تبیان، دستیار زندگی
رقابت های جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی قرعه کشی شد ......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک نکته ازهزاران نکته جام نوزدهم

 جام جهانی نوزدهم

رقابت های جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی قرعه کشی شد و 32 تیم حاضر در 8 گروه 4 تیمی رقبای خود را شناختند. شما با شنیدن نام هر یک از تیم های حاضر در رقابت های این دره یاد چه خاطره ای می افتید؟ این ها خاطراتی است که به ذهن ما رسید.

سوئیس

به علت حساسیت های به وجود پس از جنگ جهانی دوم در سال 1954 سوئیس که در این جنگ بی طرف مانده بود، مسئولیت میزبانی رقابت ها را برعهده گرفت.

کامرون

در جام جهانی 90، روژه میلا، ستاره 38 ساله این تیم با زدن 4 گل، بهترین گلزن آفریقایی در یک دوره جام جهانی نام گرفت. او در جام 94، در 42 سالگی برای کامرون گل زد تا پیرترین گلزن تمام ادوار جام جهانی لقب بگیرد.

اسلواکی

در دوران حکومت مشترک چک و اسلواکی، افتخار حضور در فینال جام جهانی 1962 نصیب آن ها شد و یوزف ماساپوست، ستاره چکسلواکی در جام جهانی 1962 مرد سال اروپا لقب گرفت.

نیجریه

در اولین حضور در جام جهانی، نیجریه در سال 94 با درخشش رشید یکینی، جرج فنیدی و دانیل آمونیکه تا مرحله یک چهارن نهایی بالا آمد و به ناحق به ایتالیا و درخشش روبرتو باجو باخت.

آفریقای جنوبی

اولین میزبان آفریقایی جام جهانی در هشتادمین سال رقابت ها کشور آفریقای جنوبی است که نخستین حضورش در این مسابقات به سال 1998 بازمی گردد که با 2 تساوی مقابل دانمارک و عربستان و شکست مقابل فرانسه حذف شد.

هندوراس

هندوراس 28 سال قبل آخرین حضورش را در جام جهانی با تساوی مقابل اسپانیا میزبان قدرتمند جام جهانی 1982 سپری کرد.

نیوزلند

نیوزلند در جام جهانی 82 همراه کویت نماینده قاره آسیا بود و با 3 باخت سنگین برابر اسکاتلند، شوروی و برزیل بین 24 تیم رقابت های جام جهانی رتبه 23 را به دست آورد.

اسپانیا

اسپانیا در جام جهانی 2002 بدون شکست، با 3 برد، دو مساوی (شکست در ضربات پنالتی) برابر کره جنوبی میزبان حذف شد. آن ها معترض بوده و ادعا داشتند که کره با کمک داوران به این مرحله رسیده است. آن ها تاکنون هیچ گاه به فینال جام جهانی نرسیده اند.

جام جهانی

اروگوئه

میزبان اولین دوره جام جهانی، مسابقات را در ورزشگاه منترال پارک مونته ویدئو در پاییز سال 1309 فتح کرد (1930 میلادی) این ورزشگاه در صدمین سالگرد استقلال اروگوئه ساخته و به نام ورزشگاه صدمین سال سنتاناریو معروف شد.

یونان

قهرمان اروپا در سال 2004، 98 سال بعد از میزبانی المپیک نوین اولین حضورش در جام جهانی را در سال 1994 تجربه کرد. در این جام، آرژانتین 4 بر صفر یونان را برد که فریاد مارادونا مقابل دوربین تلویزیونی آمریکا پس از زدن گل به یونان از خاطره جامعه فوتبال پاک نمی شود.

پرتغال

در جام جهانی 66 پرتغال با ستاره موزامبیکی الاصل خود اوزه بیو که با 9 گل زده آقای گل جام جهانی شد، به عنوان سومی رسید. پرتغال در دیدار یک چهارم نهایی ابتدا از کره شمالی 3 بر صفر عقب افتاد، اما در ادامه حریف را با حساب 5 بر 3 برد.

