تبیان، دستیار زندگی
جشن سینمای ایران: بر منوچهر محمدی درود می‌فرستم تندیس بهترین كارگردانی توسط پرویز پرستویی به ابراهیم حاتمی‌كیا، برای فیلم ارتفاع پست اهداء شد. به گزارشخبرنگار تبیان، ابراهیم حاتمی‌كیا كه برای گرفتن جایزه آمده بود، گفت: ارتفا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابراهیم حاتمی‌كیا در جشن سینمای ایران:

بر منوچهر محمدی درود می‌فرستم

تندیس بهترین كارگردانی توسط پرویز پرستویی به ابراهیم حاتمی‌كیا، برای فیلم ارتفاع پست اهداء شد.

به گزارشخبرنگار تبیان، ابراهیم حاتمی‌كیا كه برای گرفتن جایزه آمده بود، گفت: ارتفاع پست در یك‌جای بسته شكل گرفت كه فقط در آن محبت موج می‌زد،اما دلم می‌خواهد این درود ویژه را به منوچهر محمدی كه با زحمت پای این فیلم آمد بفرستم چون از جانب گروه‌های به ظاهر فرهنگی تهدید شده بود اما پای این فیلم ماند. تا اینكه ساخته شد.

برای محمدی و دیگر تهیه‌كنندگان فرهنگی فضائی شكل گرفته كه امیدوارم به زودی از این فضا خارج شوند.

برگزیدگان ادبیات جوان ایران معرفی خواهند شد

با پایان یافتن مراحل نهایی داوری‌های جشنواره‌ی‌ سراسری شعر و داستان جوان كشور (شب‌های شهریور) هفته‌ی آینده برگزیدگان ادبیات جوان ایران معرفی خواهند شد.

گروه ‌٢٥ نفری داوران جشنواره، با قضاوت نهایی شهریار مندنی‌پور، حسن فرهنگی، فیروز زنوزی‌ جلالی و حسین میرعابدینی در بخش داستان و علیرضا قزوه ، منوچهر آتشی، محمدرضا عبدالملكیان، عبدالجبار كاكایی و ساعد باقری در بخش شعر، آثار برتر را معرفی خواهند كرد.

ثریا قاسمی در جشن سینمای ایران: عدم حضور تمامی پیشكسوتان باعث تاسف است

بهترین بازیگر نقش مكمل زن ، ثریا قاسمی - برای بازی در فیلم شام آخر - این جایزه را از دست مهدی هاشمی و گلاب آدینه گرفت.

به گزارش خبرنگارسینمایی ایسنا، مهدی هاشمی گفت: فیلم اولی كه بازی كردم، ” زنده باد” خسرو سینایی بود و چون این فیلم صدای سر صحنه نداشت، مجبور به دوبلاژ بودیم كه در آن زمان خانم ثریا قاسمی موقع دوبلاژ فیلم به من خیلی كمك كردند.

ثریا قاسمی كه برای گرفتن تندیس خانه سینما به روی صحنه آمده بود، گفت: هنوز سینما یاد و خاطره است، این تندیس به ظاهر سنگین و به باطن باری را بر دوش می‌گذارد و تعهد و مسئولیتی به ما می‌دهد كه بیشتر بیاندیشیم و یاد بگیریم.

وی در ادامه گفت: متاسفم كه همه خانواده بزرگ سینمای ایران و پیشكسوتان در اینجا حضور ندارند، این جایزه را به پیشكسوتان سینمای ایران و به عزیزترینم ،حمیده خیر‌آبادی تقدیم می‌كنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به سینماگران: پیش از ایفای نقش منتقد جامعه ، افقهای حركت به سوی آینده را ترسیم كنید

احمد مسجد جامعی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در حاشیه‌ مراسم جشن سینمای ایران به خبرنگار سینمایی ایسنا گفت: ما در شرایطی به سر می‌بریم كه از یك سینمای خوب و شناخته شده در سطح جهانی با توانایی‌های بالا برخورداریم. من فرا رسیدن روز ملی سینما را به همه دست‌اندركاران سینما و سینمادوستان تبریك می‌گویم.

وی افزود: مراسم جشن سینما و اهدای جوایز به برگزیدگان داوران خانه‌ سینما ، نشان‌ دهنده‌ همدلی و یكپارچگی است كه ما به آن نیازمندیم و من به برگزیدگان این جشن صمیمانه تبریك می‌گویم، البته فكر می‌كنم با وجود آنكه از یك سینمای ملی و ارزشمند برخورداریم هنوز تا رسیدن به شرایط آرمانی فاصله داریم. ما باید شاهد یك سینمایی اندیشه‌ورز ، راهنمای آینده و آفرینش‌گر باشیم كه پیش از آنكه نقش منتقد جامعه را بازی كند بتواند افقهای حركت به سوی آینده را ترسیم كند .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: از این منظر، من در برخی موارد با نظر داوران جشن خانه‌ سینما هم عقیده نیستم و معتقدم اگر چه جلوگیری از اكران، راهی برای حل مشكلات سینما نیست اما سینماگران ما نیز نباید چنان تصویری از جامعه ارائه دهند كه بتوان ایشان را به نگاههای بدبینانه و سیاه‌ ترسیم كردن چهره‌ جامعه متهم كرد، به این دلیل فكر می‌كنم می‌توان جایگزین‌های بهتری برای برخی از انتخاب‌ها پیدا كرد.

