تبیان، دستیار زندگی
معاون امور حوزه‌های علمیه از تدوین طرح تقویت و راه‌اندازی رشته‌های تخصصی در سطح کشور خبر داد و گفت: مجوز تاسیس چند موسسه آموزش عالی حوزوی در استان‌ها اخذ گردیده است و تعدادی از آنها در شرف راه‌اندازی می‌باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاسیس موسسات آموزش عالی حوزه در استان‌ها

معاون امور حوزه‌های علمیه از تدوین طرح تقویت و راه‌اندازی رشته‌های تخصصی در سطح کشور خبر داد و گفت: مجوز تاسیس چند موسسه آموزش عالی حوزوی در استان‌ها اخذ گردیده است و تعدادی از آنها در شرف راه‌اندازی می‌باشد.

به‌ گزارش‌ مرکز ‌خبر ‌حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین فرحانی در بازدید از مدرسه علمیه شهیدین قم، در جمع اساتید و طلاب این مدرسه با اشاره به نزدیکی دوران شکوفایی دین در جهان، اظهار داشت: برای تحقق دوره شکوفایی دین و ظهور ولایت ، حوزه‌ها نقش اساسی را بر عهده دارند و باید مقدمات آن را مهیا سازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحانی گفت: بزرگترین افتخار علمای شیعه و نهاد مقدس مرجعیت معرفی ولایت فقیه به دنیا می‌باشد؛ زیرا این امر زمینه مقدمات و شکوفایی دین را مهیا کرده است.

وی با تشریح روند تشکیل معاونت امور حوزه‌ها در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، به ارائه برنامه‌ها و عملکرد این معاونت پرداخت و گفت: تاسیس، توسعه، انحلال و ارتقاء مدارس علمیه، تقویت کادر علمی و اجرایی مدارس و حل مشکلات مدیریتی آنها از اهم وظایف این معاونت به شمار می‌رود به گونه‌ای که در حال حاضر طرح تقویت مدارس در قم و شهرستان‌ها به صورت جدی پیگیری می‌شود.

معاون امور حوزه‌های علمیه اضافه کرد: در این راستا طرح استقرار مدیریت‌های استانی در 30 استان کشور در حال اجرا است و برای اعزام کادر آموزشی، اجرایی و مدیریتی به شهرستان‌ها تلاش می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ فرحانی، برخورد سلیقه‌ای، کمبود وقت به خاطر مشغله‌های متعدد و نبود تعامل مطلوب مدیر با مجموعه اجرایی مدارس را از جمله مشکلات مدارس در عرصه مدیریتی عنوان کرد و گفت: مدیریت، اساسی‌ترین نهاد مدرسه است و با مدیریت خوب می‌شود با کمترین امکانات بهترین نتیجه‌ها را کسب کرد.

وی کمبود کادر اجرایی مجرب و اساتید توانا را از دیگر مشکلات مدارس عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: یکی از ارکان مهم مدارس به کارگیری اساتید تواناست و در معاونت امور حوزه‌ها سعی داریم با به کارگیری اساتید توانمند و رفع دغدغه‌های آنها شرایطی را مهیا کنیم که اساتید با خیال راحت فعالیت‌ها و وظایف خود را به نحو احسن در مدارس انجام دهند.

گفتنی است، در این نشست مسایل مختلفی در رابطه با روش‌های کیفیت بخشی تدریس، راه‌کارهای ارتقا علمی طلاب و نحوه انتخاب اساتید مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین در این نشست تعدادی از اساتید، تخصصی کردن تدریس دروس و ارائه آموزش‌های علمی لازم از جمله آموزش‌ روش‌های نوین تدریس، رتبه‌بندی مدارس کشور و نیز ارائه خدمات و امکانات بر اساس این رتبه‌بندی را خواستار شده و به ارائه راهکارها و زمینه‌های تبدیل فضای کتاب محوری به استاد محوری در حوزه پرداختند.