تبیان، دستیار زندگی
با تعیین اعضای جدید شورای صنفی نمایش صورت گرفت: ثبت قرارداد فیلم‌های اكران نوروزی مهدی كرم‌پور برای سومین بار پیاپی رئیس شورای صنفی نمایش شد گروه سینمای ایران- با تعیین اعضای جدید شورای صنفی نمایش، تكلیف فیلم‌های اكران نوروزی نیز مشخص شد. به گزارش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلم هایی که نوروز در سینما می بینید

فیلمهایی که نوروز در سینما می بینید

با تعیین اعضای جدید شورای صنفی نمایش، تكلیف فیلم‌های اكران نوروزی نیز مشخص شد.

ثبت قرارداد فیلم‌های اكران نوروزی

سرتیپی از ثبت قرار‌داد فیلم‌های «پوپك و مش ماشاء‌ا...» به كارگردانی فرزاد موتمن برای گروه قدس بعد از اكران «عیار 14»، «تسویه‌حساب» تهمینه میلانی گروه استقلال، «سلام برعشق» اصغر نعیمی گروه عصر جدید، «طهران تهران» داریوش مهرجویی و مهدی كرم‌پور در گروه آزادی و فیلم «هیچ» ساخته عبدالرضا كاهانی خبر داد.

«طهران، تهران» فیلم دو اپیزودی به كارگردانی داریوش مهرجویی و مهدی كرم‌پور و با بازی پانته آبهرام، قربان نجفی، مهتاج نجومی، پرویز نوری، غلامرضا نیكخواه، فریده سپاه‌منصور، فرهاد قائمیان، طناز طباطبایی، رعنا آزادی، برزو ارجمند و رضا یزدانی توسط محمدعلی حسین‌نژاد در شهرداری تهران تهیه شده است.

در اپیزود اول به گروهی گردشگر پرداخته می‌شود كه همراه با یک خانوادة معمولی تهرانی تصمیم می‌گیرند در ایام عید نوروز برای تجدید خاطرات خود به دیدن آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری تهران بروند و در اپیزود دوم شاهد یک گروه موسیقی هستیم كه پس از مدت‌ها موفق می‌شوند برای کنسرت‌شان مجوز اجرا دریافت کنند و...

فیلمهایی که نوروز در سینما می بینید

«پوپک و مش ماشاا...» ساخته فرزاد موتمن با بازی فرهاد آئیش، امین حیایی، مهناز افشار، سروش صحت، بهاره رهنما، مریم امیرجلالی، رابعه اسکویی، پروین میکده و امیر جعفری درباره پوپک برادرزاده احترام خانم است كه از کانادا به ایران می‌آید. احترام خانم به علت مشغله زیاد سکته می‌کند و پوپک را به مش ماشاا... می‌سپرد و ماجراهای پوپک و مش ماشاا... که از دو دنیای متفاوت هستند آغاز می‌شود.

در خلاصه داستان «سلام بر عشق» به كارگردانی اصغر نعیمی با بازی امین حیایی، نیکی کریمی، الناز شاکردوست، آتیلا پسیانی، احمد پورمخبر، رضا آشتیانی، کامران تفتی، مختاز سائقی و ملکه رنجبرآمده است: گذر از گذشته برای نادر تبدیل به مسیر دشواری می‌شود. طی آن وی ناچار می‌شود با حقیقت زندگی‌اش روبه‌رو شود.

در «تسویه حساب» به كارگردانی تهمینه میلانی هم كه نقدی اجتماعی است در مورد آسیب‌های اجتماعی به ویژه در میان زنان و عللی بزهكاری آنها، مهناز افشار، لادن مستوفی، شهره لرستانی، السا فیروز آذر،‌بهاره افشاری، اكبر عبدی، سیاوش تهمورث، رضا عطاران، غلامحسین لطفی به ایفای نقش می‌پردازند.

فیلمهایی که نوروز در سینما می بینید

در «هیچ» به‌کارگردانی عبدالرضا کاهانی، مهدی هاشمی، مرضیه برومند، پانته آ بهرام، باران کوثری، صابر ابر، احمد مهران‌فر، نگار جواهریان، مهران احمدی و نیره فراهانی به ایفای نقش می‌پردازند.

