تبیان، دستیار زندگی
سنت پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام به شیعیان یاد داده است که رضایت خداوند در تمامی امور هدف اصلی زندگی شخصی و اجتماعی است. و به همین دلیل هرآنچه که رضایت خداوند در آن نباشد و یا دین اسلام مورد خطر قرار گیرد، باید از جان و مال مایه گذاشت و صلاح دین بر هم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوروزی که حرام شد

امام خمینی

سنت پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام به شیعیان یاد داده است که رضایت خداوند در تمامی امور هدف اصلی زندگی شخصی و اجتماعی است. و به همین دلیل هرآنچه که رضایت خداوند در آن نباشد و یا دین اسلام مورد خطر قرار گیرد، باید از جان و مال مایه گذاشت و صلاح دین بر همه چیز مقدم است. اگر اسلام در خطر باشد، عید و عیدی دیگر معنی ندارد، رسم های ملی دیگر رنگ خود را می بازند. نمونه ای از درایت امام ره در حفظ دین مبین اسلام را در اطلاعیه زیر که به مناسبت کشتار روحانیت توسط رژیم دژخیم پهلوی صادر شده است، ملاحظه فرمایید:

متن اعلامیه امام خمینی راجع به تحریم نوروز سال 1342 به نقل از جلد اول صحیفه امام :

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون

روحانیت اسلام امسال عید ندارد

دستگاه حاكمه ایران به احكام مقدسه اسلام تجاوز كرده و به احكام مسلمه قرآن قصد تجاوز دارد، نوامیس مسلمین در شرف هتك است و دستگاه جابر با تصویبنامه‌های خلاف شرع و قانون اساسی می‌خواهد زن‌های عفیف را ننگین و ملت ایران را سرافكنده كند.

دستگاه جابر در نظر دارد تساوی حقوق زن و مرد را تصویب و اجرا كند. یعنی احكام ضروریه اسلام و قرآن كریم را زیر پا بگذارد، یعنی دخترهای هجده ساله را به نظام اجباری ببرد و به سربازخانه‌ها بكشد، یعنی با زور سرنیزه دخترهای جوان عفیف مسلمانان را به مراكز فحشا ببرد.

هدف اجانب، قرآن و روحانیت است. دست‌های ناپاك اجانب با دست این قبیل دولت‌ها قصد دارد قرآن را از میان بردارد و روحانیت را پایمال كند. ما باید به نفع یهود امریكا و فلسطین هتك شویم، به زندان برویم، معدوم گردیم، فدای اغراض شوم اجانب شویم. آنها اسلام و روحانیت را برای اجرای مقاصد خود مضر و مانع می‌دانند، این سد باید به دست دولت‌های مستبد شكسته شود.

موجودیت دستگاه، رهین شكستن این سد است. قرآن و روحانیت باید سركوب شود. من این عید را برای جامعه مسلمین عزا اعلام می‌كنم، تا مسلمین را از خطرهایی كه برای قرآن و مملكت قرآن در پیش است آگاه كنم. من به دستگاه جابر اعلام خطر می‌كنم. من به خدای تعالی از انقلاب سیاه و انقلاب از پایین نگران هستم. دستگاه‌ها با سوء تدبیر و با سوءنیت گویی مقدمات آن را فراهم می‌كنند. من چاره را در این می‌بینم كه این دولت مستبد به جرم تخلف از احكام اسلام و تجاوز به قانون اساسی كنار برود و دولتی كه پایبند به احكام اسلام و غمخوار ملت ایران باشد بیاید. بارالها من تكلیف فعلی خود را ادا كرم: «اللهم قد بلغت» و اگر زنده ماندم تكلیف بعدی خود را به خواست خداوند ادا خواهم كرد.

خداوندا، قرآن كریم و ناموس مسلمین را از شر اجانب نجات بده.

روح‌الله الموسوی الخمینی

گروه دین و اندیشه - مهدی سیف جمالی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.