ژاپن

برای اولین بار ژاپن در سال 54 در مسابقات مقدماتی جام جهانی حاضر شد و با شکست 7 بر 3 برابر کره جنوبی در مجموع 2 دیدار حذف شد. ژاپنی ها با پیروزی 3 بر 2 مقابل ایران در دیدار پلی افت جام جهانی 1998 برای اولین بار به این رقابت ها صعود کردند.

کره شمالی

قبل از جام جهانی 1996 سر استانلی راس، رییس فیفا که بازی کره شمالی را برابر استرالیا دیده بود گفته بود که نباید کره شمالی را دست کم گرفت اما هیچکس حرف های او را باور نداشت. بعد از حضور آلمان غربی و شرقی در جام جهانی 1974 برای اولین بار است که دو کشور با یک اسم در جام جهانی حاضر هستند.

شیلی

شیلی در سال 1962 میزبان جام جهانی شد. خورخه آلساندری که در انتخابات، سالوادور آلنده محبوب را شکست داده بود برای قدرتنمایی، بلافاصله ورزشگاه های شیلی را با سرعت و قدرت بسیار تجهیز کرد. بعد از کودتای پینوشه علیه آلنده در دهه 70 شوروی در دیدار پلی آف به شیلی نرفت و دلیل امر را شکنجه زندانیان سیاسی در شیلی اعلام کرد.

پاراگوئه

پاراگوئه با دروازه بانی چیلاورت در جام 1998 خوب کار کرد و برابر فرانسه میزبان تنها با گل دقیقه 115 لوران بلان مغلوب حریف شد. این تیم در جام های 86، 98 و 2002 به دور دوم رسید، اما هر بار توسط یکی از قدرت بزرگ فوتبال دنیا مثل آلمان، انگلستان و فرانسه شکست خورد.

جام جهانی فوتبال

دانمارک

در سال 1986، اولین حضورش در جام جهانی را با پیروزی 6 بر یک برابر اروگوئه و شکست 5 بر یک برابر اروگوئه و شکست 5 بر یک برابر اسپانیا رنگارنگ کرد. این تیم در جام جهانی 1998 با رسیدن به مرحله یک چهارم نهایی بهترین دوره فوتبالش را سپری کرد.

استرالیا

در جام جهانی 74، استرالیا در 3 بازی 5 گل خورد و حتی یک گل هم نزد و به علت دیدارهای پلی آف، از جام جهانی 86 تا جام جهانی 98 از حضور در بازی ها محروم شد.

مکزیک

آنتونیو کاراباخال، دروازه بان این تیم 5 دوره متوالی در جام های جهانی 1950 تا 1966 از دروازه این تیم حراست کرد. اولین دیدار تاریخ جام های جهانی هم در سال 1930 بین مکزیک و فرانسه برگزار شد.

هلند

هلند 1974 یکی از بهترین تیم های تاریخ فوتبال دنیا بود که انقلابی نوین در فوتبال دنیا ایجاد کرد. کرایف که با آژاکس 3 بار قهرمان اروپا شده بود، محور این تیم بزرگ بود. شاکلههلند در تیم آژاکس با هدایت استفان کواج ساخته شده بود.

ایتالیا

در سال های 38 و 34 دو بار پیاپی با سرمربیگری ویتوریو پوتزو و حمایت موسولینی قهرمان جام جهانی شد. قبل از فینال جام 34 به دستور موسولینی، خیابان ها برای قهرمانی پیش هنگام آن ها آذین بسته شده بود! هم چنین فقط 2 بار فینال جام جهانی به پنالتی کشیده شده که هر دو بار ایتالیا در آن حضور داشت.

برزیل

بعد از جام جهانی 1950 که اروگوئه 2 بر یک برزیل را برد، برزیلی ها خرافاتی رنگ پیراهن تیم ملی خود را طلایی و شورت را سبز کردند. آن ها قبلاً با رنگ زرد تیره و شورت سیاه به میدان رفتند. پله در فینال جام جهانی 1970 آخرین بازی خود را برای تیم ملی برزیل انجام داد. پس از این بازی پیراهن و شورت و جوراب و کفش های ورزشی او توسط مردم به یغما رفت.

