تبیان، دستیار زندگی
هدایت تیم ملی امید نماینده فدراسیون فوتبال در جام جهانی جوانان در حالی كه چند ماه است، كمیته‌ی ملی المپیك و فدراسیون فوتبال در حال بررسی و تعیین سرمربی تیم ملی امید هستند، پس از بررسی كارنامه‌ی مربیانی از كرواسی، صربستان، ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مربی پرتغالی گزینه اصلی هدایت تیم ملی امید

نماینده فدراسیون فوتبال در جام جهانی جوانان


در حالی كه چند ماه است، كمیته‌ی ملی المپیك و فدراسیون فوتبال در حال بررسی و تعیین سرمربی تیم ملی امید هستند، پس از بررسی كارنامه‌ی مربیانی از كرواسی، صربستان، برزیل، بوسنی‌ و پرتغال، رییس كمیته‌ی جوانان فدراسیون فوتبال احتمال حضور مربی اهل پرتغال را در راس تیم ملی امید را بیشتر دانست.

دكتر احمد خداداد كه یكی از اعضای كمیته‌ی انتخاب مربیان تیم‌های ملی پایه كشور است در رابطه با انتخاب سرمربی تیم ملی امید به ایسنا گفت: برای انتخاب مربیان خارجی جدولی با معیارهایی مانند بازیگری در دوران فوتبال، مدرك مربیگری، موفقیت در مربیگری، موفقیت در زمان بازیگری از نظر اخلاقی و فنی، سن، نوشتن مطالب علمی در مورد فوتبال، تهیه شده است كه از میان مربیانی از كشورهای كرواسی، صربستان، برزیل و بوسنی و پرتغال و پس از بررسی‌های فراوان شانس حضور مربی اهل پرتغال بیشتر از دیگر گزینه‌هاست. این مربی پرتغالی پیش از این هدایت تیم ملی فوتبال عربستان را بر عهده داشته است.

وی افزود: انتخاب مربی بر اساس امتیازی است كه مربیان مختلف حاضر در این كمیته به مربی مورد نظر می‌دهند و چنانچه یك مربی بیشترین امتیاز را به دست آورد‏، سرمربیگری تیم ملی امید را بر عهده خواهد گرفت. در مورد تیم‌های جوانان و نوجوانان و نونهالان نیز همین برنامه اجرا كه در نهایت سرمربی برزیلی برگزیده شد.

این مربیان برنامه‌ریزی و هدایت تیم‌ها را بر عهده دارند و مسوول نهایی در مورد نتایج هستند.

خداداد با تاكید بر این كه در انتخاب سرمربی تیم ملی امید نباید عجله كرد خاطرنشان كرد: در این مورد تمام اعضای كمیته‌ی انتخاب مربیان رای به انتخاب این مربی پرتغالی دادند و به احتمال زیاد هم وی برگزیده شود مگر این كه نماینده‌ی ایران در مسابقات جهانی هلند به گزینه‌ی بهتری دست پیدا كند.

وی افزود: اكنون مسابقات جهانی جوانان در هلند در حال برگزاری است و فدراسیون فوتبال ایران در آنجا نماینده‌ای دارد و از این كه این نماینده ارتباطاتی با مربیان تیم‌ها داشته یا خیر اطلاعی ندارم. به هر حال تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی راه یافته و به عنوان كشور خوب و مستعد در زمینه‌ی فوتبال شناخته می‌شود؛ هم‌اكنون مربیان زیادی به فعالیت در كشورمان فكر می‌كنند كه همین امر به جذب یك مربی خوب با مبلغ قراردادی مناسب و در درجه‌ی مطلوب كمك بسیاری می‌كند.

عضو كمیته‌ی انتخاب مربیان تیم‌های ملی پایه همچنین گفت: پس از گزینه‌ی نهایی این كمیته نام مربی مورد نظر را به كمیته‌ی فنی فدراسیون فوتبال معرفی خواهد كرد تا تصمیم نهایی اتخاذ شود.

لازم به ذكر است در رقابتهای مقدماتی جام جهانی 1998 فرانسه «وینگادا» پرتغالی هدایت تیم ملی عربستان را برعهده داشته است. همچنین «برنو متسو» فرانسوی نیز یكی دیگر از گزینه‌های پیشنهادی بوده است.

زندگینامه ادواردو وینگادا

ادواردو وینگادا معروف به نلووینگادا متولد 1953 در پرتغال است، او فوتبال را از باشگاه ویتوریا گیمارش پرتغال شروع كرد و با این تیم قهرمان جام حذفى پرتغال هم شد. وى در دوران بازیگرى اش 6 بازى ملى هم براى تیم ملى كشورش انجام داد.وینگادا مربیگرى را با هدایت تیم جوانان باشگاه بلننسه در سال 1989 آغاز كرد، وى سپس مربى تیم بزرگسالان این باشگاه شد و پس از آن مربیگرى تیم آدكامیا را بر عهده گرفت. وى در سال 1992 سرمربى تیم ملى جوانان پرتغال شد و با این تیم قهرمان جوانان اروپا. در سال 1994 و برنده مدال برنز مسابقات قهرمانى جهان در سال 1995 شد و در این فاصله وى در سال 1993براى مدتى كوتاه (شش بازى) سرمربى تیم ملى پرتغال هم شد اما كارنامه اش در این پست مثبت نبود.وینگادا در سال 1996 با امضاى قراردادى سرمربى تیم ملى عربستان شد و توانست این تیم را در مسابقات آسیایى 1996 به مقام قهرمانى برساند، او در سال 1999 به پرتغال برگشت و مجدداً سرمربى بلننسه شد، در سال بعد او سرمربى بنفیكا شد اما در این تیم موفق نبود و در نیمه هاى فصل اخراج شد. وینگادا در سال 2002 سرمربى باشگاه ماریتیمو شد اما مسؤولان باشگاه وى را به دلیل نتایج ضعیف اش اخراج كردند. وى در ژوئن 2003 سرمربى باشگاه الزمالك مصر شد و این تیم را به مقام قهرمانى باشگاه هاى مصر رساند.قرارداد وى با باشگاه الزمالك مصر شامل یك پیش پرداخت 60 هزار دلارى و حقوق ماهیانه شانزده هزار دلار بود.