به گزارش بانی فیلم، در تركیب تازه شورای صنفی نمایش با اضافه شدن اعضای جدید، نمایندگان تشكل‌هایی كه قبلاً به عملكرد شورا اعتراض داشته‌‌اند نیز حضور دارند. در تركیب تازه، مهدی كرم‌پور، غلامرضا فرجی، فرشید مؤتمن‌آذر و عبدا... علیخانی از اعضای قبلی در كنار علی سرتیپی، سیامك شایقی، علی آشتیانی‌پور، محمد قاصداشرفی و محمدرضا صابری اعضای تازه شورای صنفی نمایش را تشكیل می‌دهند.

این در حالی است كه در شورای صنفی نمایش حضور یك تهیه‌كننده كه او هم از طیف‌ اتحادیه بود، اعتراضاتی را به همراه داشت و حالا همه تشكل‌های تهیه‌كنندگی سینمای ایران در شورای صنفی صاحب كرسی هستند. ضمن اینكه سهمیه سینماداران نیز در تركیب شورا دو برابر شده است. نكته جالب توجه در انتخاب اعضای شورای صنفی، برگزیده شدن مهدی كرم‌پور به عنوان رئیس شورا برای سومین بار پیاپی است.

فیلمهایی که نوروز در سینما می بینید

با مشخص شدن اعضای جدید شورای صنفی، تكلیف اكران نوروزی نیز معلوم و قراردادهایشان به ثبت رسید. به این ترتیب اكران فیلم‌های «طهران،‌ تهران»، «تسویه حساب»، «پوپك و مش‌ ماشاا...»، «سلام بر عشق» و «هیچ» در ایام نوروز قطعی شد... .

فیلمهایی که نوروز در سینما می بینید

اعضای جدید شورای صنفی نمایش

مهدی کرم‌پور به عنوان رییس، علی سرتیپی به عنوان سخنگو و غلامرضا فرجی به عنوان نایب رییس در انتخابات شورای صنفی نمایش برگزیده شده‌اند.

در این جلسه مهدی کرم‌پور با کسب حداکثر آرا برای سومین بار پیاپی به عنوان رییس شورای صنفی نمایش انتخاب شد. در اولین جلسه اعضای جدید شورای صنفی نمایش که دیروز برگزار شد، مهدی کرم‌پور به عنوان نماینده کانون کارگردانان سینمای ایران با کسب حداکثر آرا و برای سومین بار پیاپی به عنوان رییس شورای صنفی نمایش در سال 89 منصوب شد و فیلم‌های اکران نوروزی نیز به تصویب اعضا رسید.

فیلمهایی که نوروز در سینما می بینید

از ترکیب اعضای شورای صنفی نمایش در سال 89 می توان به : مهدی کرم‌پور (کانون کارگردانان)، غلامرضا فرجی، محمدرضا صابری، محمد قاصد اشرفی و فرشید موتمن آذر (انجمن سینماداران)، علی سرتیپی (انجمن تهیه‌کنندگان مستقل)، سیامک شایقی (مجمع سینماگران)،‌ عبدا... علیخانی (اتحادیه تهیه‌کنندگان) و علی آشتیانی‌پور (كانون تهیه‌کنندگان) نیز به عنوان چهار عضو صنوف چهارگانه تهیه کنندگان انتخاب شده‌اند.

فردا جلسه فوق‌العاده‌ای با حضور اعضای شورای صنفی نمایش و علیرضا سجادپور مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی در خانه سینما برگزارمی شود ودرباره آیین‌نامه اکران در سال 89 صحبت خواهد شد.

 مناظره جنجالی سجادپور، کاهانی و روئین‌تن

علیرضا سجادپور: تعداد اعضا هرچه کمتر باشد بهتر است

علیرضا سجادپور در خصوص ترکیب جدید اعضاء شورای صنفی نمایش گفت: نظر شخصی من براین است که تعداد اعضای شورای صنفی نمایش کم باشد و با تعداد افراد کمتر موافقتر هستم، اما چون جمع کثیری از فیلمسازان اصرار به بالا رفتن تعداد اعضای شورا داشتند، به احترام نظر فیلمسازان، با افزایش اعضای شورای صنفی نمایش را از 5 نفر به 9 نفر موافقت كردم.

