو باید رضایت اونها رو هم به دست بیاری.

گفت : ولی من نمی تونم. چطوری می تونم؟

گفتم : نمی دونم تو كه وقت گذاشتی و فكركردی و این همه شناسه تقلبی ساختی. یك كم وقت بذار و فكر كن ببین چطوری میشه راضی شون كنی؟

گفت: اطلاعات همه شونو بدین من از تك تكشون عذر خواهی می كنم.

گفتم: شرمنده ام. ما نمی تونیم اطلاعات اعضاء رو در اختیار كسی بذاریم.

گفت: پس من چطوری عذرخواهی كنم؟

گفتم: من از طرف تو به همه شون این ماجرا رو اطلاع میدم بدون اینكه ازت اسمی ببرم و می خوام كه اونها اگر تو رو بخشیدن بگن. اینطوری تو هم با خیال راحت می تونی به فعالیتت تو سایت ادامه بدی.

قبول كرد و رفت.

حالا هم از كاربران عزیز استان های زنجان و فارس می خوام حالا كه مسابقه تموم شده و با تمام خوبی و بدی هاش خاطرات زیادی رو برای ما به جا گذاشته؛ همین جا اعلام كنن نظرشون رو و پیشنهاد می كنم تمام ناراحتی های خودشون رو از دور اول مسابقه فراموش كنن و این كار اون كاربر جوان و كم سن رو به حساب شیطنتش بذارن.

ناظر

این كلك هم نگرفت.

شاید خیلی از شماها مشتری های ثابت چت تبیان رو بشناسین. كاربرانی دوست داشتنی و بعضا شیطون. در طول مسابقات نفرات جدیدی به چت تبیان مراجعه می كردن تا از نتایج و روند مسابقات جام حذفی مطلع بشن.

یك شب كه تا دیروقت تو محیط چت تبیان به عنوان ادمین پاسخگوی سوالاتشون بودم؛ یكی از همون شیطونهایی كه خوب می شناختمش اومد و بهم گفت:

میشه نگاه كنی ببینی امتیاز من تو این مرحله چند شده؟

بعد از بررسی بهش گفتم : 28 امتیاز آوردی

در حالی كه با شیطنت می خندید گفت: این كلك هم نگرفت. می دونی چیكار كردم؟ هر چند لحظه یك بار دكمه back رو میزدم و دوباره برمی گشتم و می دیدم زمان صفر شده و به خیال خودم فكر می كردم كه به سیستم كلك زدم. آخرش هم صفحه خود بخود بسته شد و گفت كه دیگه اجازه شركت ندارم.

نگو داشته امتیازمو محاسبه می كرده تا الان.

بعدش هم رفت تا به كلك بعدی فكر كنه.

برای سلامتی ادمین صلوات

اون شب داشتم تو چت تبیان جواب سوالات كاربرانی رو كه تو مسابقه شركت كرده بودن می دادم. به آخرین دوره مسابقه نزدیك شده بودیم. كاربری وارد محیط چت شد. از همون اول شروع كرد به شلوغ كردن كه آره این مسابقه اصلا اعتبار نداره. برای اینكه میشه شناسه تقلبی ساخت و امتیاز تیم مقابل رو آورد پایین.

من برای روشن شدن موضوع؛ توضیح دادم كه تمام شناسه های تقلبی در پایان هر دوره حذف میشن و امتیازشون هم حذف میشه تا نتیجه مسابقه به عدالت نزدیكتر بشه.

گفت: اینو میگی ولی عمرا بتونی تشخیص بدی این شناسه های تقلبی رو.

من كه از چند لحظه قبل نتایج مسابقه رو زیر نظر داشتم و دیده بودم در عرض 5 دقیقه گذشته امتیاز تیم زنجان از 15به 8 رسیده بود و حدس میزدم باز هم شناسه تقلبی ساخته شده؛ گفتم: صبر كنید چند لحظه الان براتون عملی نشون میدم.

رفتم سراغ آمار شركت كننده های تیم زنجان؛ دیدم یك كاربری شناسه ای تقلبی با اسم "مهناز افشار" درست كرده؛ بعد هم با این شناسه رفته در تیم زنجان شركت كرده و صفر امتیاز كسب كرده و زنجان رو از 15 رسونده به 8.

به كاربرانی كه تو چت بودن گفتم  امتیاز زنجان رو دیدین كه از 15 رسیده به 8؟‌ گفتن بله دیدیم. براشون توضیح دادم چه اتفاقی افتاده بعد هم شناسه مجازی "مهناز افشار" قلابی رو حذف كردم و امتیاز صفرش رو هم از تیم زنجان حذف كردم.

