تبیان، دستیار زندگی
شستن ظرف ‎ها یکی از کارهای تکراری خانه است که با سلامت همه ی افراد خانه ارتباط دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ظرف شویی به شیوه ی بهداشتی

شستن ظرف ها

شستن ظرف ‎ها یکی از کارهای تکراری خانه است که با سلامت همه ی افراد خانه ارتباط دارد. لابد می ‌دانید که بهتر است ظرف‏ ها‏ در اولین فرصت شسته شوند؛ چون ظروف‏ کثیف، محل مناسبی برای رشد قارچ ‏ها‏ و میکروب ‎ها هستند و پای حشرات را هم به آشپزخانه باز می ‎کنند و می دانید که برای شستن ظرف ‎ها به روش متداول، ابتدا باید باقی‌ مانده ی غذاها را از روی ظرف‎ ها پاک کرده و بعد، آن ها را در سینک ظرف ‎شویی که درپوش چاه آن را گذاشته‌ اید و مقداری آب گرم و چند قطره مایع ظرف ‎شویی در آن ریخته ‏اید، قرار دهید. بعد از چند دقیقه باید اسفنج ظرف ‎شویی را مرطوب کرده و مقداری مایع ظرف ‎شویی روی آن ریخته و تمام سطح ظروف را به دقت بشویید. در نهایت هم باید همه ظروف را با آب گرم به دقت آبکشی کنید و در آب‌ چکان قرار دهید.

اما علاوه بر این ها نکات دیگری هم هست که باید رعایت شود. شما آن نکات را بلدید؟

ابر و اسفنج

بررسی‏ ها نشان داده است ابرها و اسفنج ‏های ظرف‎ شویی و همچنین سینک ظرف‎ شویی از آلوده‎ ترین نقاط خانه هستند و باکتری سالمونلا که همان باکتری ایجاد کننده ی مسمومیت ‏های غذایی است، در این محل ‏ها زیاد مشاهده می ‌شود. خیلی ‏ها به این موضوع که اسفنج‏ ها با حفره‏ های ریز و مرطوب ‌شان محل مورد علاقه‏ های باکتری ‏ها و میکروب ‏ها هستند، توجه نمی ‏کنند. بررسی ‏ها نشان می‏ دهد 12 درصد مردم فقط ماهی یک بار اسفنج ظرف ‎شویی‎ شان را تعویض یا ضدعفونی می‏ کنند و 6 درصد هم دیرتر از یک ماه این کار را انجام می ‏دهند. اسفنج‏ های آلوده می ‏توانند سبب انتشار و انتقال آلودگی به ظروف و مواد غذایی شوند و افراد خانواده را دچار مسمومیت غذایی کنند.‏ بنابراین باید با دقت بیشتری آن ها را تمیز کرد.

اسفنج

معمولا ما بعد از شستن ظروف، اسفنج را به دقت نمی ‏شوییم و همین سبب باقی ماندن آلودگی در اسفنج می ‎شود. بهتر است بعد از هر بار ظرف شستن در آخر، خود اسفنج را هم با دقت با آب گرم و مایع شوینده بشویید و خوب آن را بچلانید تا آب داخل آن خارج شود، بعد هم آن را جایی قرار دهید تا خشک شود.‏ قرار دادن اسفنج کف سینک سبب می‏ شود با هر بار باز کردن شیر آب، اسفنج مرطوب شود.

بهتر است بعد از شستن ظروفی که مرغ،‏ گوشت یا ماهی خام در آن ها قرار داشته، اسفنج را با دقت بیشتری بشویید.‏ هنگام شستن مرغ،‏ ماهی و گوشت مراقب باشید خونابه آن ها داخل اسفنج نرود.

