تبیان، دستیار زندگی
نکته ‌ای که من را بر آن داشت تا این یادداشت را برای تان بنویسم، پرسش رایجی است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خالی که برمی‌ داریم دوباره در می ‌آید؟

برداشتن خال

نکته ‌ای که من را بر آن داشت تا این یادداشت را برای تان بنویسم، پرسش رایجی است که ذهن اغلب خانم‌ ها را به خود مشغول کرده است.

وقتی ابراز تمایل می ‌کنند که خال‌ های بدن‌ شان به ‌خصوص خال‌ های موجود در مناطق باز پوست مانند صورت را بردارند تنها دغدغه ی آن ها این است که آیا امکان دارد دوباره پس از برداشتن خال‌ ها با لیزر، خال ‌شان دربیاید؟

برای پاسخ باید توضیحاتی را بدهیم:

لیزر CO2 خال ‌ها را از ریشه برمی ‌دارد و همانند جراحی عمل می ‌کند و جای بخیه هم از خود باقی نمی ‌گذارد.

به ‌طور معمول اگر فاصله‌ گذاری انجام لیزر برای تخریب رنگدانه‌ های خال درست باشد(حدود چهار تا هشت هفته) و کار تخریب رنگدانه‌ های خال مرحله به مرحله انجام شود، عود نمی ‌کند.

پس اگر شما توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار بگیرید، از نظر خوش ‌خیم یا بدخیم بودن خال با معاینات بالینی و تشخیص، به طور کامل بررسی می ‌شوید، (حتی اگر می ‌خواهید خالی را از منظر زیبایی بردارید هرگز این کار را به غیر متخصصان واگذار نکنید چرا که شناخت ماهیت خال کار تخصصی است) و قدم به قدم و علمی این کار برای تان انجام می ‌شود.

خال

پس از شناخت ماهیت خال، پزشک متخصص سوالاتی در مورد روند ترمیم زخم‌ های بدن‌ تان می ‌پرسد. مثلا آیا به محض این که بدن ‌تان زخم می ‌شود جای آن تا مدت‌ ها قبل می‌ ماند و یا در محل آن گوشت اضافه (اسکار هایپرتروفی کلوییدی) ایجاد می ‌شود؟

اگر پاسخ شما مثبت باشد درباره مناطقی که احتمال تشکیل کلویید دارند مثل چانه، گردن، روی بازو و سینه ‌ها و ناحیه لب فوقانی تمهیدات خاصی می‌ اندیشد و هنگام برداشتن خال آن را مدنظر می‌ گیرد.

چه بسا با توجه به نوع پوست شما، قابلیت ترمیم زخم بدن ‌تان و وجود بیماری زمینه‌ ای خاص مثل دیابت که ترمیم زخم را کُند می‌ کند، پزشک تصمیم بگیرد به خاطر افزایش احتمال به وجود آمدن گوشت اضافی از برداشتن آن صرف ‌نظر کند و یا لیزر خاص و یا دستگاه رادیوفرکوئنسی را برای از بین بردن خال برگزینند.

پرهیز از نور آفتاب و این که چند بار لیزر کنید، که درتخصص پزشک تان است، هم احتمال عود را ناچیز می ‌کند و همه این نکات ظریف در نتیجه کار موثر هستند.

دکتر پروین منصوری - متخصص پوست ‌و‌مو

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

اگر می خواهید با پزشک سایت مشورت کنید، اینجا کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

خال ها را چگونه با لیزر برمی‌ دارند؟

چرا بعضی خال‌ها بر می گردند؟

خال‌های خوش خط و خال

آیا خال ها خطرناك هستند؟

آیا خال ها را باید برداشت؟

از دست خال های تیره پوست خود رها شوید 

آیا هر نوع تغییری در خال ها و ناخن ها نشانه ی بیماری است؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.