آرژانتین

اولین آقای گل جام جهانی استابیله آرژانتینی بود که با 8 گل در سال 1930 این عنوان را به خود اختصاص داد. پیروزی بر انگلستان در جام جهانی 86 انتقامی تاریخی از شکست این کشور برابر بریتانیا بر سر مالکیت جزایر فالکلند بود. دو گل مارادونا در جام 86 مقابل انگلیس، یکی به علت ظرافت تکنیکی او و دیگری به خاطر دخالت دست او بسیار خاطره انگیز شدند. که بعدها گل دوم به دست خدا معروف شد!

انگلستان

آن ها که خود را مالک فوتبال می دانستند تا جام جهانی 50 به علت قانون نشمردن فیفا، از شرکت در این رقابت ها سرباز می زدند. انگلیسی ها قهرمانی را در جام جهانی 66، مرهون گل مشکوک ویمبلی بودند که توسط جف هورست به ثمر رسید.

کره جنوبی

هشتمین حضورش را در جام جهانی سپری می کند و از این حیث بین تیم های آسیایی رکورددار است. در جام 86، کره ای ها با خوردن سیر، به آزار حریفان پرداختند، اما طرفی از این استراتژی احمقانه نبستند!

آلمان

در 11 دوره اخیر جام جهانی آلمان 6 بار به فینال رقابت ها رسیده که از این تعداد دو بار قهرمان جهان شده است. در جام جهانی 1954 آلمان ها با وجود شکست 8 بر 3 مقابل مجارستان در دور مقدماتی، در فینال 3 بر 2 حریف قدرتمند را برد و برای اولین بار قهرمان جام جهانی شد، آن هم درست 9 سال پس از پایان جنگ جهانی دوم!

جام جهانی 2010

فرانسه

رویایی ترین خط میانی تمام ادوار جهانی را فرانسه دهه 80 با حضور میشل پلاتینی، آلن ژیرس، لوئیس فرناندز، ژان تیگانا و ژانگین داشته است. هم چنین ایده برگزاری جام جهانی را دو فرانسوی به نام های ژول ریمه و هنری دولونته در سال 1919 ارایه کردند.

آمریکا

در جام جهانی 50، انگلستان مدعی در عجیب ترین نبرد فوتبال تا آن سال برابر آمریکای نوظهور یک بر صفر بازنده شد. این کشور هم چنین اولین میزبانی بود که در جام 94، مسابقات جام جهانی را در ورزشگاهی سرپوشیده برگزار کرد.

صربستان

آن ها با نام یوگسلاوی از اولین دوره جام جهانی در سال 1930 در بزرگ ترین آوردگاه جهانی فوتبال حاضر بوده اند. گزارشگر تلویزیون ایتالیا در جام جهانی 1990، 28 دقیقه برای یاد گرفتن تلفظ نام رفیق ساباندزویچ وقت صرف کرده بود!

اسلوونی

اسلوونی با 3 باخت در جام 2002 ضعیف ترین نماینده تمام ادوار اروپا در جام جهانی است که بعد از تجزیه یوگسلاوی، پس از صربستان و کرواسی با دو صعود به جام جهانی سومین تیم قدرتمند این عرصه بوده است.

ساحل عاج

آن ها بار دیگر در گروهی قرار گرفته اند که گروه مرگ نام دارد. دلخوشی ساحل عاجی ها به درخشش ستارگانی چون دیدیه دروگباست.

غنا

به رغم بهره مندی از ستارگانی چون عابدی پله و آنتونی یبوآ، غنا قبل از سال 2006 هیچ گاه به مرحله نهایی جام جهانی نرسیده بود.

الجزایر

در اولین بازی اش در جام جهانی 82 برابر آلمان غربیی قهرمان جام ملت های 1980 با گل های لحرز بلومی و رباح ماجر به پیروزی رسید، اما به خاطر تبانی آلمان و اتریش از دور رقابت ها حذف شد.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری  منبع : تماشاگر