تبیان، دستیار زندگی
برنامه جامع آلودگی هوا مصوب سال 1375 اشاره دارد بر توجه دستگاه‌های مسئول به عوامل آلودگی هوا و مقابله با آنها كه البته حدود 62 كلانشهر كشور مانند مشهد تبریز اصفهان شیراز كرج و اهواز نیز در ردیف شهرهای آلوده هستند. بیشترین سهم آلودگی هوای تهران ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

1 دقیقه در تهران برابر با 9 سیگار

به نوشته «جمهوری اسلامی»، یك آسیب شناس اجتماعی گفت: براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی هردقیقه تنفس در هوای تهران برابر باكشیدن 9 نخ سیگاراست.

آلودگی سیگار

دكتر مجید ابهری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان این مطلب افزود: آلودگی هوا از نگاه سلامتی انسان دارای اهمیت خاصی است در مورد این مساله تعاریف زیادی وجود دارد كه به طور كلی بر محور اثرات آلودگی هوا بر سلامت انسان می‌چرخد.

وی تاكید كرد: هر وقت كیفیت و تركیب عناصر موجود در هوای استنشاقی افراد به شكلی تغییر كند كه به سلامت آنان تاثیر بگذارد هوا دچار آلودگی شده كه این موضوع بر جسم روح هوا و رفتار انسانها تاثیر می‌گذارد.

وی گفت: بسیاری از مسمومیت‌های خونی پرخاشگری‌ها سردردها و... ناشی از آلودگی هوا است كه در كنار این مساله مهم آلودگی‌های صوتی و اثرات منفی آن بر روح و جسم انسانها نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

ابهری با اشاره به اینكه ریزش زودهنگام برگها و بروز بسیاری از فرآیندهای منفی در رفتارهای انسان ناشی انواع آلودگیهای تنفسی و صوتی است اظهار داشت: براساس جدید ترین آمار سازمان بهداشت جهانی تهران یكی از آلوده ترین پایتخت‌های جهان است به طوری كه هر دقیقه تنفس در تهران برابر با كشیدن 9 نخ سیگار است.

كارشناسان این رشته خطر آلودگی هوای تهران را 38 برابر استانداردهای جهانی می‌دانند كه البته آلودگیهای صنعتی ناشی از صنایع و كارخانجات از یك طرف و افزایش روزانه یك میلیون و 200 هزار خودرو به چرخه حمل و نقل تهران عوامل اصلی در این زمینه محسوب می‌شوند.

براساس جدید ترین آمار سازمان بهداشت جهانی تهران یكی از آلوده ترین پایتخت‌های جهان است به طوری كه هر دقیقه تنفس در تهران برابر با كشیدن 9 نخ سیگار است

وی گفت: برنامه جامع آلودگی هوا مصوب سال 1375 اشاره دارد بر توجه دستگاه‌های مسئول به عوامل آلودگی هوا و مقابله با آنها كه البته حدود 62 كلانشهر كشور مانند مشهد تبریز اصفهان شیراز كرج و اهواز نیز در ردیف شهرهای آلوده هستند. بیشترین سهم آلودگی هوای تهران به دلیل خودروها و منواكسید كربن و ذرات معلق است.

ابهری تاكید كرد: اصلاح و تقویت الگوی بهره مندی از وسایل نقلیه عمومی و استفاده از خوردوهای شخصی باید در سرلوحه كار نهادهای آموزشی و فرهنگی قرار گیرد كه صد البته افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی و اقداماتی نظیر راه‌اندازی مسیرهای ویژه و اتوبوس‌های تندرو می‌تواند به حل این مشكل جدی كمك بیشتری كند.

به گفته این متخصص علوم رفتاری در هر حال تغییر دیدگاه‌های فرهنگی و آموزشی از طریق رسانه‌های عمومی و تصویری و شنیداری و حتی مدارس نیز می‌توانند از زیانهای بیشتر آلودگی هوا جلوگیری كرده و گامهای بلندی بسوی سلامتی رفاه و تندرستی هموطنان بردارند.

تنظیم:س.آقازاده