تبیان، دستیار زندگی
حالا کم کم داریم به پایان بحث نزدیک می شویم. قبل از خداحفظی، مریم یک خلاصه خوب در باره ی اصول نیمه رساناها می دهد ومن هم نیم نگاهی به آینده خواهم کرد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصول نیمه رساناها

علی: حالا کم کم داریم به پایان بحث نزدیک می شویم. قبل از خداحافظی، مریم یک خلاصه خوب در باره ی اصول نیمه رساناها می دهد و من هم نیم نگاهی به آینده خواهم کرد.

مریم: امروزه، کامپیوتر و تراشه های کامپیوتری همه جا هستند. کلید این انقلاب تکنیکی نیمه رساناها هستند. این ها موادی هستند که قابلیت انتقال جریان را در حالتی بین رساناها (فلزات) و عایق ها دارند. نیمه رساناها به ناخالصی بسیار حساس اند. با اضافه کردن مقادیر بسیار ناچیزی از مواد به آن ها در فرآیندی که "تزریق" نام گرفته، ما می توانیم توانایی آن ها را در انتقال جریان تا حد بسیار بالایی تغییر دهیم.

با ترکیب تزریق های مختلف در نیمه رساناها، می توانیم جریان را به قسمت های مختلف هدایت نماییم. همچنین می توانیم جریان را با استفاده از سیستم های کنترل خارجی ولتاژ، مانند ترانزیستورها، کنترل نماییم. امروزه، مهندسان قادرند ساختارهای بسیار پیچیده ای،مانند ریز پردازنده ها، را روی قطعات بسیار کوچک نیمه رساناها بسازند. در روزهای اولیه صنعت نیمه رسانا، از ماده ژرمانیوم بسیار استفاده می شد. اما امروزه سیلیسیوم مؤثرتر به نظر می رسد.

نیمه رساناها – در آینده

علی: در جهانی که در آن کامپیوترها هر روز سریع تر و سریع تر می شوند، عناصر نیمه رسانایی، مانند ترانزیستورها و تراشه ها، باید کوچک تر و کوچک تر شوند. این بدان معناست که در نهایت ما به حدی می رسیم که در آن مشخص می شود که در چه حالتی سیلیسیوم بیشترین سرعت و بازدهی را دارد.

( درواقع، ابزارهایی که تنها توسط یک الکترون کار کنند هم ساخته شده اند. ) ممکن است از خودتان بپرسید:" بعد از آن چه اتفاقی می افتد؟"

نمی شود با قطعیت گفت، ولی دانشمندان امروزه به دنبال مواد جدیدی می گردند یا تلاش می کنند که مواد قدیمی را بهبود دهند.

در آینده، مولکول های بزرگ ممکن است کار ترانزیستورهای امروزی را انجام دهند. این حوزه الکترونیک مولکولی نامیده می شود. پس با امید می توان انتظار داشت که ( اگر به حوزه ی کامپیوتر علاقه مندید ) کامپیوتر ها با قدرت به بقایشان ادامه دهند.

کلام آخر

امیدواریم که این موضوع کمی برای شما روشن تر شده باشد. اگر فکر می کنید که آمادگی دارید، به آزمون نیمه رسانایی ما پاسخ دهید.

اگر فکر می کنید که نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد تکنولوژی نیمه رساناها دارید، به نوشته های ما درباره ی ترانزیستورها مراجعه کنید یا کمی بیشتر درباره ی جوایز نوبل فیزیک که درباره ی نیمه رساناها و اثرهای ترانزیستوری است بخوانید.

مترجم: پویا قسوره