تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار تعدادی از علمای اهل سنت با ایشان با اشاره به خطر وهابیون افراطی تاکید کرد: این اقلیت افراطی اطلاعات درستی از اسلام ندارند و علمای اسلام اعم از شیعه و سنی نباید اجازه دهند این گروه میدان دار شوند زیرا میدان اگر دست آنها
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجازه ندهید وهابیون میدان دار باشند
آیت الله مکارم شیرازی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار تعدادی از علمای اهل سنت با ایشان با اشاره به خطر وهابیون افراطی تاکید کرد: این اقلیت افراطی اطلاعات درستی از اسلام ندارند و علمای اسلام اعم از شیعه و سنی نباید اجازه دهند این گروه میدان دار شوند زیرا میدان اگر دست آنها بیفتد کل اسلام در خطر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرزای از مراجع تقلید، صبح امروز 17 اسفندماه در دیدار تعدادی از علمای اهل سنت افغانستان با ایشان تصریح کرد: ما معتقدیم الان سه خطر افغانستان را تهدید می کند، که اولین خطر همان اختلاف داخلی و مسئله طالبان است.

وی ادامه داد: مسئولان و علما و متفکران افغانستان باید دست به دست همدیگر بدهند و افغانستان را به نحو احسن اداره کنند، این کشور خیلی مصیبت دیده است، جنگ های داخلی و حمله کمونیست ها باعث شده تا سال ها رنج ببینند و ما هم به عنوان همسایه در تمامی غم های آنها شریک بودیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: حالا وقت آن رسیده است که این جنگ ها پایان یابد و شروع به بازسازی کنند و این نسل ها که در دوران جنگ محروم شدند هم بتوانند درس بخوانند و هم عمران و آبادی بشود و هم مسایل اسلامی انتشار پیدا کند، دیگر بس است این همه اختلاف و جنگ و خونریزی، این یک خطر است، که امیداوریم برطرف شود.

این مرجع تقلید گفت: خطر دوم خطر اشغال بیگانگان است، مادامی که بیگانه در کشوری وجود دارد، آنها به فکر منافع خودشان هستند، اگر خیال کنیم به فکر مردم افغانستان هستند، این درست نیست، خودشان هم می گویند ما منافعمان در فلان جا چه اقتضاء می کند همان کار را انجام دهیم صریحا می گویند منافع ما، اگر یک روز منافع مردم افغانستان با منافع اینها همراه شود ممکن است کمک هایی بکنند.

وی ابراز امیدواری کرد، با بازگشت آرامش به افغانستان خود مردم بتوانند زمام امور را به دست بگیرند تا شر آنها هم قطع شود.

این مرجع تقلید ادامه داد: سومین خطر، خطر تهاجم فرهنگی است مخصوصا با بودن اشغالگران، اینها اصرار دارند اسلام را در افغانستان به ویژه در نسل جوان تضعیف کنند، اینها اسلام را در همه جای دنیا مانع خودشان می دانند در ایران هم اصرار دارند جوانان ما را از اسلام دور کنند، در عراق، تبلیغات می کنند در افغانستان همین طور، در همه جا اسلام مانع استثمار و استعمار آنها است.

وی ادامه داد: الان در افغانستان دست به کار شده اند و دارند کارهای فرهنگی می کنند و فرهنگ الحاد و بی دینی و سوق دادن جوانان به مسایل غیراخلاقی و حتی اگر بتوانند مواد مخدر را دنبال می کنند و در شرایط اشغال این خطر بیشتر احساس می شود و اگر بروند هم باز از طریق ماهواره ها و ... رها نخواهند کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: موقعی که خطرات سه گانه این کشور را تهدید می کند دیگر ما نیاییم و خطر چهارمی را هم برای شیعه و سنی اضافه کنیم که نتیجه آن عاید دیگران شود.

وی با بیان اینکه عمل و گفتار عوام شیعه و سنی ملاک نیست، تاکید کرد: مهم این است که علمای دو گروه درگیر این مسایل نشوند. منطق ما همین تفسیر نمونه است؛ نه اهانت به مقدسات کسی می کنیم نه سخن غیرمنطقی داریم و منابعی هم که نوشته ایم به طور یکسان از همه منابع شیعه و سنی استفاده می کنیم.

این مرجع تقلید عنوان کرد: روش ما این است، اما عوام گاهی کارهای خلافی می کنند، نباید آنها را ملاک قرار داد. چه عوام شما و چه عوام ما، باید متفکران و علما بنشینند و بحث کنند. مشترکات ما خیلی زیاد است من بارها گفته ام در حج همه مذاهب مثل هم عمل می کنیم همه طواف و نماز طواف داریم، همه سعی و عرفات و مشعر و منا و ... این حج یک نمونه است ما مشترکاتمان خیلی زیاد است، تفاوت ها خیلی کم؛ این را الگو بگیریم برای مسایل دیگر باید بر اساس این مشترکات دست در دست هم بدهیم و اجازه ندهیم افراطیون وهابی بخواهند ما را از همدیگر جدا کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه وهابیون اسلام را دین خونریزی و آدم کشی معرفی کرده اند، ادامه داد: من معتقدم اسلام به خوبی پیش می رود اما به شرط اینکه اسلام دین خون ریزی آدم کشی، ترور و ... معرفی نشود، اسلام دین رحمت است، دین محبت است، 114 بار بسم الله الرحمن الرحیم در قرآن آمده است و ما در همه نمازها باید الرحمن الرحیم را تکرار کنیم.

وی افزود: بنابر این باید ثابت کنیم اسلام دین محبت است، اسلام دین خونریزی نیست، این اقلیت افراطی وهابی اطلاعات درستی از اسلام ندارند و علمای اسلام اعم از شیعه و سنی نباید اجازه دهند این گروه میدان دار شوند زیرا میدان اگر دست آنها بیفتد کل اسلام در خطر است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: الان بهترین موقع برای ترویج اسلام است که امیدواریم با درایت و هوشمندی علمای اسلامی وحدت بیشتر شود.

وی در پایان تاکید کرد: از جمله جاهایی که من هر شب دعا می کنم برای افغانستان است، می گویم خداوندا، سلام و صلح و امنیت را به افغانستان، پاکستان، لبنان و همه کشورهای اسلامی بازگردان، کشورها را دانه دانه دعا می کنم تا در صلح و آرامش و آبادی به سر ببرند