تبیان، دستیار زندگی
ای دادن به کاندیداهای اصولگرا 1 – حضرت آیت الله نوری همدانی ( دامت برکاته ) بسمه تعالی محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی دامت برکاته سلام علیکم با احترام اینجانبان در موضوع انتخابات دچار تردید شده ایم و اکنون فردی ر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متن استفتاء و نظریه دو نفر از مراجع معظم تقلید در باره چگونگی رای دادن به کاندیداهای اصولگرا


1 – حضرت آیت الله نوری همدانی ( دامت برکاته )

بسمه تعالی

محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی دامت برکاته

سلام علیکم

با احترام اینجانبان در موضوع انتخابات دچار تردید شده ایم و اکنون فردی را اصلح میدانیم لکن احتمال رای آوردن ایشان را ضعیف می دانیم . آیا به کاندیدای دیگری از اصولگرایان که احتمال موفقیت بیشتری دارد و از مقبولیت بهتری برخوردار است رای بدهیم و یا به همان کس که به نظرمان اصلح است ولی احتمال موفقیت وی کمتر است ؟

پاسخ :

بسمه تعالی

با سلام و تحیت

در فرض مذکور کار صحیح این است که برای جلوگیری از تلف شدن رای به کسی رای داده شود که امکان رای آوردن و احتمال موفقیت او بیشتر است .

حسین نوری همدانی

2 – حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دام ظله)

بسمه تعالی

محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله

با اهداء سلام و تحیت

با توجه به اینکه تعدد و تکثر کاندیدای محترم سبب تشتت و تجزیه آراء می شود و ممکن است سبب مشکلات مهمی شود , سوال ما از محضر مبارک این است که اگر ما در میان دو کاندیدا مردد باشیم ؛ یکی را اصلح می دانیم ولی در زمینه مقبولیت عمومی او کمتر است و دیگری را صالح می دانیم اما مقبولیت بیشتری دارد ؛ به کدام یک رای بدهیم ؛ لطفا ما را نسبت به وظیفه شرعی که داریم راهنمایی فرمایید.

پاسخ :

بسمه تعالی

در چنین شرایطی آن فرد صالح که مقبولیت مردمی بیشتری دارد ؛ شرعا مقدم است . همیشه موفق باشید .

ناصر مکارم شیرازی