سجادپور در توضیح بیشتر افزود: اعضای شورای صنفی نمایش توسط صنوف انتخاب می‌شوند و من به این آراء و به این انتخاب‌ها احترام می‌گذارم، چرا که انتخاب‌ها را انتخاب‌های خوبی می‌بینم.

سیامك شایقی: امیدوارم دیدگاه‌های متفاوت در شورا انعكاس یابد

سیامك شایقی نماینده مجمع فیلمسازان در شورای صنفی نمایش درباره تركیب جدید این شورا گفت: در تركیب اعضای جدید شورا صنفی نمایش تلاش می‌كنیم از 4 تشكل تهیه‌كننده‌ها، نمایندگی‌‌هایی در انجمن شورای صنفی نمایش داشته باشیم تا در واقع این افراد نماینده دیدگاه‌های مختلف در جلسات باشند. شایقی به «بانی فیلم»، توضیح داد: نمایندگان تشكل های تهیه‌كنندگان با حضور در جلسات شورای صنفی نمایش، در بحث‌هایی كه راجع به مقررات، شرایط نمایش فیلم‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی می‌شود شركت كرده و در جریان قرار می‌گیرند و نظرات و ایده‌های لازم خود را می‌دهند.

این كارگردان در پاسخ به این پرسش «بانی فیلم» مبنی بر اینكه تشكلی كه شما به عنوان نماینده آن در شورای صنفی حضور دارید، قبلاً اعتراضاتی به عملكرد این شورا داشت، فكر می‌كنید در حال حاضر عملكرد شورای صنفی بتواند رضایت تشكل‌هایی چون مجمع سینماگران را برآورده سازد، گفت: قدم اول را ما برداشتیم، بقیه قدم‌ها بستگی به عملكرد شورا دارد، این اتفاق را آغاز خوبی برای حركت‌های مفید بعدی می‌بینم.

علی آشتیانی‌پور: افزایش اعضای شورا را باید به فال نیك گرفت

علی آشتیانی‌پور دیگر عضو جدید شورا نیز با بیان اینکه تعداد اعضاء شورای صنفی نمایش از 5 نفر به 9 نفر رسیده گفت: حضور این تعداد افراد، نظرات برعملکرد شورای صنفی نمایش را بیشتر و امنیت را برای جریان‌های مختلف فکری در سینما بوجود می‌آورد. آشتیانی‌پور در گفت‌وگو با «بانی‌فیلم» توضیح داد: از محاسن بالا رفتن تعداد اعضای شورای صنفی نمایش این است که در میان این تعداد از افراد کسانی حضور دارند که نمایندگی و دفاع از فیلم‌هایی از ژانرهای مختلف چون معناگرا، دفاع مقدس، کمدی و ... را انجام دهند، یا اتهاماتی که به برخی وارد می‌شود اگر وجود دارد نمایان‌تر شود و اگر وجود ندارد، افراد از اتهام به آن مبری می‌شوند.

او افزود: همراهی وزارت ارشاد با این تعداد اعضای شورای صنفی نمایش را به فال نیک می‌گیرم و قطعاً حضور این تعداد افراد در شورای صنفی نمایش به نفع مدیریت فرهنگی است چرا که با حضور یک شورای صنفی قوی، مقتدر و آگاه بسیاری از مشکلات مدیریت فرهنگی کاسته می‌شود. به فرض مثال اگر فیلمی به زعم صاحبش بتواند از فروش بالایی برخوردار باشد و در اکران با عدم موفقیت همراه شود یا فیلم‌هایی که امکان اکران عمومی برایشان فراهم نیست حداقل اعتماد آن افراد و توقعاتشان از شورای صنفی نسبت به وزارت ارشاد تفاوت پیدا می‌کند.

تهیه‌کننده فیلم «بیداری رویاها» در بخش دیگری از صحبت خود ارزیابی‌اش را از چیدمان شورای صنفی اینگونه بیان کرد: این چیدمان جدید را نه رد می‌کنم و نه از آن دفاع. متأسفانه یا خوشبختانه خودم در این چیدمان حضور دارم و می‌توانم بگویم تنها چیزی که می‌تواند این فضا را امن کند خود این افراد هستند. اگر این افراد مسؤولیت صنفی خود را درست انجام دهند نهایتاً شورای صنفی آبرومند و اثرگذار خواهیم داشت در غیر این صورت جز یک جدال جدی نتیجه دیگری در برنخواهد داشت.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی