تبیان، دستیار زندگی
مدیر حوزه های علمیه گفت: حوزه علمیه قم و جامعه‌الازهر باید دست به دست هم داده جبهه واحدی در برابر دشمنان اسلام تشکیل دهند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمادگی حوزه علمیه قم برای تعامل با الازهر مصر
آیت الله مقتدایی،سازمان ملی جوانان، روحانیت ، هویت دینی، جوانان

مدیر حوزه های علمیه گفت: حوزه علمیه قم و جامعه‌الازهر باید دست به دست هم داده جبهه واحدی در برابر دشمنان اسلام تشکیل دهند .

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله مقتدایی در مصاحبه با روزنامه الاهرام مصر افزود: آمریکا و صهیونیست‌ها تنها دشمن شیعه یا اهل سنت نیستند بلکه با اساس اسلام مخالفند و ایجاد صف واحد در برابر این دشمن بزرگ، ضروری است.

وی خاطر نشان کرد: همانطور که پیامبر اکرم‌(ص)‌ در صدر اسلام، عقد اخوت و برادری بین مسلمانان خواندند، لازم است همه ما دست برادری به هم بدهیم و مسائل جهان اسلام را اولویت بندی کنیم و هر چه را که به مصلحت مسلمانان اعم از شیعه و سنی است، پیاده‌ نماییم.

رئیس هیئت امناء جامعه‌المصطفی، با بیان اینکه احترام ویژه‌ای برای ‌الازهر قائل است گفت: اساتید و فارغ‌التحصیلان این نهاد، از علمای معتدل به شمار می‌روند و بسیاری از ایشان کتاب‌هایی در دفاع از تشیع و دفع تهمت‌ها علیه تشیع تالیف کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه تعامل بین مراکز علمی شیعه و سنی به نفع جهان اسلام  است ابراز داشت: حوزه علمیه قم آمادگی خود را برای استمرار و ایجاد ارتباط قوی و مستحکم با ‌الازهر مصر اعلام می‌کند.

آیت‌الله مقتدایی به آزاد اندیشی در حوزه‌های علمیه ایران اشاره و تصریح کرد: در دروس فقهی مراجع و اساتید بزرگ حوزه، نظرات علمای اهل تسنن نیز نقل و بررسی می‌شود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو، به همگامی علما و روحانیون با نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه خود را موظف به پشتیبانی علمی از نظام می‌داند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برگرفته از حوزه علمیه است اظهار داشت: امام خمینی‌(ره)‌ و رهبر فعلی ایران از دانش‌آموختگان حوزه علمیه بوده و طبق قانون اساسی ، برخی از مسئولین نظام همچون رئیس قوه قضائیه ، فقهای شورای نگهبان ، رئیس دیوان‌عالی کشور، اعضای مجلس خبرگان رهبری، وزیر اطلاعات و دادستان کل کشور باید از دانش آموختگان حوزه علمیه و دارای درجه اجتهاد باشند .

وی با اشاره به نقش مراجع، علما و جامعه مدرسین در آگاهی دادن به مردم در حوادث پس از انتخابات خاطر نشان کرد: این فتنه از خارج به کشور ما تحمیل شد و مساله انتخابات، بهانه‌ای برای آمریکا و صهیونیست‌ها بود تا به نظام اسلامی ایران ضربه بزنند و متاسفانه تعدادی در داخل به آنها کمک و خواسته‌شان را عملی کردند و همواره علما این نکات را گوشزد می‌کردند.

آیت‌الله مقتدایی افزود: مراجع، جامعه مدرسین و اساتید حوزه مردم را تشویق می کردند که اختلافات را کنار بگذارند و داخل این فتنه نشوند که این هشدارها، تاثیر بالایی در توده مردم داشت و راهپیمائی با شکوه و مبهوت کننده مردم در 22 بهمن از نتایج آن به شمار می‌رود.

وی همچنین تلاش آمریکا برای تفرقه افکنی بین برادران شیعه و اهل سنت ایران را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به برخی تحقیقات معلوم شد که دشمنان جزواتی را دارای لعن و دشنام ائمه اهل سنت در مناطق سنی نشین توزیع کرده است تا برادران اهل سنت را نسبت به شیعیان بدبین کنند و علمای حوزه همواره نسبت به این توطئه افکنی‌ها هشدار داده‌اند.

آیت‌الله مقتدایی به نقش جامعه مدرسین اشاره و تصریح کرد: این نهاد حوزوی از زمان مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی تشکیل شده است که دارای وزانت علمی حوزوی است و در مسائل سیاسی مهم اظهار نظر می‌کند .

وی اعلام عدم لیاقت شاه و عدم کفایت بنی صدر و انسلاخ آیت‌الله شریعتمداری از مرجعیت را از اقدامات جامعه مدرسین در سال‌های گذشته برشمرد و ادامه داد: این نهاد حوزوی در برابر اقدامات دولت که برخلاف شرع و مصلحت جامعه می‌باشد موضع‌گیری کرده و بعضاً وزیر مربوطه را به جلسه جامعه مدرسین فراخوانده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این مصاحبه همچنین به قدمت بیش از هزار ساله حوزه علمیه قم  اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه قم در یکصد سال اخیر از رونق ویژه‌ای برخوردار شده است و هم اکنون بیش از 50 هزار طلبه در آن تحصیل می‌کنند.

وی افزود: علاوه بر تحصیل دروس عمومی حوزه، هم اکنون بیش از 20 رشته تخصصی در علوم مختلف اسلامی در قم راه‌اندازی شده است.