تبیان، دستیار زندگی
این آبشار در خلخال و در كوه آق داغ (سفیدكوه) قرار دارد. در دامنه این رشته كوه چشمه سارهای فراوانی وجود دارد كه تأمین كننده آب جریان های چون میانرودان، گلبند رود، رودخانه زال و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشمه ها و آبشار های اردبیل

چشمه سردابه اردبیل

چشمه سردابه در یک كیلومتری شمال دهكده وكیل آباد در دره ای گسترده قراردارد. فاصله آن تا اردبیل تقریبا 24 كیلومتر است. آب این چشمه از كف استخر بزرگی كه با گاز ییدروژن سولفوره همراه است از چندین شكاف طبیعی زمین بیرون می آید وارد استخر دیگری می شود و از آنجا به پایین دره جریان می یابد. ارتفاع چشمه از سطح دریا 1820 متر است. آب كانی سردابه آبی است گوگردی و نیمگرم كه حرارت آن 5/36 درجه،  PH آن 2/5 و هدایت الكتریكی آن برای 20 درجه حرارت 950 است. آب چشمه دارای بوی بد، اما زلال است و مقدار آبدهی آن در حدود 15 الی 20 لیتر در ثانیه است. روی سنگ های كناراستخر و سنگ های مسیر آب، اندكی رسوب نخودی رنگ دیده می شود كه این رسوب، از املاح قلیایی و مختصری گوگرد تشكیل شده است.

چشمه ها و آبشارهای اردبیل

چشمه بوشلی اردبیل

چشمه معدنی بوشلی به فاصله  5/4 كیلومتری جاده اردبیل به سراب و در 45 كیلومتری باختر اردبیل واقع شده است. مظهر چشمه بوشلی در مجاور رسوب های آهكی سختی است كه آثار خروج آب در برخی نقاط آن در گذشته وجود دارد. آب چشمه بوشلی از دسته آب های كلرور ـ سدیک و بی كربنات كلسیک گرم به همراه گاز است. ازاین چشمه برای استحمام استفاده می شود. حرارت آن 49 درجه است و آب آن صاف و زلال و مزه اش نمكی و گزنده است. اهالی محل برای درمان رماتیسم و درد مفاصل و رفع خستگی از آن استفاده می كنند

آبشار آقبلاغ

این آبشار در خلخال و در كوه آق داغ (سفیدكوه) قرار دارد. در دامنه این رشته كوه چشمه سارهای فراوانی وجود دارد كه تأمین كننده آب جریان های چون میانرودان، گلبند رود، رودخانه زال و … می باشد. مهمترین چشمه این ناحیه كه آبدهی قابل توجهی دارد، چشمه آقبلاغ است. این چشمه در دامنه شرقی قله مركزی آق داغ قرار دارد. این چشمه بلافاصله پس از خروج، آبشار بسیار زیبا و با دورنمای جالب و دیدنی و سفید رنگ تشكیل می دهد. وجود گونه های متنوع گیاهی، درختی و علفی در پیرامون این آبشار زیبائی آن را دو چندان می نماید. نزدیكترین راه ارتباطی به آقبلاغ از طریق یك راه پیاده رو از روستای لرد بخش شاهرود خلخال میسر است.

آبشار سردابه

این آبشار در نزدیكی آبگرم معدنی سردابه (24 كیلومتری غرب اردبیل) در دامنه شرقی كوه سبلان واقع است. ارتفاع آن حدود 20- 15 متر و حجم جریان آن نسبتاً كم و محدود به خروجی چند چشمه بالا دست می باشد. شایان ذكر است حجم جریان این آبشار در مواقع بارش و پیوستن جریان های سطحی حوزه آبخیز افزایش می یابد. این آبشار از محل های دیدنی مجتمع آبگرم سردابه كه از نقاط گردشگری اردبیل است، می باشد.

چشمه ها و آبشارهای اردبیل

آبشار گورگور آلوارس

چشمه گورگور از جمله چشمه های مشهور منطقه سبلان می باشد. این چشمه در دره آلوارس یا قزل گوللر كه یكی از عریض ترین و با صفاترین دره های سبلان است، در ارتفاع 2420 متری از سطح دریا واقع شده است.آبدهی این چشمه بسیار بالا بوده و آب از خلل و فرج دیواره صخره ای مشرف به دره با فشار بیرون می آید. نظر به شیب تند مسیر تا رسیدن به رودخانه بستر آبشار مانندی را طی می كند و با توجه به موقعیت تفریحی و تفرجی و ورزشی دره قزل گوللر و احداث پیست اسكی روی برف آلوارس در آن چشمه و آبشار گور گور نیز با دارا بودن آب و چشم انداز و فضای سبز جالب از نظر گردشگری را دارد.

آبشار گورگور خیاوچای

این آبشار در مسیر رودخانه خیاو (خیاوچای) بوده و بلندی آبشار حدود 10-12 متر می باشد و از نظر حجم جریان قابل توجه می باشد. حوضچه ای دایره ای شكل در محل ریزش آب ایجاد شده است. آبشار گورگور به علت منظره جالب طبیعی و وجود ماهی قزل آلای قرمز در رودخانه و حوضچه و برخورداری از موهبت آبگرم معدنی ملك سوئی و چشم اندازی از كوهستان سبلان (ارتفاعات دلی آلی، آیتار، هرم و كسری) جذاب و دیدنی است.

منبع: تبیان اردبیل

تهیه و تنظیم: زهره حضرتی