تبیان، دستیار زندگی
رئیس سابق آژانس فضایی ایتالیا و عضو شورای آژانس فضایی اروپا در گفتگوی ویژه با خبرگزاری مهر درباره موضوعات روز حوزه فضا از جمله بازنشستگی شاتلها سخن گفت و در پایان نسبت به همکاری با دانشمندان ایرانی اعلام آمادگی کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگو با عضو آژانس فضایی اروپا

رئیس سابق آژانس فضایی ایتالیا و عضو شورای آژانس فضایی اروپا در گفتگوی ویژه با خبرگزاری مهر درباره موضوعات روز حوزه فضا از جمله بازنشستگی شاتلها سخن گفت و در پایان نسبت به همکاری با دانشمندان ایرانی اعلام آمادگی کرد.

رییس سابق آژانس فضایی ایتالیا

باراک اوباما سرانجام حدود یک ماه قبل اعلام کرد که ناسا دیگر به ماه باز نمی گردد. به نظر شما این چه مفهومی دارد؟

فکر بازگشت آمریکا به ماه بر پایه سخنان نسنجیده بوش استوار بود که بدون در نظر گرفتن مشکلات این اقدام و به خصوص بودجه بسیار زیاد آن که بالغ بر میلیاردها دلار است گفته شده بود. اکنون به نظر می رسد که اوباما قصد ندارد این تصمیمگیری اشتباه را به جامه عمل برساند.

به نظر شما علت اینکه اوباما این تصمیم را گرفته چیست؟ دلیل علمی دارد یا تنها وضعیت اقتصادی آمریکا چنین تصمیمی را به رئیس جمهور این کشور تحمیل کرده است.

از سویی مسئله بودجه این ماموریت و از طرف دیگر مسئله ایستگاه فضایی مطرح است. ساخت ایستگاه فضایی بین المللی تا پایان سال 2010 به اتمام می رسد در حالی که در عمل هیچ استفاده ای ندارد. ایستگاه فضایی محفظه وسیعی است که تنها برای آزمایش تجهیزات فضایی در مداری بسیار نزدیک به زمین ساخته شد اما واقعا بی فایده است و نمی تواند به فضانوردان در رسیدن به ماه و یا مریخ کمک کند چون در مسیر حرکت فضاپیمایی که بخواهد انسان را به ماه یا مریخ برساند قرار نگرفته است و باید بگویم که این ایستگاه قادر نیست بیشتر از 10 سال دیگر مورد استفاده قرار گیرد و بنابراین یک ابزار فضایی است که تنها به جامعه جهانی به خصوص آمریکا هزینه های زیادی وارد کرده است.

آینده ناسا با این تصمیم اوباما چگونه رقم خواهد خورد؟

به نظر من تصمیم اخیر رئیس جمهور اوباما می تواند تا حدودی به ناسا این فرصت را بدهد که در مورد مسائل مهمتری چون سرنوشت ایستگاه فضایی و ساخت فضاپیماهای که بتوانند انسان را در رسیدن به مریخ کمک کنند بیندیشد و برای تحقق این برنامه ها سرمایه گذاری کند.

ناسا حتی در مورد بازنشسته کردن شاتلها بدون برنامه ریزی عمل کرده است که به نظر من این هم یکی دیگر از اشتباهات جورج بوش بود.

به نظر شما چرا ناسا قصد دارد شاتل را بازنشسته کند؟

به نظر من این یکی از مشکلات بزرگی است که ناسا در حال حاضر نمی داند باید با آن چه کند. شاتل تا پایان سال 2010 بازنشسته می شود درحالی که هیچ وسیله دیگر آمریکایی در دسترس نیست که بتواند جایگزین این فضاپیما شود و یک فضانورد آمریکایی را به ایستگاه فضایی برساند. شاتل به زودی 30 ساله می شود و تاکنون یک فاجعه بزرگ انسانی یعنی انفجار شاتل کلمبیا را در پرونده خود دارد و در سالهای اخیر پیش از هر پرواز با چند نقص فنی مهم مواجه شده است. این نشان می دهد که شاتل پیر شده است و دیگر قادر نیست به کار خود ادامه دهد و این تصمیم آژانس فضایی آمریکا برای بازنشسته کردن آن کاملا درست است.

یعنی معتقدید ناسا کاملا با برنامه شاتلها را بازنشسته می کند؟ یعنی آمریکا برای آینده فضانوردان خود به ایستگاه فضایی برنامه ریزی کرده اند.

در اینجا یک مشکل مهم وجود دارد و آن هم این است که ناسا حتی در مورد بازنشسته کردن شاتلها بدون برنامه ریزی عمل کرده است که به نظر من این هم یکی دیگر از اشتباهات جورج بوش بود چرا که برای از سرویس خارج کردن یک مجموعه از فضاپیماهایی که در هر ماموریت چندین فضانورد را به ایستگاه فضایی بین المللی می رساندند حداقل به یک برنامه 10 ساله نیاز بود نه اینکه در یک تصمیمگیری عجولانه و بدون در نظر گرفتن شرایط آینده و اینکه وسیله جایگزینی ساخته شده باشد شاتلها را بازنشسته کرد. به این ترتیب از این پس اگر یک آمریکایی بخواهد به ایستگاه فضایی برود باید از فضاپیمای روسی سایوز استفاده کند.

رییس سابق آژانس فضایی ایتالیا

در شرایطی که آمریکا تصمیم خود را مبنی بر لغو ماموریت بازگشت انسان به فضا اعلام کرد کشورهای دیگری چون چین و هند خبر از انجام اقدام مشابهی داده اند. آیا نظر شما در مورد این کشورها مشابه همان نظری است که در مورد آمریکا دارید یا نظرتان در این مورد متفاوت است؟

قطعا متفاوت است.

چه تفاوتی وجود دارد که شما آن را برای آمریکا مفید نمی دانید اما درباره چین و هند نظر دیگری دارید؟

در مورد کشوری مثل چین که برای برنامه ریزی در مورد چنین اقداماتی مستقیما نیاز به تصمیمگیری دولت دارد و دولت این کشور برای پروژه هایی از این قبیل بودجه های کلانی در نظر می گیرد وضعیت فرق می کند. اما به نظر من برای کشف و تحقیق بیشتر در مورد ماه می توان به جای نیروی انسانی از فناوریهای روباتیک استفاده کرد. برای مثال آژانس فضایی اروپا از یک کاوشگر روباتیک مدارگرد ماه برای تهیه نقشه های جغرافیایی از قمر زمین استفاده می کند. همچنین هند چند ماه قبل یک کاوشگر کوچک را برای بررسی وضعیت فیزیکی ماه فرستاد که هرچند نتوانست ماموریت خود را به طور کامل به انجام برساند اما به هر حال تجربه بسیار خوبی برای هند در بخش تحقیقات فضایی بود. ژاپن نیز در این عرصه فعالیتهای مفیدی انجام داده است. باید قبول کنیم که فرستادن یک روبات کوچک به ماه بسیار ساده تر از یک فضاپیمای بزرگ برای رساندن انسان به این قمر است.

ادامه دارد ...

تنظیم برای تبیان:

م.ح.اربابی فر