تبیان، دستیار زندگی
در فضای تحصیلی حوزه، نباید به کمتر از رسیدن به اجتهاد رضایت داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به کمتر از اجتهاد راضی نباشند
طبسی

در فضای تحصیلی حوزه، نباید به کمتر از رسیدن به اجتهاد رضایت داد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله عباس واعظ‌ طبسی، نماینده ولی‌فقیه و مدیر‌عالی حوزه علمیه خراسان در مراسم عمامه‌گذاری 50 تن از طلاب این حوزه در مشهد با بیان این مطلب گفت: امروز با گذشته متفاوت است و باید متناسب با نیاز جامعه، به فعالیت پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه در فضای حاضر، جز با رسیدن به اجتهاد و تسلط و استخراج نظر اسلام، نمی‌توان پیام آن را به جامعه بشری انتقال داد، خاطرنشان کرد: طلاب علوم دینی می‌بایست در کنار اجتهاد به زی‌طلبگی، اخلاق، تهذیب و پاکدامنی اهتمام داشته باشند.

آیت‌الله واعظ‌طبسی گفت: رفتار، اخلاق و منش روحانیون در اجتماع و در میان خانواده باید به گونه‌ای باشد که در رفتار دیگران تاثیر بگذارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان، پوشیدن لباس مقدس روحانیت را موثر در زندگی و موجب پیشرفت و شتاب برای رسیدن به کمال و ایجاد انگیزه دانست و اظهار داشت: حوزه علمیه همیشه از قداست خاصی برخوردار بوده و نباید تحلیل‌های دور از واقع، شما را متزلزل کند.

عضو خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به اینکه ولایت فقیه تنها اصل، محور و عاملی است که می‌تواند با استبداد و خودکامگی مبارزه کند، تصریح کرد: بدون شک ولی فقیه و امامت جامعه اسلامی می‌تواند نسل‌ها را به هم متصل و خود اتکایی را در انسان‌ها ایجاد کند.

آیت‌الله واعظ‌طبسی تاکید کرد: افرادی که اهل مطالعه هستند، به اهمیت این نقش واقفند و حوزه‌های علمیه نیز باید در این زمینه کار بیشتری انجام دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مأموریت و رسالت حوزه‌های علمیه اشاره و آن را درمان دردهای جامعه عنوان کرد و افزود: نتیجه علوم حوزوی، باید سلامت دل و روح باشد.

مدیر عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به روایتی از امیر‌المومنین (ع) درباره دشوار بودن بیماری‌های روحی و روانی اظهار داشت: دل و روح بیمار تبعات و آثار نامطلوبی در فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه بشری دارد.

عضو خبرگان رهبری، تضادهای اجتماعی، رو‌ در ‌روئی‌های سیاسی،‌ انجام کار برای نفوذ بیگانگان، تلاش برای مقابله با نظام توحیدی، زیاده‌خواهی، مجذوب جاذبه‌های مادی شدن و سوء‌استفاده برای رسیدن به مقام و جایگاه را از آثار بیماری‌های روحی برشمرد و اضافه کرد: دلهای بیمار، پیوسته در انتخاب حق دچار تردید بوده و به باطل گرایش دارند و به همین خاطر، سقوط می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید به سراغ نوجوانان، جوانان و دانشگاهیان رفت، گفت: باید مراقب دانشجویان بود تا از منابع غربی تغذیه آموزشی نشوند و حوزه باید پاسخگوی این قشر باشد.

آیت‌الله واعظ‌طبسی با بیان اینکه، طلاب علوم دینی می‌بایست با دلی محکم و استوار، همراه با رابطه فکری و اعتقادی عمیق با خدای متعال، برای خدا به کار و فعالیت بپردازند ابراز داشت: حوزه باید با بررسی و توجه به روش و سیره خاندان عصمت و طهارت، پاسخگوی نیاز‌های بشری باشد.

آیت‌الله واعظ طبسی ضمن تقدیر از زحمات همسران و مادران طلاب گفت: طلاب و حوزویان ذخایر دین هستند و شما می‌بایست همراه و کمک‌کارشان باشید.

گفتنی است؛ در این مراسم که صبح امروز به همت دفتر فرهنگی- تربیتی حوزه علمیه خراسان با حضور مسئولین حوزه و آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی برگزار شد،50 نفر از طلاب بدست آیت‌الله واعظ‌طبسی به کسوت روحانیت درآمدند.