تبیان، دستیار زندگی
مجموعه اشعار منتخب هجدهمین كنگره سراسری شعر دفاع‌مقدس با عنوان هم سرو، هم صنوبر و بیش از 150 قطعه شعر، به كوشش جواد محقق گردآوری و توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"هم سرو، هم صنوبر"
هم سرو، هم صنوبر

مجموعه اشعار منتخب هجدهمين كنگره سراسري شعر دفاع‌مقدس با عنوان "هم سرو، هم صنوبر" و بيش از 150 قطعه شعر، به كوشش جواد محقق گردآوري و توسط بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اين آثار، از ميان اشعار راه‌يافته به مرحله نهايي داوري هجدهمين كنگره سراسري شعر دفاع‌مقدس انتخاب شده‌اند.

كتاب "هم سرو، هم صنوبر" در سه بخش "حماسه مقاومت"، "نگاه عاشورايي" و "پايداري ملل" تنظيم شده و آثاري شاعراني مانند؛ "حبيب‌الله رزمجويي"، "عبدالحسين انصاري"، "رحيم زريان"، "كامران شرفشاهي" و "كاظم رستمي" در اين كتاب به چشم مي‌خورند.

جواد محقق، در مقدمه كتاب "هم سرو، هم صنوبر" نوشته است: "سكه جنگ، دو رويه دارد؛ يكي تجاوز و ديگري دفاع. جنگ در سيماي متجاوز شرم‌آور است و در چهره دفاع، افتخارآفرين. پس شعر دفاع مقدس، شعر صلح است، نه شعر جنگ. شعري كه به حمايت مظلوم عليه ظالم برمي‌خيزد و داد از بيداد مي‌ستاند. شعري كه به حمايت از حاميان تماميت ارضي ايران و انقلاب مردم آن به صحنه مي‌آيد تا ضمن ترغيب و تشويق پايداري ملي، سلطه فكري و ذهني ماندگاري دشمن را نفي كند و براي خاتمه سريع‌تر جنگ و دفع متجاوز جنگ‌افروز، اميد به پيروزي را گسترش دهد."

در صفحه 107 اين مجموعه، يكي از اشعار "مجيد سعدآبادي" با عنوان "شعر ناتمام"، آمده است: "سر سربازي را نشانه مي‌روم، نكند شاعر باشد؟ / قلبش را نشانه مي‌روم، نكند عاشق باشد؟ / نه! من نمي‌توانم شعري براي جنگ بگويم / از شاعر به دشمن! از شاعر به دشمن! / يكي از سربازهايتان را بفرستيد اين شعر را تمام كند!"

همچنين "ليلا ناني‌زاد" در غزلي به توصيف لحظات آخر زندگي شهيد مهدي علم‌الهدي پرداخته و سروده است: "پيچيد در كشاكش ميدان صداي تو / چرخيد در تمام هويزه نواي تو / از هر طرف نسيم تري تا وزيد، بُرد / بر شانه‌هاي سبز ملائك، رداي تو / كرب و بلا دوباره مجسم شد و سپس / از نو رسيد ماه محرم براي تو..."

مجموعه اشعار منتخب هجدهمين كنگره سراسري شعر دفاع‌مقدس با عنوان "هم سرو، هم صنوبر" در قطع رقعي و 324 صفحه، با شمارگان 3هزار نسخه و بهاي 35هزار ريال، به همت بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس منتشر شده است.

هجدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس با عنوان "سرود سروها"، با معرفي و تقدير از 15 شاعر برتر و تقديري، در بخش‌هاي جوايز ادبي "قیصر امین پور"، "قدس"، "سید حسن حسینی" و "سلمان هراتی"، یازدهم تا سیزدهم اسفند 88 به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهر شیراز برگزار شد.