هرچند وقت یک بار اسفنج را ضدعفونی کنید. برای تمیز کردن و از بین بردن میکروب ‏ها‏ی درون اسفنج بهترین راه این است که آن را مرطوب کرده و به مدت دو تا سه دقیقه در ماکروویو قرار دهید. فراموش نکنید سیم ظرف‎ شویی و یا سایر اسفنج‌ های ظرف ‎شویی را که درون ‌شان فلز به کار رفته، نباید داخل مایکروویو قرار دهید. بعد از مایکروویو کردن اسفنج ظرف ‎شویی، آن را بدون دستکش از مایکروفر بیرون نیاورید چون اسفنج داغ است و دست شما را می ‌سوزاند.

از اسفنج‏ هایی با اندازه ‏های کوچک ‎تر استفاده کنید و اسفنج‏ های کهنه و فرسوده را هر دو هفته یک بار دور بیاندازید.‏

سینک

سینک ظرف ‌شویی یکی از آلوده‎ ترین نقاط خانه است. توصیه می‎ شود بعد از هر بار شستن ظروف، شستن میوه و سبزی و بعد از شستن و تمیز کردن گوشت،‏ مرغ و ماهی سینک را با آب گرم و مایع ظرف ‎شویی بشویید و با حوله یا دستمال تمیز آن را خشک کنید.

شستن میوه

خشک و تمیز نگه ‌داشتن سینک در حفظ سلامت خانواده و کاهش مسمومیت‏ های غذایی موثر است.

بهتر است سینک ظرف ‎شویی کنار پنجره آشپزخانه باشد تا با تابش نور خورشید ضدعفونی شود.‏ برای استفاده بیشتر از نور خورشید هر روز پرده را کنار بزنید و گاهی هم پنجره را باز بگذارید تا هوا جریان پیدا کند و رطوبت کمتر شود.

سینک ظرف ‎شویی هم برای شستن ظروف کثیف و هم برای شستشو و تمیز کردن میوه و سبزی و گوشت استفاده می‏ شود و باقی ماندن آلودگی روی سطح آن می ‏تواند سبب انتقال آلودگی و ایجاد مسمومیت ‏های غذایی شود.

لازم است هر چند وقت یک بار سینک را با محلول سفید کننده کلره و آب ضد عفونی کنید.‏

ارگونومی

هنگام شستن ظرف ‎ها به وضعیت بدن خود توجه داشته باشید و با پشت صاف و شانه‎ های رو به عقب و آرنج‎ های نزدیک به بدن کار کنید. هنگام شستن ظرف‎ ها به سمت سینک ظرف ‌شویی خم نشوید‎. کمرتان را صاف و مستقیم نگه دارید. اگر یک زانو را خم کنید، فشار کمتری به پشت وارد می ‎شود. در این حالت، خم شدن به سمت جلو برای ‌تان سخت‎ تر است و می‎ توانید به راحتی با پشت صاف، ظروف را بشویید‎. برای این‌ کار می‎ توانید در کابینت زیر سینک ظرف‌ شویی را باز کرده و پای ‌تان را روی کف آن قرار دهید یا از یک چهار پایه کوچک استفاده کنید. به جای این که خودتان را به سمت سینک ظرف‌ شویی خم کنید، ظرف‎ ها را به سمت خودتان بیاورید و سپس آن ها را بشویید. آب ‌چکان را در ارتفاع مناسبی نصب کنید و به طور متناوب، جهتی که ظروف را در آب ‌چکان می ‎گذارید، تغییر دهید.

دستکش

برای پیشگیری از آسیب‎ های پوستی حتما با دستکش ظرف بشویید. افرادی که پوست حساس دارند یا ممکن است پوست دست ‌شان به لایه ی داخلی دستکش حساسیت نشان دهد، بهتر است زیر دستکش پلاستیکی ظرف ‎شویی، از دستکش نخی استفاده کنند.

هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

نظافت وسایل منزل

شستشو ، نظافت ، لكه گیری

آنچه تو را نکشد، قوی‌ترت می ‌کند!

هشدارهای خانگی درباره مواد شوینده

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.