رضا كیانیان در جشن سینمای ایران: چند روزم، با حاتمی‌كیا شروع شد و حالا فكر می‌كنم تمام شد

تندیس بهترین بازیگر مرد به رضا كیانیان برای فیلم خانه‌ای روی آب توسط هما روستا اهداء شد.

به گزارش ایسنا، رضا كیانیان گفت: جایزه گرفتن نفس آدم را می‌گیرد و امیدوارم چون اولین فیلم سینمایی را با هما روستا هم بازی بودم، شرایطی فراهم بشود تا بار دیگر با هم در یك فیلم همكاری كنیم.

وی در ادامه گفت: من چند روزم با حاتمی‌كیا شروع شد و حالا فكر می‌كنم تمام شده.

غلامحسین امیرخانی در همایش خوشنویسی جهان اسلام شركت می‌كند

به گزارش ایسنا، غلامحسین امیرخانی متولد 1318 طالقان است و استاد وی مرحوم استاد سیدحسین میرخانی بوده است.

از فعالیت‌های هنری وی می‌توان به بیش از 40 سال تدریس وی در انجمن خوشنویسان ایران، تحریر و تالیف 12 جلد كتاب و شركت در نمایشگاههای داخلی و خارجی اشاره كرد.

موزه سینما 28 شهریور ماه افتتاح می شود

موزه سینما هفته آینده با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان دولتی در باغ فردوس گشایش می یابد.

بهزاد رحیمیان یکی از اعضای هیات برپاکنندگان موزه سینما ضمن بیان این مطلب افزود: فاز یک و دو موزه سینما 28 شهریور ماه افتتاح می شود و از روز بعد، علاقه مندان می توانند جهت بازدید به موزه مراجعه کنند. وی با اشاره به این موضوع که گشایش این موزه با عنوان برداشت دوم موزه سینمای ایران خواهد بود، تصریح کرد: موزه سینما پیش از این قرار بود در محل خیابان لاله زار برپا شود و علی رغم فعالیت های زیادی که در آنجا انجام شد به دلیل کم بودجا و عدم امکان توسعه در سال های بعد، به محل جدید یعنی بنای باغ فردوس منتقل شد.

رحیمیان در خصوص ویژگی های این موزه سینمایی گفت: در موزه سینما مجموعه عظیمی از پوسترها، عکس ها، فیلم نامه ها، تجهیزات تولید فیلم، لباس ها، جوایز و ... که مربوط به آثار مختلف سینمای ایران است گردآوری شده که در معرض دید عموم گذاشته خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که چرا موزه سینما در روز ملی سینما (

21 شهریور

) افتتاح نمی شود بیان داشت: به دلیل تقارن برنامه های مختلفی که در خصوص روز ملی سینما برگزار می شود، ترجیح دادیم در زمان مناسب تری که فاصله زیادی با این روز ملی ندارد، موزه را افتتاح کنیم. رحیمیان درباره اهدای یادگارها و یادبودهای مورد نیاز موزه از سوی سینماگران گفت: در مدتی که در پی راه اندازی این موزه بودیم، به سراغ بسیاری از سینماگران رفته ایم و خوشبختانه بخش عظیمی از اقلام ارائه شده در موزه از سوی سینماگران اهدا شده است.

ایجاد موزه سینما در سال 1372 مطرح شد و پس از آن هیات برپا کننده متشکل از عزت الله انتظامی، بهزاد رحیمیان، جمال امید، عزیز ساعتی و امیر اثباتی تلاش زیادی برای راه اندازی آن صورت دادند. در میان اعضای هیات امنای این موزه نام عزت الله انتظامی و عباس کیارستمی نیز دیده می شود. از موزه کنونی سینما که در خیابان ولی عصر نرسیده به میدان تجریش واقع است عموم شهروندان می توانند با خرید بلیت بازدید به عمل آورند.

چگونگی مراحل ثبت آثار تالیفی اعلام شد

به منظور حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و پدیدآورند‌گان كتاب، طرح ثبت مالكیت اثر در تهران آغاز شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آثار مورد حمایت این طرح، شامل موارد متعدد از جمله كتاب، رسانه، جزوه، نمایشنامه، شعر، ترانه، سرود، تصنیف، نوشته‌های علمی، فنی، ادبی و هنری است كه برای نخستین بار عرضه شده باشد .بنابراین گزارش، ثبت اثر به معنای پردازش و تكمیل اثر، ارایه نسخه‌ كامل و دریافت شماره از كتاب‌خانه ملی ایران است.این گزارش حاكی است، از جنبه حقوقی، ثبت اثر به نام صاحب اثر موجب می‌شود كه حق انحصاری نشر ، پخش، عرضه و اجرای اثر و حقوق بهره ‌برداری مادی و معنوی اثر، قانونا به صاحب آن تعلق بگیرد.

گفتنی است، اجرای این طرح با همكاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و كتا‌بخانه ملی ایران آغاز شده است.

لازم به توضیح است، نویسند‌گان و پدیدآورند‌گان می‌توانند اطلاعات بیش‌تر را از طریق شماره تلفن‌های 7 - 2227106 دریافت كنند.