تبیان، دستیار زندگی
فرهنگستان هنر، هم‌اندیشی نقد روان‌كاوانه هنر را برگزار می‌كند. این هم‌اندیشی دوشنبه 17 اسفند از ساعت 10 تا 16 در ساختمان مركزی فرهنگستان هنر برگزار می‌شود. مقالات این هم اندیشی در قالب كتاب منتشر خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقالات هم‌انديشي نقد روان‌كاوانه هنر كتاب مي‌شود
کتاب نقد هنر

فرهنگستان هنر، هم‌انديشي نقد روان‌كاوانه هنر را برگزار مي‌كند. اين هم‌انديشي دوشنبه 17 اسفند از ساعت 10 تا 16 در ساختمان مركزي فرهنگستان هنر برگزار مي‌شود. مقالات اين هم انديشي در قالب كتاب منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي فرهنگستان هنر، محمد صنعتي، دبير علمي هم‌انديشي نقد روان‌كاوانه هنر، درباره موضوع اين هم‌انديشي گفت: نقد روان‌كاوانه هنر، موضوع كار تمامي روايت‌ها، متون نوشتاري، تصويري، تجسمي و هر متني كه در رسانه هنري و ادبي آفريده شده و در دسترس است و ميتواند باشد.

وي ادامه داد: نقد روان‌كاوانه بر خلاف تصور برخي كه حوزه اين نقد را منحصر به داستان، نمايش يا فيلم مي‌دانند، هر متني از پليسي، ادبي، تغزلي و حماسي را در برمي‌گيرد و مي‌توان متون مختلف را از منظر روان‌كاوي مورد تحليل و بررسي قرار داد.

صنعتي افزود: نقد روان‌كاوانه، تلاش دارد تا به تحليلي از ناخودآگاه تك‌تك شخصيت‌هاي يك قصه، عناصر يك نقش، رويدادها و يا ناخودآگاه رواي بپردازد، ولي در ضمن مي‌تواند ناخودآگاه مولف را نيز در نظر داشته باشد.

وي درباره چگونگي تشكيل گروه و برنامه‌هاي آينده گفت: در آغاز تشكيل گروه نقد روان‌كاوانه، افراد گروه بر حسب مهارت، دانش و علاقه‌مندي انتخاب شدند و نخستين هم‌انديشي، به ارايه مقالاتي از همين گروه اختصاص دارد تا فتح بابي باشد براي پژوهشگران و دانشجويان كه مي‌خواهند در اين حوزه فعاليت داشته باشند. در همين راستا كليه مقالاتي را كه در هم‌انديشي‌ها و همايش‌ها ارايه مي‌شود، منتشر خواهد شد.

صنعتي گفت: بنا به نياز مخاطبان، برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي نيز از جمله برنامه‌هاي پيش بيني شده است كه بنا به امكاناتي كه در اختيار گروه گذاشته مي‌شود، اجرا خواهد شد.

دبير علمي گروه نقد روان‌كاوانه هنر درخصوص منابع اطلاعاتي موجود در اين زمينه، افزود: ما متاسفانه در اين حوزه به لحاظ منابع، بسيار فقير هستيم. همانطور كه در برخي ديگر علوم هم ممكن است دچار اين فقر باشيم؛ ولي همين احساس نياز به داشتن منابع اطلاعاتي و به‌دست آوردن دانش ، امري است كه لزوم تشكيل گروه‌هاي پژوهشي را تبيين مي‌كند. چرا كه با تشكيل اين گروه‌ها تبادل راي و انديشه تسريع شده و انديشه‌هاي نو زاييده مي‌شوند.

صنعتي درباره واحدهاي درسي و فعاليت‌هاي تحقيقاتي دانشجويان، به برگزاري اولين كنگره «روان درماني پويا» در دانشگاه شهيد بهشتي اشاره كرد و گفت: بسيار خرسندم از اينكه در اسفند امسال، شاهد دو برنامه در زمينه روان‌كاوي هستم. چرا كه امروزه به دليل وجود وسايل ارتباطي و پيشرفت سريع جامعه، ما با قشر عظيمي از دانشجويان پرتلاش مواجه هستيم كه در بسياري از موارد يك گام جلوتر از دانشگاه‌ها و مباحث علمي حركت مي‌كنند و متاسفانه هيچ واحد درسي در دانشگاه‌ها در خصوص نقد روان‌كاوانه هنر تعريف نشده است. شايسته است بسياري از اين مباحث در قالب هم‌انديشي و همايش از سوي استاداني كه سال‌ها در اين مباحث كار كرده و تجربياتي كسب كرده‌اند، ارايه‌ شود تا راهگشاي پويندگان علم و فرهنگ در جامعه باشد.

وي افزود: گروه نقد روان‌كاوانه هنر، براي نخستين بار به شكل سازمان يافته با اهدافي مشخص در فرهنگستان هنر تشكيل شده و تلاش مي‌كند تا اين رويكرد به عنوان يك رويكرد تحليلي و نقد، در زمينه‌هاي فرهنگي و هنري شكل گيرد و زمينه آشنايي و آگاهي تمامي اقشار مردم را نسبت به مباحث ارايه ‌شده و اهميت اين دانش در زندگي فردي و اجتماعي فراهم سازد. همچنين تمامي يافته‌هاي علمي ارايه شده در جهت مطالعات كاربردي در زمينه درمان بيماران قرار گيرد.

هم‌انديشي نقد روان‌كاوانه هنر، دوشنبه 17 اسفند از ساعت 10 تا 16 در دو نشست صبح و بعد از ظهر، برگزارخواهد شد.

علاقه‌مندان مي‌توانند جهت شركت در اين برنامه به ساختمان مركزي فرهنگستان هنر مراجعه كنند.