زنجان دوباره برگشت به 15 امتیاز

یكی از حاضرین در چت با دیدن این كار من و توضیحی كه برای همه نوشتم؛ نوشت: برای سلامتی ادمین صلوات

حاضرین در چت هم همه شون یكی یكی عبارت زیبای "اللهم صل علی محمد و آل محمد" رو نوشتن.

از اینكه در بین كاربران تبیان جوونهایی به این پاكی و صمیمیت و درستی داریم خیلی خوشحال بودم.

تروخدا منو حذف كنید.

با واحد مسابقات تماس گرفته بود و در حالی كه اشك می ریخت می گفت: ‌ازتون خواهش می كنم؛ بهتون التماس می كنم كه امتیاز منو از تیم كرمانشاه حذف كنید.

بهش گفتم: آرامش خودتونو حفظ كنید و بهم بگید كه چی شده؟

توضیح داد كه موقع پاسخ دادن به سوالات برق خونه شون قطع شده و وقتی كه از ما سوال كرده بوده امتیازش چند شده همكارمون بهش گفته بوده كه: 3 امتیاز.

التماس می كرد كه نتیجه اش رو حذف كنیم. می گفت اینطوری من باعث شدم كه تیم كرمانشاه ببازه و عذاب وجدان میگیرم. خواهش میكنم كه امتیاز منو حذف كنید منم قول میدم كه دوباره شركت نكنم. حداقل اینطوری خیالم راحته كه در باخت تیم كرمانشاه و استان عزیزم من مقصر نیستم.

در صداش و لحن صحبتش و توضیحاتی كه می داد هیچ اثری از بازی نبود. ضمن اینكه اگر دوباره هم شركت می كرد متوجه می شدیم. بنابراین تصمیم گرفتیم كه امتیازش رو حذف كنیم تا اون دچار عذاب وجدان نشه.

وقتی كه به خواسته اش عمل كردیم؛ با خوشحالی زیادی تشكر كرد و رفت.

دلمان برای كردستانی ها شور میزد.

دهم اسفند ماه بوده. مرحله دوم مسابقه جام حذفی در حال اجرا بود تا ساعت 5 بعد از ظهر امتیاز كردستان صفر بود. كم كم نگران شدیم. كردستان در مرحله اول خوب جنگیده بود.

مسابقه برای هفته وحدت برگزار شده بود و ما دلمان می خواست هموطنان سنی مذهب ما هم كنار ما باشند و در این مسابقه حضور داشته باشند.

می دانستیم كه استانهای مرزنشین هر از گاهی با مشكلات مختلفی در اتصالات اینترنت دست و پنجه نرم می كنند. كرمانشاهی ها هم مدتها بود كه به ما اعلام كرده بودند اینترنت و اینترانت تبیان دركرمانشاه كار نمی كند.

به همكارم گفتم كه با یكی از شركت كنندگان استان كردستان تماس بگیرد و علت نبودنشان را جویا شود.

همكارم تماس گرفت و پس از صحبت با كاربر عزیز كردستانی متوجه شدیم اینترنت استان كردستان كلا آن روز قطع شده است.

خیلی ناراحت شدیم. به مدیریت شبكه و امور فنی استانها زنگ زدیم. ایشان هم گفتند كه كلا اینترنت از طرف مخابرات قطع شده و نمی توان كاری كرد.

دلشوره كم كم به سراغمان آمد و سریع جلسه كوتاهی با همكاران برگزار كردیم و تصمیم گرفتیم در صورتی كه اینترنت كردستان تا آخر شب وصل نشد؛ یك فرصت دیگر به استان كردستان بدهیم.

در حال همین بحثها بودیم كه متوجه شدیم ساعت 19 اینترنت كردستان وصل شد و كردستانی های عزیز با غیرت آمدند.

فقط 7 نفر بودند اما آنقدر غیرت و همیت داشتند كه با وجود نفرات كم و زمان كوتاه حتی از اینكه ممكن است ببازند نترسیدند و در مسابقه شركت كردند و با اختلاف 2 امتیاز نتیجه را به استان اردبیل واگذار كردند.

آنقدر این حركت این عزیزان برای ما جالب و غرور انگیز بود كه درخواست خود را برای مسوول برگزاری مسابقه ارسال كردیم.

درخواست ما این بود: كاربران استان كردستان به خاطر این پایمردیشان به طور ویژه تشویق شوند.


تهیه و تنظیم برای تبیان: واحد امور کاربران سایت تبیان